torsdag, august 16, 2007

OPSLUGT

Der er bøger jeg læser som tidsfordriv, hvor personerne og handlingen flyder hurtigt forbi, og egentlig ikke efterlader nogen eftertryk.

Der er bøger, som er så spændende, og hvor jeg bare må læse for at finde ud af, hvad der nu sker. Sådan var Stieg Larssons Pigen, der legede med ilden. Den var hurtigere at komme i gang med end forgængeren, for nu kendte jeg jo personerne. Og jeg havde ingen problemer med, at det var en 14 dages lånebog, den blev slugt i en ruf.

Og så er der bøger, hvor jeg bliver opslugt, hvor personerne går ind under huden, hvor handlingen/temaet fylder mit indre, sådan en bog er Marianne Fredrikssons Blindgang. Jeg kan næsten blive bange for mig selv, for hendes beskrivelse af mennesker med en udviklet kontakt til deres indre/sjette sans/ ubevidste jeg, og hvor let de ”går ind i bjerget” og bliver psykotiske, rører op i mit indre. Forleden dag faldt jeg i søvn, mens jeg læste, og mine drømme var så skræmmende, uden at jeg kan huske, hvad de handlede om, så jeg turde ikke læse før dagen efter.

I nat har jeg ikke drømt om bogen, tror jeg, men jeg er tung i hovedet, og trods fridag sidder jeg her midt i mørket og skriver, regnen styrtede ned, da jeg vågnede, men er nu heldigvis holdt op. Logistikken i huset er den, at to arbejder på gården og har brug for en bil, en arbejder i vest og en i øst og på vidt forskellige arbejdstider, og vi skal så dele den anden bil. I dag skal datteren åbne butikken, og jeg skal på besøg hos mine forældre, så jeg må lige agere chauffør, før jeg drager sydpå.

Ha en god dag.

8 kommentarer:

  1. Det lyder interessant med Marianne Fredrikssons "Blindgang". Jeg vil gerne blive klogere på psykoser, fordi en vens psykotiske søn fornylig har begået selvmord. Så jeg vil vove at kaste mig ud i den - mange tak for omtalen af bogen, Lene.

    SvarSlet
  2. I lige måde Lene og tak for dit indblik i bøgerne. Jeg havde det fuldstændig på samme måde med Stieg Larsson. Det bliver spændende med hans sidste bog, som hans kone, så har skrevet færdig for ham.

    SvarSlet
  3. Nu er du jo godt nok tidligt på færde, men du må jo vide det, at det allerede er mørkt igen om morgenen, øv,øv.

    Jeg kan se på det hele at jeg må læse Stieg Larsson igen, for sidst gik jeg død midt i hans anden bog. Ikke fordi det er kedelig læsning, men nok mere fordi jeg på det tidspunkt eksploderede kreativt og samtidig fik gjort op med noget rod fra fortiden. Nu er jeg så småt begyndt, at kunne læse igen. Heldigvis.

    Jeg ønsker dig og dine en god dag og håber på godt vejr til det i nu har gang i.

    SvarSlet
  4. Tak, og jeg håber også du får en rigtig dejlig dag.

    SvarSlet
  5. Tak og hav selv en god dag.
    Jeg har læst meget for mange år siden, og det er først indenfor det sidste år at jeg er begyndt at kigge i bøger igen:-)

    SvarSlet
  6. Madame, det er jo en roman, men jeg synes den giver mig lidt forståelse for, hvordan nogle nemt ryger ind i en anden verden.

    sister bonde - jeg glæder mig

    Sifka, du må i gang igen, men det er ikke altid, at man kan læse.

    krebsinde, tak skal du ha og dejligt du er med igen ;-)

    judith, jeg har også i perioder læst meget lidt, men jeg elsker at gå ind i bøgernes verden.

    SvarSlet
  7. Tak for 2 gode boganbefalinger. Jeg er en stor tilhænger af Marianne Fredriksson og har læst flere af hendes bøger. Men ikke "blindgang.", det må der rådes bod på. Har du lyst til at læse mere af hende, så prøv "Anna, Hanna og Johanna."

    SvarSlet
  8. Johanne, den har jeg stående på bogreolen, måske skulle jeg genlæse den :-)

    SvarSlet