onsdag, februar 24, 2016

Alt for længe siden

Boglæsning har været begrænset, det er som om roen til at fordybe sig ikke har været der. Denne fridag har været god, ro og tid til bare at være, og lysten til bøger er vågnet igen. Men hvad skal jeg læse?

Tankerne går tilbage til dengang, hvor hver eneste dag indeholdt boglæsning. De år, hvor jeg fortabte mig i bogverdenen, og hvor biblioteket på skolen var en verden af dejlige bøger. Tankerne ryger tilbage til mine forældres store reol i dagligstuen, som min far selv havde bygget, og som var udstoppet med bøger. Da bøgerne begyndte at slås om pladsen, kom flere reoler til, først i spisestuen, siden hen blev gangen inddraget. På værelserne blev der også plads til bøger, da børnene efterhånden flyttede ud. Her i huset har vi også reoler flere steder, der står fagbøger og skønlitteraturbøger side om side. På loftet ligger endnu flere bøger, og jeg har svært ved at sortere i dem.

Jeg husker den dag, min mor kom op til os med kassen med barndommen og ungdommens bøger til mig.  Da jeg åbnede kassen, røg jeg tilbage til pigetiden og de mange bøger, der blev læst. Jeg kan ikke huske handlinger i bøgerne, men jeg husker den stemning, de skabte i mig. Når jeg husker det, har jeg fået skrevet lidt om de bøger, jeg læser nu, og det er godt at læse tilbage. Det giver den samme stemningsfølelse, og da jeg ikke køber bøger, men hellere låner dem, så er det rart at kunne læse om dem her på bloggen. I flere år læste jeg nærmest kun krimier, så fik jeg nok, så de senere år har fokus været på gode fortællinger om kvinde - og familieliv. Skulle jeg mon forsøge endnu en gang med Kristin Lavransdatter, som min mor gav mig? Alle siger, det er en fantastisk bog, så måske er tiden inde nu til at læse den. Jeg har også downloadet en bog til at lytte på vej til og fra arbejde; Den hemmelige datter. Vejret udenfor i dag har været dejligt og mens jeg skrev indlægget her, fristede det til endnu en tur, denne gang 5 km frem og tilbage på vejen. Lydbogen kom med, og jeg er fanget allerede. Fortælleren er god at lytte til og skiftet mellem den biologiske mor og den kvinde, der bliver adoptivmoderen fungerer rigtig godt og gør, at jeg ønsker at høre mere.

DSC_0695

DSC_0705

17 kommentarer:

  1. Det er godt nok længe siden, jeg har læst Kristin Lavransdatter, men jeg husker det med glæde. Måske skulle jeg også finde den frem igen....
    Jeg er misundelig på dine flittige gåture. Her bliver det til for lidt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, gåturene sker for det meste også kun, når jeg har fri, men nu bliver det lysere, så måske kan det hjælpe? :-)

      Slet
  2. Åh, skynd dig at komme i gang med Kristin Lavrensdatter!! Min absolut yndlingsbog!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Karen-Vibeke, det siger folk jo, jeg gik bare helt død i tristhed og kvinders afmagt sidste gang :-)

      Slet
  3. Hanne, de svenske krimier er også gode, og en skønne dag kommer du måske videre :-)

    SvarSlet
  4. Bøger er vidunderlige. At åbne en ny bog, og begynde at læse, jeg holder meget af det.
    Jeg giver mig selv 1 - 2 bøger i mdr. Tidligere var det en CD - LP der var gaven til mig selv, men efter muligheden for streaming konceptet kom til os, begyndte jeg at købe bøger.
    At genlæse en bog er fantastisk, der er ting der ikke kan huskes, og ting der ikke engang får et aha, for det var helt væk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Abildjyde, det der streamingkoncept har jeg endnu til gode at finde ud af :-) Du er god ved dig selv, det kunne mange lære af.

      Slet
  5. Bøger er dejlige, jeg har dog skiftet de fysiske bøger ud med e-bøger på iPad, jeg har min iPad Mini med i tasken hver dag og mange bøger på den vejer ingenting.
    Lige nu læser jeg Min mormor hilser og siger undskyld, som er sidste skud på stammen fra Frederick Backman..
    God dag til dig Lene

    SvarSlet
    Svar
    1. Inge, jeg har endnu ikke overgivet mig til e-bøger :-) Jeg skal vist have læst noget af ham Frederic Backman, han får gode anbefalinger i blogland.

      Slet
  6. Det er dejligt at blive draget ind i en bog og den verden, der findes i netop den bog. Jeg er netop blevet færdig med Ida Jessens seneste: En Ny Tid. Den er jeg så glad for, at jeg overvejer at købe den. Jeg elsker gode sætninger og vendinger. Vores bibliotek havde forfatteraften med Ida Jessen i sidste uge, og nu vil jeg have fat i tidligere bøger i hendes forfatterskab.
    God fornøjelse med at vælge. Du læser jo en masse faglitteratur. Det ene udelukker ikke det andet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Betty. faglitteraturen begrænser sig ofte til artikler, gad god læse en fagbog, jeg har liggende :-) Ida Jessen gik jeg i gang med, men gik helt kold i den bog, så har ikke turdet at binde an med dem siden.

      Slet
  7. Bøgernes verden vil jeg ikke håber, jeg bliver nødt til at slippe, før jeg holder op med at trække vejret. Jeg har også læst masser, masser af bøger lige siden min tidlige barndom.
    En af de seneste var "Svøm med dem som drukner" af Lars Mytting, en bog jeg fik anbefalet og som jeg aldrig ville være faldet over uden netop den specifikke anbefaling, men det var en af de absolut bedre bøger i lang tid for mig... og for en gangs skyld ikke en krimi, som jeg ellers er mest til.
    God fornøjele med den videre læsning :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, bøger er skønne og de skal til at fortrænge blogsurfing, har jeg besluttet mig for (man kan jo ikke nå det hele)
      Nu startede jeg med at læse din kommentar og google den bog, den lyder som en jeg ville kunne lide, så den er reserveret på biblioteket :-)

      Slet
  8. Går det ikke lidt i bølger med at læse bøger? Det håber jeg, for jeg får ikke rigtigt læst noget for tiden. Orker ikke rigtigt at gå i gang, og det ligner mig ellers ikke. Men det kommer forhåbentlig igen.

    God læse-/lyttelyst :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Fruen i midten, jeg har det som dig, så jo det går i bølger. Men jeg kan også mærke, at det er nemmere at sidde med tablet eller computer og spille wordfeud eller surfe rundt, så for mig bliver det en villet handling at komme til at læse igen :-)

      Slet
  9. Som ung teenager elskede jeg Kristin Lavransdatter. Jeg ved ikke hvor mange gange jeg har læst mig gennem de tre bind.
    Faktisk legede jeg også lidt med tanken om at skifte navn til Lauritsdatter (min fars mellemnavn) men dengang kostede det mange flere penge end jeg kunne overskue. Jeg ved heller ikke om det overhovedet var muligt :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Pernille, tak for dine ord om bogen. sikke en skøn ide at skifte efternavn :-) det tror jeg sagtens kan lade sig gøre.

      Slet