torsdag, februar 26, 2015

Byens facader

Gårsdagens fridag bød på tandlægebesøg, jeg var i god tid, så jeg gav mig tid til at kigge opad. Lige der hvor jeg parkerede, var et meget tradionelt byhus, men alligevel har man fået bygget små detaljer ind for at bryde en lang husmur.

20150225_094340

Når jeg passerer første vej, er der rigt udsyn til to nye bygninger. Nordkraft, som huser mange spændende ting, og jeg har endnu ikke opdaget alt det, den rummer. Jeg har været i biografen, teater og til koncert. Alle tre ting var skønne oplevelser.

20150225_094440

Den anden nye bygning er Musikhuset. Der har jeg endnu en koncert til gode. Jeg har sunget der med mit kor i deres musikstudie, men det var før, Musikhuset officielt åbnede.

20150225_094449

Overfor ligger en silo med universitets herlige plakat med mennesker, der danner en hjerne og hvorpå der står: Learning seriously affects yout brain.

20150225_094454

Jeg elsker gamle huse med deres små tårne og drømmer altid om, hvor dejligt det må være at have studerekammer oppe i tårnet.

20150225_094511

Eller hvad med at drikke morgenteen på terrassen højt oppe mod himlen?

20150225_094633

Drømme kan man altid, mens man går videre mod byens gågader.

20150225_09481220150225_094815

Da jeg havde været ved tandlæge og i søstrene Grene, gik jeg en anden vej tilbage til bilen. Jeg gik gennem den lille busarkade, hvor der stinker af urin og lige da jeg var kommet fri og skulle gå forbi en halvmur, opdagede jeg inde i gården bag muren et gavlmaleri. Ikke mange mennesker kommer her forbi og jeg tror heller ikke, at de mennesker, der kører i busserne kan se maleriet. Og jeg funderer nu over hvem, der har malet det og om det er et led i det projekt med gavlmalerier, som jeg før har skrevet om.

20150225_110448

PS nu googlede jeg lige gavlmalerier i Aalborg, og dette maleri er en del af projektet. Hvis du klikker på linket, vil du finde et kort med alle malerierne påtegnet. Kunsteren til dette er:

Fintan Magee “The Pyramid” 2014, Sankt Hans Gade 4

Mon ikke jeg en dag skal gå på billedjagt i Aalborg?

Nu vil jeg nyde fridagen før weekenden tre aftenvagter, der står frisørbesøg, LOOP og strik på programmet. God torsdag til dig.

18 kommentarer:

  1. Du har helt ret, tænkte på det forleden i Frederiksborggade i KØbenhavn...smukke uventede syn, når man løfter hovedet - hav den dejligste dag, Lene!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lavendel, der er så meget smukt omkring os hvis vi bruger vores øjnes rækkevidde :-)

      Slet
  2. Man burde lægge nakken tilbage, på gåturene i byen... med risiko for at blive kaldt højr.....!
    Især gamle byer rummer mange perler over gadeniveau. Butiksfacaderne er sørgeligt ens... Men 1. sal og op har alle de spændende murerfinesser, tårner og gesimser...
    Aalborg har klaret byfornyelsen langs fjorden ret godt! Både havnefronten og Musikhuset... Plakaten med hjernen har jeg også moret mig over!
    Spændende gavl-projekt i Aalborg og helt anderledes end Brandes gavle.

    SvarSlet
    Svar
    1. Anne, det er rigtigt, så snart man er over stuen ser bygningerne forskellige ud :-)

      Slet
  3. Dejligt at du lagde hovedet tilbage og kiggede op med kameraet.. Du må på jagt efter de andre gavlmalerier, og helst inden nogen begynder at ødelægge dem med maling og tacs.

    SvarSlet
    Svar
    1. Inge, jeg må på jagt, og egentlig er det utroligt at de ikke er blevet ødelagt. De har jo været der i et år eller mere. Måske fordi det er nogle af verdens mest kendte street arts kunstnere?

      Slet
  4. Tak for turen rundt i Aalborg. Det er bare alt for lang tid siden jeg sidst har været i den skønne by - det må på ønske listen :-) God torsdag og god arbejdsweekend KH Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Anette, du må en tur til aalborg næste gang du ferierer i Nordjylland :-)

      Slet
  5. Pudsigt at se, som 'god' graffiti (nej det hedder det ikke ...) bliver respekteret af de, der ellers render og overmaler alting.
    Du må simpelthen på jagt, og vi ser meget gerne en billedreportage bagefter :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, ja det er faktisk pudsigt. Og jagten må snart gå ind :-)

      Slet
  6. Jeg må vist på "jagt" i næste uge..tak for tippet :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Anne, hvis jeg har tid, vil jeg da gerne med. Har fri mandag og tirsdag, men har en hårdt arbejdende landmand, der skal passes på :-)

      Slet
  7. Ja det er så dejligt at kigge på huse i byerne. Der er masser af fine detaljer, hvis man kigger rigtigt efter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte, og du er god til at finde dem i Kbh :-)

      Slet
  8. Tak for en tur rundt i Aalborg, kan ikke kende noget overhovedet, og bliver klar over hvor lang tid siden det er, jeg har boet der, flyttede i 1980, og boede der kun fra 1978, i Vejgaard, på hjørnet af Hadsundvej og Nørre Tranders Vej. Måske vil jeg kunne genkende mere i det kvarter, end turen du har ført mig på billederne :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Abildjyde, det her er ruten fra Sømandshotellet og hen til gågaden :-)

      Slet
  9. Det var skønne billeder! Det er netop ofte en stor oplevelse at lægge nakken lidt tilbage, når man går i byen. Det er da en rigtig god ide at vise os flere af gavlmalerierne. De er fantastiske.
    Endnu en god grund til at udforske Aalborg, hvor jeg ikke har været, siden min gamle (penne)veninde huserede der, mens hun gik på Biblioteksskolen for virkelig mange år siden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, jeg glæder mig til at finde en fridag, hvor jeg kan gå på fotojagt :-)

      Slet