tirsdag, december 31, 2019

Ved natlampens skær

Natten til nytårsdag: Der er helt stille omkring mig, alle sover, både hunde og landmand. Jeg har sat mig i den gamle stol fra mit barndomshjem, varmet gløgg og fundet computeren frem. I nat er åbenbart en nat, hvor søvnen ikke vil komme af sig selv. Heldigvis skal jeg i aftenvagt nytårsaften, så jeg har tid til at hvile mig før arbejde.

Landmanden har holdt helt fri mellem jul og nytår, men en ordre sent i går har gjort, at fridagen nytårsaftensdag er inddraget for både ham og medarbejderen, så de kan have kartoflerne klar til første hverdag i det nye år. Der skal først være mad klar klokken ni, så jeg skal nok nå at få sovet noget inden da.

Nytåret sætter tanker i gang, jeg bruger ikke nytårsfortsætter, men tanker om det liv, jeg lever, og det liv, jeg gerne vil leve, kommer helt af sig selv ved årsskiftet. Jeg havde ikke tænkt på, at vi nu går ud af et årti og ind i et andet, men på torsdag er det tyve år siden, at jeg ved årtusindskiftet startede som sygeplejerske igen efter 11 års pause.

Min tro er altid med mig, men jeg må indrømme, at den ikke bliver næret og passet på. For mig indebærer troen, at jeg har en støtte, en styrke, som bærer mig igennem, når alt er svært. Og som mange andre glemmer jeg at takke, når alt er godt. Jeg skal nok få foldet hænderne og bedt en bøn, når jeg er bange, har det svært eller bekymrer mig. At prioritere at give mig selv tid til stilhed, taknemlighed og til at bede og gå i kirke, er noget af det, jeg gerne vil blive bedre til i 2020.

Det er morgen nu, søvnen kom til sidst og nu sidder jeg igen i den gode stol og læser det skrevne fra i nat. Noget er slettet, og når jeg læser resten, tænker jeg, hvor er fokus på min næste. Se, det mener jeg, at jeg har fokus på i det daglige. Mit job er at være der for min næste. Ikke desto mindre fylder jeg meget i mine tanker, og det vil jeg gerne ændre. Jeg vil gerne kunne slutte fred med mig selv og dermed få overskud til andre. Det sjove er, at hvor andre får mere ro med alderen, så får jeg mere uro i min hjerne. Jeg har erfaring, jeg ved hvad jeg kan, men samtidig føler jeg mig også på gyngende grund, og alligevel er jeg tryg ved og i det.

Mere jordnære drømme for 2020 er, at jeg gerne vil have afsluttet strikkeprojekter, for jeg kan mærke, at det fylder og hæmmer mig i at se det sjove og afslappende i at strikke. Måske skal jeg forsøge at dykke ned i kurven, mens jeg ser/lytter til strikkepodcast. Podcast er noget, jeg ikke bruger så meget, i stedet for fylder jeg mig med det samme musik og samme film/seriegenre. Måske skulle jeg forsøge at åbne hjernen for nye input.

Måske er det det, I, der er gået på efterløn/pension forsøger at fortælle mig, at når tiden ikke fyldes med arbejde, giver det rum og plads til andet. Men der er jeg ikke endnu, jeg mener stadig, at jeg har noget at give arbejdsmæssigt, så selv om 2020 er året, hvor jeg kunne gå på efterløn, så er det ikke i mine planer.

Om få timer trækker jeg i uniformen for sidste gang i dette årti. Og i morgen gentager jeg proceduren i det nye årti Kvinden i hvidt, det jeg drømte om, da jeg var 12 år. Dengang var det vist mest det med at hjælpe andre og at gøre en forskel, der fyldte. Det er stadig essensen i sygeplejejobbet, men måden hvorpå det gøres er ændret meget.  Det gør mig glad at tænke på, at den tolvåriges drømme også holdt stik i virkeligheden, så jeg nu 50 år efter stadig er glad for mit valg, mit fag og mit arbejde.

Må du komme godt ind i det nye år og må du få lov til at mærke håbet og drømmene for 2020.


9 kommentarer:

  1. Når man (bl.a. som læser af din blog) kender lidt til jeres arbejdsbetingelser, kan man kun beundre din entusiasme. Og selvfølgelig skal du fortsætte med arbejdet, så længe du kan, og så længe det beriger dit liv.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Eric. Vi går hver vores veje, og 2020 skal blive året hvor jeg gerne skulle få fritidens interesser til at fylde mere :-)

      Slet
  2. Heller ingen nytårsfortsætter her, tak, og tro på en guddom af en hvilken som helst slags kan jeg ikke i en verden som vores - hvilket jeg har ment lige fra jeg begyndte at kunne tænke selv, men sådan er vi så forskellige :-)
    Til gengæld tror jeg på, at du har en enestående og helt fantastisk arbejdsentusiasme, som er ganske misundelsesværdig. Hvis der var (mange) flere som dig, kunne jeg måske komme til at tro på en overordnet godhed i denne verden ;-)
    I ønskes under alle omstændigheder et godt nytår herfra!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, tak, måske henter jeg bekræftelsen i at være til og have en betydning gennem mit arbejde. Og modsat dig er det min tro, der gør at jeg kan være i denne verden. Den giver mig et håb og en styrke. Men det skal jo ikke skille os ad :-)
      Tak.

      Slet
  3. Rigtig godt nytår, Lene - og tak for dine blogindlæg, hvor du reflekterer over mange ting - det giver også anledning til refleksioner hos mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Randi. Og dine indlæg giver mig inspiration til bøger, jeg skal læse. det er godt at kunne berige hinanden.

      Slet
  4. Hanne, ingen undskyldninger, bloglæsning skal ikke være en pligt, men nydelse. Jeg har faktisk altid været åben om min tro, men den fylder måske ikke så meget på bloggen.
    Tak :-)

    SvarSlet
  5. Godt nytår, at læse hos dig Lene, giver mig mange refleksioner , tak for det.
    Jeg er også et troende menneske, vokset op i et hjem med “Grundtvigs menneskesyn”. Gud vil os kun det gode.
    Jeg tror ikke, at det betyder noget, om du takker for det der går godt i nuet, det viser du i din gerning. Du hjælper og lindrer for andre du møder på din vej.
    Hvis jeg hjælper et andet menneske, skylder det mig ikke noget, men taknemmeligheden kan de bruge til at hjælpe et menneske de møder, der har brug for hjælp.
    Jeg håber at du forstår, hvad jeg mener?
    Jeg tror vor herre er rigtig godt tilfreds med dig, og du behøver ikke at leve anderledes for at være et godt og dejligt menneske.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Lykke og tak for din tro på mig :-)
      Jeg forstår hvad du mener. Det er nok også mere det at være bevidst om alt det jeg kan være taknemlig for.

      Slet