søndag, marts 19, 2017

Den smukkeste buket af ord, sang, smil og latter

Egentlig burde jeg sove lidt mere, klokken var langt over midnat, inden jeg kom i seng, men kroppen synes noget andet. Og her skal kroppen forstås som hele mig, for jeg mener jo som Merleau-Ponty, at man ikke kan skille krop og hjerne ad. Så tanker/følelser sætter sig i kroppen, og bevægelser i kroppen sætter sig i hjernen. Jeg er så fuld af glæde, at denne morgenstund er blevet nydt i et stille hus. Jeg har pakket gaverne ud igen og sat dem på min skænk, jeg har vasket op og sat på plads, mens jeg har gennemgået hele dagen i går.

DSC07413

Hele min fødselsdagsfejring kulminerede i går med en fest for familie og venner. 64 voksne og 4 børn havde sagt ja til at være sammen med mig på Hotel Søparken fra kl 13 til? Ja til landmandens fødselsdag tog vi hjem ved 22 tiden. I går ramte den midnat, inden vi var hjemme. Sikke en fest, vi har haft! Og jeg er så glad og taknemlig i dag.

DSC07407

Tænk at være beriget med så mange gode mennesker i mit liv, mennesker, som bandt den ene sløjfe efter den anden om mit liv. I går fik jeg den første tale af min mand nogensinde, det er mig, der normalt er taleren i vores familie. Det behøver det ikke være, det var en dejlig tale, som samtidig var alt det, jeg forbinder med gode talere. Den havde en ramme, den havde et budskab, der var alvor og humor i den, og så blev den serveret sikkert og veltalende. Og så havde han lige regnet ud, hvor mange madpakker jeg har smurt til ham igennem vores liv sammen. 21.000 stk!

P1050348

Vores børn gjorde ham kunsten efter, de snuppede deres mors koncept med mange små gaver, som med ord tilknyttet fik symboliseret mit liv med dem. Og de kunne i den grad få moderen til at smile og blive rørt, når de satte spot på mig som mor, menneske og kvinde. Bagefter sang de en sang for mig, og det var sangen, som ligger til grund for min blogs navn. Min bror spillede guitar til, og jeg stornød det hele. De er bare så gode sammen og dygtige til at synge, så jeg nød deres udgave lige så meget som den her.

P1050346

Jeg havde selv en overraskelse til mine gæster, for jeg havde hyret mit kor til at give en lille koncert på tre sange, og bagefter ledte min korleder an i gospelsang, som alle deltog i, både gæster og kor. Det blev lige, som jeg havde håbet på.

P1050347

Min svoger og svigerinde holdt tale, hvor de inddrog emner fra en googling af mit navn, og hvad det indebar, det var faglige artikler, oplæg til temadage og konferencer og noget fra min tid som blogger for Sygeplejersken. De havde også søgt på min blog, blandt om min fejring af min 50 års fødselsdag i Paris. Min svoger fortalte, hvor meget min blog ville fylde, hvis man printede det ud i A4, det var vildt højt tal, jeg har trods alt blogget i 10½ år. En anden svoger sørgede for musik til de sange, jeg selv havde valgt, der skulle synges ( og i dag gik det op for mig, at vi aldrig fik sunget den sidste sang, fordi der skete så meget hele tiden)

DSC07408

Min tidligere afdelingsleder holdt tale for mig på vegne af de tre kolleger, jeg havde inviteret med. Tre gæve kvinder, som har fulgt mig i de 17 år, jeg har været sygeplejerske på neurologisk afdeling. Det var sjovt, for det affødte reaktioner fra min familie, at der var ting, de ganske enkelt ikke vidste om mig i fagligt regi og hvad jeg har stået for fagligt, men sådan er det jo. Når man er sammen, er det ofte den private sfære, man bevæger sig i, og ikke så meget den faglige.

P1050316

Og mine søskende med familie sluttede af i vores vanlige familiestil med optræden med forskellige sange fra min ungdom, som havde fået nye tekster. Der var udklædning til den store guldmedalje og flerstemmigt sang. Og det blev så understreget en gang for alle, at jeg er Storesøster med Stort S og Hønemor med stort H. Så budskabet fra dem og mine børn var, tænk nu også på dig selv. Jeg synes faktisk, at det er det, jeg har gjort hele den her uge. Selv om mine børn skreg af grin inde på værelset i går formiddags med deres hemmeligheder, fordi der lød ude fra gangen: I sørger lige selv for at få noget at spise - Hmm Lene, mon du har glemt, at dine børn er 31 og tæt på de 30, og at de har klaret sig væk fra hjemmet i 10 år?

P1050349

Og så var der alle de andre gæster, som sørgede for at snakke sammen, hygge sig sammen, grine sammen og i det hele taget skabte de sammen rammen for den skønneste fest.

P1050353

I dag slapper vi af sammen med vores børn og sønnens kæreste, svigersønnen kunne deværre ikke være med til fødselsdagen. I morgen starter hverdagen igen, og jeg er klar. For sikke en festlig uge, jeg har haft.

P1050352

33 kommentarer:

  1. Sikke en fantastisk aften! ❤️ Og endnu engang stort tillykke med fødselsdagen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Maude, det var en skøn dag :-)

      Slet
  2. Dejligt, at det hele blev, som du havde ønsket og håbet :-) Det lyder da også super hyggeligt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Randi, det var så hyggeligt og alt er blevet som jeg håbede, helt utroligt

      Slet
  3. En fantastisk lørdag, med alt hvad der hører til sådan en fest, med iderige taler, gode musiske indslag og bare tid for at være i øjeblikket.
    I morgen er det hverdag, og der er du fyldt 60, og som det så hedder på vej mod de 70, foretrækker dog hellere på vej mod de 61 ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Abildjyde, ha, ja jeg tror også jeg snupper versionen med på vej mod de 61 :-)

      Slet
  4. Åh, så dejligt at læse om din fødselsdagsuge. Jeg nyder glæden på,i og mellem linjerne.
    Og glæder mig over, at du fik din ønskede fødelsdagsfest... i flere dage...

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Anne, jeg er fyldt med glæde og klar til hverdagen igen :-)

      Slet
  5. Det har da været den skønneste og dejligste dag. Ikke værst at blive 60, vel?
    Skøn og anderledes gestus at du havde hyret dit kor.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kisser, det var skønt at fylde 60, jeg har jo også jer andre som gode eksempler :-) Det sjove var, at både min mand og flere andre havde tænkt på, at det kunne være sjovt at hyre dem, fordi det kor er så stor en del af mig :-)

      Slet
  6. Sikken fest, du har haft i den forløbne tid. Dine familiefester lyder til at være fantastisk underholdende; og I er jo begge leveringsdygtige i mange søskende, så fest må der jo blive.
    Jeg er også sikker på, at du med din evne til eftertanke vil få stor glæde af dine fejringer lang tid endnu.
    God vind fremover!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Conny, vore familier er perfekte sammen, og de glæder sig til en endnu større fest til sommer :-)
      Åh ja, der kommer nok drypvise refleksioner over hele denne skønne uge :-)

      Slet
  7. Sikke en skøn kulmination, du havde i går på dine fødselsdagsfejringer. Det var dejligt, dagen forløb som du havde ønsket. Og sjovt med koret. Så blev alle aktiveret på en uventet måde. Endnu engang tillykke :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Betty, tak og det blev bare en dejlig dag :-)

      Slet
  8. Hvor det bare lyder som en dag og aften helt i Lene-ånd - godt festen blev lige så god som du ville have den til at være - og som du fuldt ud har fortjent:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Ellen, og i betragtning af hvor mange gange min latter blev nævnt, så fik de vist alle hørt den utallige gange :-)

      Slet
  9. Det lyder som den skønneste fejring. Tillykke med fødselsdagen, og at den nu er blevet til de dejlige minder, som du kan tage frem og tænke på lige når du vil.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Eva, og mens jeg holdt fødselsdag var du til bryllup :-) Skønt

      Slet
  10. For en flott feiring! Gratulerer så mye med din store dag!

    SvarSlet
  11. Sikke et skønt indlæg - sikke en fest - sikke en fejring. Det gør mig helt varm af glæde at læse om alle dine oplevelser. Endnu engang tillykke, Lene.

    SvarSlet
    Svar
    1. KS, tak, og jeg nød det hele, så det er vist godt, at jeg er tilbage i hverdagen :-)

      Slet
  12. Det er dejligt du glæder dig over at blive fejret.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jørgen, ja jeg er vist som et barn, hvad det angår :-)

      Slet
  13. Rigtig hjertelig tillykke med dagen, som du da virkelig har fejret med maner - skoent! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Tina, og jeg elsker at blive fejret :-)

      Slet
  14. Sikke mange skønne buketter og dejlige ord :D Lyder til du blev fejret med maner.

    - A

    SvarSlet
    Svar
    1. A, det er så fine buketter, og jeg elsker fester, også min egen :-)

      Slet
  15. Hanne, det var en dejlig fest, over halvdelen var vores familie, den er jo stor :-)

    SvarSlet
  16. Dejlige ord og billeder - det giver glæde her på sidelinjen KH Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Anette, det var en dejlig dag, ja en dejlig uge, jeg havde :-)

      Slet
  17. Skønt med en aften, helt som ønsket.
    Mange gange tillykke med fødselsdagen - også selvom jeg er håbløst bagud :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Pernille, og det blev en dejlig dag :-)

      Slet