fredag, august 17, 2018

En underlig dag

har det været i dag, jeg vågnede med en tristesse, der fyldte min krop. Jeg kunne ikke rigtig få den forbundet med noget, der var sket, så jeg lod den være, tog den med ro og læste bøger og drak te.

I forbindelse med mit jubilæum fik jeg en del bøger og nogen havde jeg i forvejen, så de blev byttet. Blandt andet købet jeg fjerde bind af serien om familien på Neshov ved Trondheim, Berlinerpoplerne-serien. Den er nu læst og jeg har lige fundet ud af, at der er en femte bog. Den er nu reserveret på det lokale bibliotek.

Da det er en del år siden, jeg læste de første tre bøger, lånte jeg dem igen og skimlæste dem. Det var en god ide, så var jeg inde i persongalleriet, for jeg læser hurtigt og glemmer hurtigt detaljer og dermed fik jeg mere ud af denne bog. Jeg var underholdt og som i den første bog fik jeg også lov til at være del af en rengøringsproces.


I går, da jeg var til plasmatapning, undrede jeg mig over naboens valg af gave i forbindelse med et vist antal tapninger. Jeg kunne forstå på de valgmuligheder, han fik, at det måtte være en del. Blandt andet kunne han vælge et krus fra Langes keramik. Og så valgte han et net! Jeg elsker min kop med en dråbe blod på, som jeg valgte, og som jeg nyder min te af i dag. I går var det dog sygehusets solbærsaft og chokolade, jeg nød mest.


 Senere i dag fik jeg taget mig sammen til at få vasket tøj og hængt det til tørre udenfor. Gårdspladsen og højbedene blev luget for ukrudt, ligesom fliserne foran og på terrassen blev fejet. Jeg vaskede endda alle havemøblerne, så vi kunne sidde udenfor, temperaturen var god og insekter havde jeg ikke mærket til.. Desværre har vi et hvepsebo inde i laden, og hvepsene syntes, de skulle være ved eftermiddagsteen. Det syntes vi ikke. så vi trak indenfor.

Aftensmaden har butikkernes udvalg af færdigretter fået lov til at stå for. Middagsfrikadeller, kartoffelsalat og to af de gode kålsalater fra Flensted. I morgen er det arbejdsdag og søndag endte med at blive en fridag, da en kollega havde en søndagsaftenvagt, hun gerne ville af med om 14 dage. At jeg har det svært efter aftenvagter glemmer vi lige, det er kun en, og byttet betyder at, jeg kun skal arbejde i morgen, før jeg har ferie igen.

God aften til dig.

13 kommentarer:

  1. Det kan være svært at komme ud af sådan en uforklarlig sindsstemning.. Og vi vil jo gerne kende årsagen til alt.
    Du har da været svært effektiv i haven. Håber jeg får lagt noget arbejde i vores hen over weekenden. Regnen har fået ukrudtet til at gå amok!
    Skønt at have ferie til gode.. Og inden for rækkevidde😀

    SvarSlet
    Svar
    1. Anne, jeg troede jeg havde svaret på din kommentar, undskyld.Det er faktisk svært at komme ud af sådan en stemning, men det hjalp med lidt praktisk arbejde :-)

      Slet
  2. Du var ramt af en uforklarlig sindsstemning, og min dag bød på så meget svimmelhed, at hovedet konstant måtte have hvile, så hellere din sindstemning, når du kunne få så mange dejlige ting fra hånden.
    God arbejdslyst.

    SvarSlet
    Svar
    1. Karin, jeg troede jeg havde svaret på din kommentar, undskyld. Svimmelhed er træls, og det er også noget, der pludselig opstår. Hos mig kommer det for det meste som en markør af at jeg har for meget om ørerne, enten mentalt eller fysisk. God dag til dig.

      Slet
  3. Det var da underligt med den sindsstemning, men du tacklede det åbenbart effektivt.
    Jeg troede ikke, man måtte give blod efter det fyldte 60. år? Gælder det kun fuldblod? Eller er reglerne bare ændret?

    SvarSlet
    Svar
    1. Eller husker jeg bare helt forkert? :-)

      Slet
    2. Ellen, jeg er vant til den sindsstemning, den kommer af og til :-)

      Nu giver jeg plasma, jeg ved ikke om det gør en forskel? Har lige googlet det, man må fortsætte til man er 67 som blod og plasmadonor, men man kan ikke begynde som donor, når man er fyldt 60 :-)

      Slet
  4. Tror du ikke, at du har drømt noget trist, som har siddet i kroppen, da du vågnede? Hvad er forskellen på plasma og blod?

    SvarSlet
    Svar
    1. Fruen i midten, det kan meget vel være en drøm. Blod er plasma og blodceller, altså de røde blodlegemer og blodpladerne. Plasma er den væske som blodcellerne er i. Så når jeg bliver tappet, tapper maskinen først blodet fra mig, så skiller den blodceller og plasma fra hinanden og så får jeg blodcellerne tilbage. Dermed falder min blodprocent ikke, og jeg kan også tappes hver måned. Plasma indeholder forskellige størkningsfaktorer og immunglobulin, som gavner mennesker med forskellige sygdomme.

      Slet
  5. Ja jeg havde nu nok også valgt en kop... jeg valgte en brødbakke da jeg havde givet 50 x ….Brødbakke....tjae, jeg bruger den til strikkeskål. I dag har stået i oprydningens tegn her hos os...efter tre uger med Vilhelmsborg festspil var det blevet tid til at rydde ALT op. Startede med rundstykker og så gik alle frivillige i gang, og når man løfter i flok bliver det jo til noget. I år er der spillet Grease….en fantastisk forestilling med en flok super dygtige unge mennesker. Hvor bliver der tomt de næste dage...men dejligt med en hverdag igen. Go´ dag herfra.

    SvarSlet
    Svar
    1. Joan, dejligt med sådant et sammenhold og tak i lige måde :-)

      Slet
  6. Jeg er så vild med Anne B. Ragdes serie. Får helt lyst til at læse den igen, - men der er vist så mange på listen i forvejen, at det nok ikke bliver til noget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, jeg blev også grebet af dem igen, så jeg glæder mig til nummer fem :-)

      Slet