lørdag, februar 07, 2015

At have respekt for sig selv

Jeg læser Liv, jeg læser et interview med Connie Nielsen, skuespiller og igangsætter i Afrika. Og selv om jeg har set ordene før eller i hvert fald ord med samme mening, så rammer de denne gang. CN ønsker at opdrage sine to børn til at have respekt for sig selv, respekt for deres kroppe, så de ikke bare undlader motion og sund mad. For det er jo det, vi gør, hver gang vi stopper os med mad, som vi dybest set godt ved ikke gør noget godt for os. Vi ved jo dybest set også godt,  at den der lille gåtur på en halv time har mere energigivende virkning end en halv time på sofaen med computeren/tablet. Så hvorfor vil vi ikke os selv det gode? Jeg har ikke svaret, det tror jeg, vi hver især må svare på.


Og jeg har erkendt, at  emnet i dette indlæg, nemlig trøstespisning og belønningsspisning, åbenbart kun er noget, jeg gør. Jeg har arbejdet med det, så jeg, når trangen opstår, diskuterer med mig selv og spørger hvorfor og er jeg nu helt sikker. Nogen gange er jeg helt sikker, en hel pose lakridskonfekt, inden jeg når hjem, er det der skal til. Andre gange får jeg diskuteret mig frem til, at det er nok med en enkelt tivolistang. Andre gange bliver slikket erstattet af ugeblade, eller magasinet Liv, som netop kom ind i huset en dag som trøst eller belønning i stedet for slik. Ofte ender jeg egentlig med konklusionen, at jeg godt kan undvære, og især når jeg husker, hvor dårlig jeg bliver, når en stor pose familieguf er kværnet ned på under 20 minutter. Men når jeg er hjemme, tænker jeg forbavsende meget på, hvad jeg skal have til mine mellemmåltider. Jeg er egentlig ikke så interesseret i hovedmåltiderne. Som landmanden en dag sagde, du kan da ikke blive ved med at leve af det, da jeg igen, igen valgte havregrød i stedet for det mad, jeg havde lavet til ham. Mit morgenmåltid bestående af skyr/A38, mandler, svedsker og bananer skal jeg have, men ellers kunne jeg sagtens leve af mellemmåltider resten af dagen: knækbrød, rugbrød, oste og havregrød. Hvis det skulle være helt perfekt, skulle der så tilføjes to skåle salat hver dag, så ville jeg være glad. Og så skulle jeg have en kok til weekenden, som lavede lækkert mad med masser af smag og energi. Endnu mere perfekt!


I dag valgte jeg at hente grovbrød ved bageren og kombinerede det med en gåtur. Egentlig var ruten ikke lang, men der var spejlglat på de små veje og stier, især hvor biler, cykler og fodgængere havde trampet sneen sammen til fast is. Så nu nyder jeg teen, varmen og stilheden. Jeg hører kun Istvans og landmandens dybe åndedræt i kor med brændeovnens knitren. God lørdag til dig.




14 kommentarer:

  1. Hahaha - undskyld, at jeg griner, men du har lavet mad til din mand, og så vælger du selv at spise havregrød? Så kan jeg altså godt forstå, at du trænger til noget andet som 'belønning' :-D Det er da derfor, Lene - lav - og spis - noget superlækker mad (behøver ikke af den grund at være tidskrævende); tror du så ikke, at belønningscentret bliver skubbet lidt i baggrunden?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha Ellen, pointen er at så skal jeg kun lave mad to gange om ugen, resten af ugen får Jørn rester i alle mulige varianter ;-) Og nej selv når jeg har været steder med superlækker mad med masser af smag, så tænker jeg, gad vide hvad vi skal have til aftensteen ;)

      Slet
  2. Jeg hæftede mig lige ved ordet belønningsspisning. Hvad belønner du? Og er det nødvendigt?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jørgen, det er overhovedet ikke nødvendigt og derfor diskuterer jeg også med mig selv og heldigvis vinder den fornuftige Lene for det meste. Det kan være fordi arbejdsdagen har været hård, det kan være fordi en af børnene har haft det svært og så har fået det godt osv Jeg kan hurtigt finde en anledning til hygge med kage, nu laver jeg i stedet for hygge med te, knækbrød med god ost og levende lys :-)

      Slet
  3. "Mit morgenmåltid bestående af skyr/A38, mandler, svedsker og bananer". Det lyder bare lækkert, og det vil jeg også lave til mig selv.

    Jeg køber aldrig slik, for hvis jeg gør, bliver det også kørt ned på 20 minutter - favoritten er lakridskonfekt, men jeg køber det altså ikke.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hanne, den morgenmad er en god start på dagen :-) Og slik køber jeg som regel en gang om ugen, enten til fredag eller lørdag.

      Slet
  4. Jeg kan nu også godt lide havregrød, men hvis jeg havde stået og lavet mad, ville jeg nu nok spise det just tilberedte. :-)
    Dejlige billeder Lene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Inge, og hvis aftensmaden er karbonadr, kartofler og gulerodssalate, så snupper jeg gerne salaten og en portion havregrød, så er der nemlig også mad til Jørn næste dag ;-)

      Slet
  5. Jeg havde lige fat i en pose Familieguf i dag - og de er altså ikke store længere ;) Faktisk så lille en pose, at jeg slet ikke gad købe den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, jeg har tænkt det samme, de kan jo spises i en håndfuld og så bliver jeg nærig :-)

      Slet
  6. Har du overvejet at doble aftensmaden op - så kunne i begge få rester dagen(e) efter? Jeg laver tit simremad i stegeso, gerne store portioner, og mange af den slags retter smager faktisk bedre dagen efter. Jeg kan have en pose lakridser i lang tid, men fx min mand er også tilbøjelig til at tømme posen i et snuptag, dog ikke min pose :) Bliver jeg sulten mellem måltiderne, vil jeg helst have rugbrød/groft knækbrød med ost - smager godt og mætter længe. Der er ikke noget galt med havregrød, men jeg vil altså ikke bytte med dig :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Anonym, jeg laver faktisk for det meste mad til fire personer (det gjorde jeg jo førhen), og så har man mad til flere dage , herligt :-) Du og jeg har samme favorit til mellemmåltid, og det er også kun når jeg er træt at fristelsen til kage banker på, men den kan efterhånden holdes i ave til hverdag :-)

      Slet
  7. Note til mig selv: I dag SKAL jeg gå en lang tur.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, jeg håber du holder det løfte til dig selv. Jeg har været ude en time her til morgen, og det var skønt :-)

      Slet