tirsdag, juli 08, 2014

OG SÅ GIK STARTEN

Jeg havde de bedste intentioner om, at første uges ferie ikke skulle gå op i praktiske gøremål, så jeg havde sørget for besøg af søster og kolleger. Men derudover blev det en hektisk uge, blandt andet fordi jeg havde valgt ikke at flytte min arbejdsweekend, og den blev jo meget travl, det sætter sine spor i krop og sjæl. Landmanden havde travlt, han skulle være færdig, i år har han ikke medarbejdere, der kan varetage alle funktioner, så det hang på ham. Vi blev færdige, og den sidste lørdag i juni hoppede vi på motorcyklen ved middagstid. Jeg havde smurt madpakker, tømt frugtkurven og købt vand og Red Bulls. Motorcyklen var pakket efter vores pakkelister, og jeg kan røbe, at der ikke befandt sig smukke kjoler og højhælede sko i bagagen. Det meste af dagene foregår på motorcyklen, så ren T-shirt, strømper og undertøj til hver dag har højeste prioritet.

Efter pause på en dansk rasteplads tog vi turen til Hamburg, hvor autotoget skulle bringe os til Lörrach i det sydtyske. Sidste år var første gang vi prøvede autotoget, og derfor vidste vi, at landmanden skulle bruge alle balanceevnerne til at køre motorcyklen godt ombord. Det klarede han sikkert og i smuk stil.

P1000014P1000015P1000016

Vi troede, vi havde været smarte. Sidste år delte vi en femmandskupe med en kammerat. I år troede vi, at vi havde bestilt samme størrelse men med bedre senge og vaskemulighed i kupeen. Vi flækkede sammen af grin, da vi så kupeen. Øverste køje var slået ned, hvilket betød, at man ikke kunne sidde oprejst i nederste seng, og alt vores motorcykeltøj samt støvler fyldte hele gulvarealet. Stewarden blev hidkaldt til at slå køjen op, vi fik proppet noget af tøjet ind i de små skabe, der var og fik sat hjelmenes samtaleanlæg til opladning samt den ene mobiltelefon. Undervejs på turen var det det første, vi så efter, når vi kom til et nyt værelse: hvor er stikkontakterne og hvor mange er der? Med to hjelme, to mobiltelefoner, et GoPro kamera med fjernbetjening, et almindeligt kamera og en iPad havde vi rigeligt med opladere med.

Med i prisen hørte to små flasker vin, dem nød vi, mens toget gjorde sig klar til at bringe os gennem natten og Tyskland. Vi blev forsinket og det skulle indhentes om natten, så vi kunne ankomme “pünktlich” til Lörrach. Det betød så også, at toget kørte stærkt, og vi vågnede mange gange om natten, fordi vi blev rullet fra side til side, men sengene var helt klart bedre end sidste år.

Starten på den nye kartoffelsæson er også gået, landmanden har haft besøg af grossisten og en salgskonsulent fra en indkøbskæde. De var ude og besigtige markerne og var imponeret over, hvor flotte kartoflerne var, og hvor godt alt stod. I går aftes fik vi de første kartofler, det er ren nydelse hvert år at spise den første nyoptagne kartoffel. Jeg havde bagt boller og solbærkage til gæsterne. Nu skal jeg prøve for første gang i mit liv at lave ribsgele, en portion ribs blev plukket i går aftes og kogt, saften står nu og venter på mig. God tirsdag til dig.

1. Ikke dumt med det toget. Er jo godt å kunne reise og sove samtidig.
    Ja ladekontakter må en ha i denne digitale verden.
    Ha en flott dag med alle dens gjøremål :)

1. Tak Astrid, ja vi er nødt til at være ladet op, så vi kan klare det hele :-)

2. Der er sgutte megen plads, når de motorcykler skal bringes ombord på toget. Godt, at din landmand åbenbart har nerver af stål og en god balance :-) I ender med også at måtte medbringe forlængerledning med ekstra stikdåser til alt jeres grej!

1. Fruen i midten, du skulle se bilerne, det så sjovt ud, chaufførerne dukkede instinktivt hovederne :-) Og ja vi har indtil flere forlængerledninger

3. Toget er en rigtig fin ting, når man skal gennem Tyskland på en nat. Vi har gjort det med poloen, og det var en fin oplevelse. Komforten og nattesøvnen er måske ikke den bedste, men pyt.

1. Susanne, det er en rigtig god måde at komme gennem Tyskland på :-)

4. God ferie til dere. Autotog høres så lurt ut. Det vil vi prøve en gang.

1. Tak Hege det synes jeg I skal prøve :-)

5. Jeg har kun kørt med nattog en gang, hvor vi havde sovekupé, Hamburg-Paris, og det gyngede også så meget, at jeg næsten ikke fik sovet. Men jeg er enig i, at det er lidt hyggeligt :)
    Mette

1. Mette, det gynger godt nok meget, når toget kører stærkt, men hyggeligt er det nu alligevel :-)

6. Uhm, ribsgele!
    Fruen i Midten driller måske, men vi har faktisk en stikdåse med plads til fem stik i, så vi kun behøver ét ledigt stik til at lade en masse op med - to smartfoner, to ipadder, to pc'er, to kameraer - jojo, der skal bruges mange stik, så fem er såmænd knapt nok altid nok :-)
    Glæder mig til at høre mere om ferien.
    Det hele kan også kan også lades op i bilen, hvis det skal være, men det kan I nok ikke på motorcyklen ...

1. Ellen, der skal nok komme mere, men jeg skal lige have det sidste af ferien overstået :-) Og vi har to stikdåser med ialt fem stik, men vi var på den på et italiensk hotel, hvor stikkene i vores stikdåser var for tykke til deres stik. Landmanden fandt dog en løsning.

7. Biltoget er en rigtig god læsning, det har vi også benyttet os af. Søvn bliver der ikke meget af med den slingren og stop der er undervejs. Vi delte kupe med tysk mor og hendes to spørgelystne drenge. En sjov og god oplevelse.
    Er det virkelig først nu I har nye kartofler? Det lyder sent, her har vi spist fra egen avl i flere uger, og må fra nu af købe os til dem.

1. Pia, vi valgte så at bo alene, men jeg er enig, det er sjovt at møde nye mennesker :-) Og vores kartofler står i marken, så de er først klar nu.

8. Du ligger ikke på den lade side, - heller ikke i ferien. Det lyder spændende med jeres tur. Skal resten af ferien så nydes derhjemme?

1. Eva, jeg kan også mærke, at jeg har valgt forkert i forhold til ferie. Jeg ved af erfaring at jeg bør tage de sidste to uger efter MCferien, det kunne ikke lade sig gøre, så jeg tog en uge før. Problemet var at der havde jeg så meget uafviklet arbejde både herhjemme og på arbejde, men jeg prøver lige nu at fokusere på nydelsen, selv om landmanden er oppe i højt gear :-)

9. Lyder som en spændende oplevelse, jeg vidste slet ikke der fandtes motorcykel tog :-) men hvorfår ikke... Nyd ferien Lene og husk også at vær god ved dig selv... :-)
    Kram fra OddStyle

1. Tak Tina, og du fik mig til at stoppe op og huske at nyde :-) Motorcykeltoget er også et biltog :-)

10. Lene - jeg kan egentlig godt lige at få tøjbaggage skåret ind til benet for ofte er det en del af ferier med mange oplevelser. Vi har forlængst gjort som Ellen - en strømskinne med mange huller og med kort ledning, så den fylder mindst mulig og der kan oplades mange stykker elektronik på samme tid. Nu gætter jeg på at jeg kan glæde mig til flere feriebeskrivelse - tak for den første - ha'en god onsdag KH Anette

1. Selv tak Anette, vi har også stikdåser, de kan bare ikke være så lange, når de skal pakkes på en motorcykel :-)

11. Ja ja, fagre nye verden med (fagre) nye løsninger til opladning.

1. Conny, det er lige før at ITgrejet fylder mere end toiltegrejet :-)

12. Ja sådan nogle soverum hvorsomhelst er sjældent særlig store. Vi har netop været i Malmø med en enkelt overnatning, og Emilie oplevede at bo på hotel for første gang... hun var ikke imponeret af værelsesstørrelsen, til gengæld var der ualmindelig mange stikkontakter på begge værelser :)

1. Pernille, hotelværelser varierer meget i størrelse, men det er skønt med masser af stikkontakter :-)