søndag, august 26, 2018

Walkenried - Bad Sachsa Motorcykelferie 2018 Harzen dag 3

I dag var det flyttedag, vi havde booket hotel i Goslar til de sidste tre nætter. Kurvenkönigs forslag til motorcykelture blev studeret. Jeg havde fundet på nettet en dansk artikel om et museum om jerntæppet i Bad Sachsa og på turistkontoret havde vi købt et kort over de forskellige museer langs den tidligere grænse mellem DDR og Vesttyskland. Vi lavede vores egen rute, så vi først kørte til Syd Harzen og derefter til Nordøst Harzen. Afstandene i Harzen er ikke så store, så det kunne vi sagtens nå.

På vej til Bad Sachsa kom vi gennem byen Walkenried, hvor der var vejviser til et Cistercienserkloster, faktisk er det på UNESCOS verdens kulturarvliste. Vi var hurtigt til at tage en beslutning og tog os derfor tid til at besøge klosteret. Det var en rigtig god beslutning.

Først gik vi rundt i ruinerne af klosterkirken, som dengang var en af de største, hvilket vi godt kunne fornemme.

Derefter betalte vi for at komme ind og se klosteret. Pludselig kom nogle børn gående som munkene i gammel tid. Som jeg forstod det, var det en af måderne, man fortalte historien for skolebørn. Der var overalt små historier til børn. Vi blev også kloge af dem. Vi var ikke blevet oplyst om, at der var guide på høretelefoner, det så vi dog andre gå med. Det ville jeg gerne have haft.

Der var mange spændende ting at se på, blandt andet spændende udstillinger om klosterets storhedstid og hvad munkene beskæftigede sig med.

Klokken nærmede sig det tidspunkt, hvor museet om jerntæppet åbnede. Vi ville gerne på en guidet tur med den mand, som havde oprettet museet 3 år efter muren faldt. Han syntes, at det var vigtigt at historien ikke blev glemt. Vi nåede en hurtig Flammkuchen på en cafe i Bad Sachsa, inden vi fandt museet.

Desværre er mit tyske ikke så godt, så der var en del, jeg ikke fik fat i. Men vi fik fat i, at 3 % af DDRs bruttonationalprodukt blev brugt på bevogtningen. Der var et rum kun dedikeret til de forskellige miner og metoder til at forhindre folk i at flygte. Et andet rum handlede om tiden efter 2. verdenskrig og frem til jerntæppet. Nyt for mig var, at de fire zoner efter krigen blev holdt meget adskilt, også mellem de amerikanske, franske og britiske zoner. Jeg har tidligere læst en bog om tiden efter krigen set fra tre tyske kvinders perspektiv, den havde også gjort mig klogere. Det var en meget vidende og talende museumsejer, så rundvisningen varede vel over en time. Bagefter gik vi rundt og så på de mange udstillede dokumenter og ting en gang til.

Sidst på eftermiddagen kørte vi ind på hotellets p-plads i Goslar. Hotellet har jeg fortalt om her. Om aftenen gik vi en tur i Goslar og måtte endnu en gang måbe over de fantastiske gamle huse. Den game bydel i Goslar er sammen med klosteret og Rammelsbergminen ( som vi besøgte næste dag) optaget på UNESCOs verdenskulturarvliste. Det forstår jeg godt.

Mange af husene var dækket af skifer, som landmanden fortalte mig, var et utroligt dyrt materiale, men flot så det ud, som her, hvor det var lagt i forskellige mønstre.

Du kan læse mere om vores motorcykelferie 2018 i Harzen her.

1. Tak for turen. Det er jo tydeligt, at der er meget at se og opleve i Harzen, og det er en god ide at tage på tur dertil. Vi har været på de kanter ikke så få gange, men der er stof til endnu flere ture.

1. Selv tak, Jørgen. Når selv I, som har været der flere gange, kan synes, at der er stof til flere ture, så er det forståeligt at vi andre også synes det :-)

2. Der er altså bare så flot! Bade landkaberne og de gamle, smukke huse :-) Jeg har ikke en pind forstand på skifer-priser, men måske har de skifer i undergrunden i Harzen, når de bruger det så meget? I Bretagne og Normandiet er skifertage nærmest normen, og det kan vel kun være fordi, det er det nemmeste og billigste, at det har været det, der er blevet brugt fremfor tegl.

1. Fruen i midten, de har helt sikkert brugt skifer, fordi det var i undergrunden. Vi spurgte hotelejeren og han sagde, at skifer også var dyrt hos dem. Men om det var anderledes for mange år siden, ved jeg ikke :-)

3. Tak for - endnu - en god tur til Harzen, som - endnu - en gang bekræfter mig i, at det er en rigtig god ide at tage derned igen.
    Hvordan fandt I egentlig lige på, at det skulle være netop der i år?

1. Ellen, selv tak. Vi havde egentlig regnet med Norge, men da søn og svigerdatter endnu ikke er flyttet derop, så udskød vi den tur. Måske flytter de næste år, det kommer an på så meget.
      Jørn ville ikke på en længere tur, så derfor blev det Harzen, vi havde også talt om bjergområdet ved Kassel.

4. Ganske fantastiske huse. Hvor er de smukke! Og her gik jeg og syntes, at Krakows gamle by var imponerende ...

1. Eric, der er nok en årsag til at bydelen er med på UNESCOs liste :-) Hvor end vi kiggede hen var der skønne bygninger.

5. Tak for turen og de smukke billeder, der virkelig giver et indtryk af storheden af klosteret og det skønne i Goslar. Harzen er helt sikkert kommet på ferielisten.

1. Selv tak, Conny, og Harzen er værd at feriere i :-)