mandag, februar 01, 2016

Hopla

DSC_0551

Det har været den skønneste eftermiddag, min far var i den grad i hopla. Han grinede så meget, at vi andre kom til at grine meget højt. Så grinede han endnu mere, og sådan kunne vi helt sikkert have stået endnu, hvis ikke det var fordi, at der var masser af brunsvigerkagemand og æblekage på bordet. Vi nød vores fars gode humør, hinandens selskab og beretninger fra New Zeeland. Mellemste lillesøster har lige været med gemalen på 4 ugers ferie i en autocamper på øen langt herfra. Yngste lillesøster har arbejdet der for 25 år siden, og min svoger havde taget billeder af hendes lysbilleder fra skønne steder på NZ, og herefter havde han lagt ruten, så de kom mange af de samme steder, hvor han så tog billeder. En helt fantastisk rejse havde det været, jeg tror dem. Her i huset rejser vi ikke udenlands i år, så vi må udforske Nordjylland; om det bliver på mountainbike, i vandrestøvler eller i bil vil tiden vise. Basen bliver sommerhuset. Landmanden har fået sin vilje om at blive hjemme (det er jo også ham, der kører motorcyklen, så det er vel rimeligt), så nu vil jeg have min vilje med hensyn til aktiv ferie. Vi er begge to hyggemennesker, så vi kunne mageligt få tre uger til at gå i hver sin sofa med fjernsyn, bøger, bærbar, iPad og mobiltelefoner omkring os (ha, jeg glemte lige, at for landmandens vedkommende er det jo kun 10 dage, men jeg kunne sagtens få tre uger til at gå med det) Det kommer ikke til at ske, nu har jeg skrevet det, så bliver det sådan!

DSC_0545

Nede hos min far nåede vi at snakke, grine, kramme, klippe hår(det stod min far og yngste lillesøster for), aftale familieweekend, filme vores far (jeg tror aldrig, han er blevet fotograferet og filmet så meget på tre timer før, men han var en flot model) og spise os mætte i kage.

DSC_0546

Min kollega gav mig en ide, så den indkøbte æblegrød, makronrasp og fløde blev blandet i drikkeglas, det var en god ide. Næste gang laver jeg portioner noget mindre, så de passer til kvinder og ikke til hårdtarbejdende jord - og betonarbejdere. Ikke at de ikke blev spist, vi levner ikke kage i vores familie!

DSC_0552

Hjemme igen fik landmandsparret en af mine ryd-ud-af-fryseren retter. Oksehalesuppe med et g(l)emt baguette. Nu er der brygget te, og landmanden får lov til at spise resterne af kagemanden, jeg er kureret. Den fødselsdag kunne ikke have været bedre.

Morgenstunden startede smukt i Nordjylland, siden har det regnet og regnet. Samme vejrudsigt gjaldt for Midtjylland.

DSC_0541

17 kommentarer:

  1. Det glæder mig sådan, at læse om din far og den glæde han har ved at få besøg. Det retter lidt op på de kedelige beretninger min mand kommer hjem med om svigerfar. Alle demente skulle ha' lov til at glide ind i sygdommen med din fars glæde ved latter og musik.
    Det er så dejligt, når søskende-komsammen kan gå ud på bare latter og kage. Hos os er der stadig masser af børn (min søsters yngste blev døbt Klara i går), så der er ikke den samme ro til bare at være søskende endnu. Men jeg glæder mig til det kommer :)
    Mette L

    SvarSlet
    Svar
    1. Mette, jeg er også glad for at det er på denne måde, jeg ved jo godt at hos andre følger mistænksomhed og vrede med sygdommen.
      Faktisk er vi ikke meget sammen som søskende, fordi vi jo prioriterer vores fars ugentlige besøg, og fordi vi bor langt fra hinanden. Desto mere nyder vi de gange om året hvor vi har besluttet at vi skal være sammen. De første år efter vores mors død så vi nærmest ikke hinanden, og det besluttede vi os til at lave om på.

      Slet
  2. Det lyder simpelthen så hyggeligt. Sikke et fællesskab. Tillykke med din far.

    Og aktiv ferie i Nordjylland med en afstikker til liggestolen ind imellem, - det lyder altså også skønt. Hvis solen skinner, i hvert fald.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Eva, vi nød det rigtig meget. Og sommerhusferie med tid til badning, afslapning og aktiv ferie glæder jeg mig også til :-)

      Slet
  3. Det er godt at være i hopla. Sikken god dag I havde. Og god ferie til sommer. Fint med fravalg af sofaen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jørgen, det var så god en dag, og tak, ja den sofa har nemt ved at hoppe på mig, når jeg ikke arbejder :-)

      Slet
  4. Kaffeslabberas når det er bedst :-) Men mangler der ikke noget flødeskum til den der kagemand? Nu har du da ellers skrevet, at det hører sig til der, hvor du kommer fra ;-) Hvor dejligt, at I havde en skøn dag med din far i hopla :-) Mette Ls kommentar om at få lov at glide ind i demensen med en fortsat glæde ved musik og latter er så fin og helt i tråd med, hvad jeg prøvede at skrive igår, men vist ikke slap helt godt fra. Da Farmor i sin tid blev ramt af Alzheimers, fulgte der meget vrede og mistro med i kølvandet. Det glæder mig at læse, at det ikke nødvendigvis behøver at være sådan.

    SvarSlet
    Svar
    1. Fruen i midten, der mangler da flødeskum, men kagemanden er købt af min øster i Vestjyllland :-). Hårdt ramt kan tolkes på mange måder, kan jeg godt se, så vi er meget taknemlige for at vores fars humor, sociale sindelag og latter er gået med ind i sygdommen.

      Slet
  5. Det lyder bare som en rigtig dejlig dag, og ferieplanerne lyder altså heller ikke helt tossede. Hellere en Nordjylland rundt på mountainbike end en uge i liggestol på Mallorca.

    SvarSlet
    Svar
    1. Emilie, det var en skøn dag, og jeg er enig. Vi er ikke til liggestole, men mere fart over feltet. Vi plejer at køre rundt i de sydeuropæiske bjerge på en motorcykel :-)

      Slet
  6. Hanne, vores far er hårdt ramt, kan intet selv, heller ikke tale med andre, men gennem musik, sang og ved at spejle de ord vi kan forstå oplever jeg, at han føler sig forstået. Han er ikke som sådan trist, men har dage, hvor vi slet ikke kan få kontakt med ham, da er han helt i sin egen verden.
    Der er så mange steder omkring sommerhuset, så hvis jeg ikke vil lave mad, kan vi sagtens købe os fra det. Men jeg kunne jo lokke gemalen til at vi sammen laver mad :-)

    SvarSlet
  7. Dit indlæg nærmest sprudler af glæde og overskud, så man levnes ikke et øjeblik i tvivl om, at I alle havde en herlig dag.
    En danmarksferie behøver ikke at være en inaktiv ferie, og bliver I i det nordjyske og en aften ikke gider kokkerere, hverken sammen eller bare den ene af jer, kan jeg på det varmeste anbefale en middag på jeres berømte Svinkløv Badehotel :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, det er jeg glad for at høre :-)
      Måske skulle vi prøve Svinkløv Badehotel, tak for tippet

      Slet
  8. Det blev da også en skøn fødselsdagskaffeogkagedag for jer. Jeg har også prøvet at portionsanrette æblekage; det skal i overraskende små glas... Men vi spiste op!
    God ferie i Danmark. Et pragtfuldt land at rejse rundt i og ikke større end man kan nå ud til det meste på en dag. Jeg holder meget af udflugter. Intense endags oplevelsesfyldte ekspeditioner.

    SvarSlet
    Svar
    1. Anne, små glas må vi bruge næste gang og tak, jeg kan også godt lide små ekspeditioner, hvis altså man kommer af sted :-)

      Slet
  9. Et forsinket tillykke til din far. Hvor lyder det til det var en vidunderlig dag.

    God ide mht. aktiv ferie i nær området, Nordjylland har så mange skønne steder.

    Jeg vil gerne selv finde en base hvorfra jeg kan tage ud og opleve, når jeg skal have ferie, kunne godt trænge til at komme hjemmefra. Når det så er alene, er priserne generelt meget dyre, så tankerne/idetanken er kommet på overarbejde :-)
    Jeg har 3 ugers ferie 32 - 34 altså efter skoleferien, måske kan jeg finde noget der passer til min pengepung og mine tanker.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Abildjyde, vi havde en skøn dag. Jeg håber du finder en base, som passer både stedmæssigt og pengemæssigt.

      Slet