mandag, august 27, 2012

EN TUR I BAGHAVEN

Omme bag gården ligger en lille mark, som bliver tilsået med majs til vildtet, længere nede ligger en lille sø og til sidst kommer en lille skov. Hen over sommeren er der sket forandringer, som jeg ikke havde set, så derfor blev jeg inviteret med på en lille gåtur i går. Vejret de sidste par år har betydet, at nu sikres tilgangen til de fjernere marker. Sidste år betalte vi i dyre domme for at få lagt køreplader ud, fordi traktorerne ville få problemer med at køre ned til de fjerneste marker og hente kartofler. I år er der nu blevet lavet en vej, som kan holde til regnskyl efter regnskyl.

P1040190

Majsen gror stærkt og lige nu findes der små babymajs, så landmanden og jeg gnaskede majs på vej til næste projekt.

P1040193

De senere år er agerhønsebestanden dalet, og nej det har ikke noget at gøre med, at vi driver konventionelt landbrug. Gennem årene har landmandens indsats med læhegn og anden vildtpleje kombineret med nyere sprøjtemidler, som er langt bedre for naturen end de gamle, der fandtes, da vi fik landbrug, resulteret i meget mere vildt, inklusiv agerhøns. Landmanden var til et foredrag om agerhønseproblematikken, og det viser sig, at krager, skader og ræve er synderne. Man havde filmet en kragerede, og i løbet af den tid, der var unger i reden, kom krageparret med mindst 52 harekillinger til ungerne. Derudover tømte de agerhønserederne eller tog de små kyllinger. Så kragejagt er en af måderne til at få flere agerhøns på kombineret med at sætte flere agerhøns ud i naturen.

P1040194

Landmanden har fået 22 agerhøns fra en opdrætter, og de stortrives i deres lille hjem på majsmarken. Rundt om volieren er der sat strømførende hegn, så ræve og andre rovdyr ikke kan grave sig under hegnet.

P1040197

P1040196

Af samme årsag er Istvan ikke interesseret i at komme med hen til hegnet, han har fået sin lærestreg!

P1040200

Det er en dejlig plet, landmanden har fået skabt bag gården, og nu snakker han også om hønsehold. Det må blive hans helt egen projekt. Jeg er ikke interesseret, jeg skal dog nok bruge æggene ;-)

I dag vil jeg koncentrere mig om arbejdet, og så bliver det spændende at se, om der høstes, når jeg kommer hjem. God mandag til dig.

13 kommentarer:

  1. Hold da op hvor er jeres majsplanter store.. Spændende med hønsehold, det må være dejligt at gå ud og "plukke" helt friske æg.
    God mandag Lene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde Inge, og jeg vil ikke "plukke" æg men gerne bruge dem :-)

      Slet
  2. Sikke da en fin voliere de har de agerhøns. Mon ikke nok der høstes, det er jo det skønneste høstvejr i dag, ikke at jeg ligefrem har forstand på det, men det må da absolut være høstvejr, sådan som solen skinner og det er tørt:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte, der er helt sikkert høstvejr, men da vi har lejet en til at høste, må vi pænt vente til han er færdig andetsteds, så ingen høst hos os i dag :-)

      Slet
  3. Jeg kunne altså ikke lade være med at trække på smilebåndet, da jeg læste om Istvan og elektrisk hegn.

    Det ser godt ud ... og jeg kan godt forstå din holdning mht til hønsefold ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tove,Istvan er lærenem ;-)

      Slet
  4. Af skade bliver man klog. Istvan har nok mistet interessen for stødhegnet :-) Her på Sjælland har vi det smukkeste høstvejr nu. Dodo og jeg har været ude for at nyde og strække os lidt ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Susanne, der høstes også rundt omkring os, vi håber på flere dage af samme slags,for som jeg skrev til Charlotte, må vi vente lidt endnu :-)

      Slet
  5. Ferske egg er godt, Så noen høner er ikke dumt.
    Jeg er vokst opp med ca 1000 høner i hønsehuset.
    Veldig greit å bare kunne gå ut der å hente seg egg.
    Ha ei herlig uke :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde Astrid, det var da godt noget af en flok høns, I havde :-)

      Slet
  6. Det var da utroligt med de krager! Godt I passer på jeres agrehøns, de er for gode til kragemad!
    Jeg har haft både høns og ænder, det er sjovt - og æggene er gode!

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte, æg er godt, men jeg vil ikke involveres i arbejdet ;-)

      Slet
  7. Krager, skader og ræve. Og nu har vi tilmed en voksende ravnebestand, som vi ikke kan regulere.
    Det bliver også fremover svært at være agerhøne.

    SvarSlet