fredag, august 20, 2010

ARBEJDSFRIDAG

Aftenvagten venter i dag kl 15.30 – 23.30, jeg skal være ansvarshavende sygeplejerske. Med mig har jeg en sygeplejerske, som tager sig af trombolysevagten og 3 social- og sundhedsassistenter. Vi plejer at få grinet meget, vi plejer at få arbejdet meget, vi plejer at finde tid til fælles spisning, vi plejer at have det godt.

Sådan en aftenvagt giver jo mulighed for at sove lidt længere og en del timer herhjemme. Nogle gange tror jeg og landmanden næsten, jeg har en fridag fra sygehusjobbet, og så arbejder jeg hele dagen her hjemme og er helt udkørt, når jeg skal på arbejde. Det er jeg blevet bedre til at styre udenom.

Solen skinner udenfor, landmændene tager kartofler op, kornet er for vådt til at blive høstet, men kunne DMI love en tørvejrsdag i morgen, kunne der måske høstes der. Vi får se, vejret kan vi ikke styre, vi må blot være klar, når det er klar.

Vi har startet en traditon op, som vi tidligere også har prøvet, nemlig rundstykker, ost og marmelade til folkeholdet om fredagen. Det er ofte de små traditioner, som giver et fælles bånd på en arbejdsplads. Man kan godt rynke på næsen af dem, men jeg kan godt lide dem. På min sygehusarbejdsplads får vi risengrød 1. december, i år startede vi med hver især at tage mad til fælles påskebord før påskedagene. Og i weekender aftaler vi, at vi skal sidde sammen og få formiddagste.

Har du små traditioner i hverdagen, som er med til at give arbejdsglæde? Og selvom du ikke arbejder ude eller arbejder alene, så kan der jo godt være små traditioner/faste holdepunkter i din hverdag?

IMGP1042

7 kommentarer:

  1. Igen viser du, at du har en dejlig arbejdsplads.
    Her i vores lille firma (35) er der 12 kvinder. Vi har i alle årene haft en fødselsdagsklub, hvor vi betalte 100 kr. om året, gav kage på vores fødselsdag - og fik en gave til 100 kr.
    Nu er vi gået over til bare at give kage.
    Kage bliver der i det hele taget givet meget af. Der skal ikke meget til at udgøre en anledning. Og det er godt!

    SvarSlet
  2. Conny, vi har også en gavekasse og jeg fik skældud, fordi jeg ikke havde sagt, jeg havde sølvbryllup :-) Så jeg fik en lækker spiselig og drikkelig gave bagefter.
    Det lyder som en dejlig fødselsdagsklub I havde :-) vi får kun til runde dage.

    SvarSlet
  3. Vi har en madklub på min skole, hvor vi er 6, der skiftes til at tage mad med hver torsdag, det betyder at kun hver 6. uge skal man selv have med, alle øvrige torsdage kan man godt lade madpakken blive hjemme. Det er både hyggeligt og sjovt. Der er ingen regler - kun at der er nok til 6 personer.
    vh Marianne

    SvarSlet
  4. Det giver bestemt sammenhold - herhjemme får de alle sammen rundstykker hver fredag i "mit" køkken., Idag inviterede jeg mig selv over til dem i frokostrummet. Når jeg nu laver mad til dem hver aften - og igår fik de også brunsviger til kaffe kl. 24 (den var bagt kl. 22), så var det da min tur til at blive lidt forkælet ikke ?
    Håber du får en dejlig aftenvagt - vi høster og kornet er alt for vådt...!!!

    SvarSlet
  5. Vi er kun os to her på gården, men det forhindrer os ikke i at have den tradition at lørdag spiser vi altid 'stor' morgenmad: Bacon, æg og ristet brød!
    En god start på weekenden i en ellers travl hverdag med arbejde i byen (min mand) arbejde i have, atelier og med vores Bed & Breakfast (undertegnede) og tidligt op hver dag!
    God weekend til dig :-)

    SvarSlet
  6. Marianne, sådan en klub ville jeg elske at være med i, Alt mad, jeg ikke selv har stået for, elsker jeg :-)

    Betina, jeg håber dine landmænd værdsætter dig, du er guld! God høst. Og jeg nød også at være en del af teamet herhjemme i går :-)

    Elin, det lyder som en dejlig tradition, det er vigtigt at have de små samlingspunkter, når begge har en travl hverdag. Også en god weekend til dig :-)

    SvarSlet
  7. på min arbejdsplads forsøger vi at mødes over en kop kaffe i et kvarters tid ved 13.30 tiden, hvor vi snakker privat. Det er hyggeligt, og tit er der en, der har bagt kage eller taget slik med. Lægerne plejer også gerne at dukke op. Det er hyggeligt, men hvis man ikke har tid til den kop kaffe, så er det sådan det er. Men det er rart lige at stikke hovederne sammen for en kort stund. I weekenderne i dagvagterne skiftes vi til at tage morgenmad med ... det er rart med traditioner :-)

    SvarSlet