onsdag, februar 04, 2015

Hyggesnak i mørket

Hvor bilturen til arbejde for det meste består af sang og tanker helt for mig selv, så har jeg nu af og til en kollega med halvdelen af vejen. Det er så hyggeligt, vi får vendt mange ting, hun er en af mine mange nye kolleger, har været hos os et år, og for mig er det givtigt og lærerigt at høre om hendes oplevelser på vores afsnit. Derudover så snakker vi godt sammen.

P1010689

Men jeg er jo mig, så hver aften lægger jeg en seddel på køkkenbordet med “hent X” Sedlen bliver lagt ud i bilen, når jeg kører, hvor den så sidder lige ved siden af rattet. Jeg har kørt til min arbejdsplads i over femten år, og indimellem tager vanen over, så jeg synger, dagdrømmer og tænker “store” tanker og kan meget nemt komme til at køre forbi opsamlingsstedet. Jeg er nu ikke den eneste, der gør sådan. En anden kollega har også fornøjelsen ind imellem at samle vores kollega op, og i hendes bil sidder der også en fin seddel ved siden af rattet. Gamle rytmer og vaner er svære at ændre, især når autopiloten slås til.

P1010690

I dag gør jeg en kort dag ud af arbejdsdagen, jeg skal nemlig ind to timer i morgen på min fridag. Det er noget, jeg selv har valgt, jeg kunne bare have byttet de to dage om, men jeg gad ikke en fridag i dag og så en hel arbejdsdag i morgen, så hellere seks timer i dag og to i morgen tidlig. For efter de to timer har jeg fri i fem dage! Jeg skal hygge mig, og så skal jeg strikke. Jeg har de sidste mange dage, ja lige siden arbejdspresset før jul og sygdom slog mig lidt ud, ikke har haft lyst til strikke. Men når jeg sidder sammen med skønne strikkeglade kvinder, som i går aftes, så kommer lysten, så nu kan jeg snart se en ende på mit første ærme, og så er der jo kun et tilbage, inden jeg kan bruge min trøje. Med små skridt når man også frem, og måske er der endda en skuffe eller to i mit hus, der også får lyst til at føle sig let og ryddelig.

P1010708

God onsdag til dig.

22 kommentarer:

  1. Forstår så absolut behovet men undrer mig over at tricket med sedlen virker... især i mørke. Det ville ikke have nogen effekt på mig.

    Kollega-kørsel er en god ting.. man får nemlig snakket sammen på en anden måde i bilen. Bare man husker at indvie selvtransporterende kolleger i snakken hvis det er relevant, da det eller kan give lidt sprækker i kollegialiteten... det kan hurtigt blive opfattet som en alliance og en junta :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Overleveren, jeg tror det er mentalt, det at tage sedlen med ud er med til at minde mig (også fysisk med mine fingre) om det, for jeg kan jo ikke se sedlen :-)

      Slet
  2. Tak, også god onsdag til dig :) Genkender det med at køre på rutinen om jeg så må sige - jeg er også på sedler, men har fundet ud af, at en alarm på mobilen virker fint for mig og kan lægges ind, så snart man laver aftalen, så man ikke skal huske at lave en huskeseddel :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Anonym, jeg bruger også mobilen, men min nye mobil giver kun et enkelt bip, så det hører jeg ikke altid :-)

      Slet
  3. Uhh, det nummer har jeg prøvet en gang - en kollega, som ellers kører selv, havde bilen på værksted og ringede og spurgte, om det var okay, at jeg kørte en omvej for at hente hende bare den ene gang. Selvfølgelig ville jeg det. Jeg blev meget, meget flov, da hun ringede til mig på arbejdet og spurgte, om jeg havde glemt hende ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, det havde jeg faktisk ikke troet om dig :-) Første gang jeg skulle samle min kollega op, kørte jeg forbi og hun opdagede det ikke, kendte ikke min bil. Heldigvis kom jeg i tanke om det seks kilometer senere, så jeg fik vendt bilen i en fart og hastede tilbage. Hun fik først historien at vide lidt senere på dagen :-)

      Slet
  4. Fem dage fri! Det lyder rigtig skønt. Fem dage til at strikke i? Så skal du nok blive færdig med trøjen.
    Sneen ligger stadig fint hos jer. Jeg er lidt misundelig - på den gode måde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hanne, fem dage, men kender jeg mig ret, så strikker jeg ikke hele tiden :-)

      Slet
  5. Lene - skønne vinterbillder. Ja den der autopilot skal man have respekt for. Jeg har prøvet den modsatte - når mine unger har haft fri/ferie med farmand så har jeg alligevel lige været på vej til dagpleje/børnehave/skole - vanens magt ....

    God onsdag KH Anette

    PS Dejlig artikel med din datter - jeg er vild med den blå farve :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Anette, det kender jeg, har været på vej til arbejde, når jeg skulle den anden vej til frisør :-) Og tak, jeg er også vild med den blå farve.

      Slet
  6. Det lyder nu hyggeligt med dig syngende og dagdrømmende i bilen.
    Jeg er en anelse misundelig over jeres strikkecafé, - kunne godt bruge lidt inspiration.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, jeg har det også hyggeligt, jeg elsker at køre i bilen alene :-) Faktisk er der kvinder, der kører fra Århus til strikkecafeen

      Slet
  7. Jeg kan sagtens forstå du må bruge hjælpemidler for at bryde vanens magt. Det tager lidt tid at få automatikken til at virke. Det er smart at dele en arbejdsdag som du gør, især når der følger mange fridage efter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jørgen, det er godt nok svært at bryde vaner, men det kender du jo alt til fra dit arbejde. Andre ville helt sikkert sige at jeg kunne spare benzin ved ikke at dele dagen, men for mig gav det mening :-)

      Slet
  8. Skønne vinterstemningsfotos... Her er ikke andet end pyntesne...
    Automatpilot med støttepædagog på rattet! Mon ikke de fleste har deres systemer for at dreje af på rette sted?
    Det er da tegn på fremgang ... at lysten til kreative sysler vender tilbage... at ideer og projekter finder vej ind i tankerækken... at føle glæden ved at skabe og få en produkt ud af det... at selv oprydning bliver et projekt!
    God friuge!!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anne, ja nu må vi se om dagdrømmene bliver fulgt op af handling :-)

      Slet
  9. Sådanne sedler kender jeg godt...på biblioteket har vi et skilt, som skal sættes på gaden om morgenen...og vi er ikke så gode til at få det taget ind om aftenen...så heldigvis bor vi nærmest i Korsbæk, for det er stadig på gaden næste morgen...men skriver jeg (vi) os en seddel, så kan vi sagtens huske at tage det skilt ind ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Anne, jeg er glad for at andre end mig må tage sedler til brug :-)

      Slet
  10. Uha det kan være svært at bryde fast indbyggede vaner, jeg tænker kollegaen er glad for at blive husket. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Inge, vaner er så svære at nedbryde, og min kollega nyder at blive husket. Det er lidt koldt at stå ved et opsamlingssted disse dage :-)

      Slet
  11. Sikke dejlige vinter billeder :-)
    jeg faldt over din overskrift i din Header og som kræftsyg, så sætter den jo tanker i gang.
    Jeg er selv vokset op på en gård og værdsætter meget forskelligt.
    God dag ønskes.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Maria, og i lige måde. Ja de linjer sætter tanker i gang på mange måder.

      Slet