onsdag, februar 25, 2015

Venstrehåndsarbejde

“arbejde udført uden særlig energi el. engagement og på mindst mulig tid; arbejde som man prioriterer klart lavere end éns egentlige beskæftigelse” hentet fra sproget.dk

Hvor mandagen tog fuldstændig pusten fra mig, så blev tirsdagen også travl, men efterlod mig alligevel med følelsen af at være med og nyde de mange gode ting, der skete. Jeg undrer mig stadig over, at jeg i den grad mistede pusten. Nattesøvnen blev som sædvanen tro mangelfuld, da jeg gik fra friweekend til mandagsarbejde. Jeg havde ellers på fridagene gået tidligt i seng og stået tidligt op, selv om jeg kunne have sovet mange flere timer end de syv- otte, som jeg fik. Jeg skulle for første gang have studerende og elever til undervisning i mere end det vanlige. Vi skulle være sammen tre timer fra morgenstunden af, og jeg sørgede for pauser og smalltalk, og undervisningen gik godt. Jeg kunne godt mærke, at for de to studerende, der var længst i uddannelsen, var der ikke så meget nyt under solen. Så vi tog en halv time bagefter, hvor vi sammen fandt ud af et af deres spørgsmål. De er nu tilbudt opfølgende refleksionssamtaler senere i deres studieforløb. Det er egentlig deres vejledere, der skal gøre det, men jeg vil gerne blive klogere på de studerendes perspektiver. Bagefter var jeg fuldstændig bombet, og det så meget, at mine kolleger lagde mærke til det.

I går havde jeg også mange punkter på dagens program, men de kom godt i hus. Så jeg nåede hjem og drak eftermiddagste sammen med landmanden før end jeg drog af sted igen til strikkeklub med mine kolleger. I går aftes var vi 12, klubben vokser mere og mere, og da vi jo alle arbejder på forskellige tidspunkter, kan alle ikke komme hver gang, der manglede nok 5-6 stykker. Vi var ude ved Hals og nød samværet, og snakken gik højt. To skulle lære at hækle og en skulle lære at strikke. Egentlig var det to af mine unge kolleger, som er super ferm til strikning og hækling, der stod for at hjælpe vores kolleger i gang. Men da en var venstrehåndet, så tog den undervisningsansvarlige alias mig over. Først forsøgte vi os med youtube klip, så hun kunne se det gjort, for jeg kunne godt omsætte og dreje det, så jeg i teorien kunen fortælle hende, hvad hun skulle gøre, men jeg kunne ikke hækle med venstre hånd. Det endte med at hun besluttede sig til at lære det med højre hånd. Og når man sidder ved siden af en, som for første gang skal prøve at spænde tråde ud med nogle fingre og føre hæklenål med andre fingre, så går det op for en, hvor meget af ens indlæring, der virkelig “ligger på rygraden”, som jo egentlig er et andet ord for den procedurale hukommelse. Gang på gang måtte jeg selv have fat i hæklenål og garn for at se på mine fingre, se hvad de gjorde, før jeg kunne beskrive det og guide min kollega. Det var absolut ikke venstrehåndarbejde, men jeg tror, vi knækkede koden.

Kender du venstrehåndede, som hækler og hækler de med venstre hånd?

P1010782

Om det var min venstre hånd, der havde skubbet til kameraets funktioner, ved jeg ikke, men mine første billeder af solskinspåskeliljer så lidt mærkelige ud. Ikke så underligt, de var taget med knappen sat på specielle effekter. Jeg nyder synet af dem, jeg er en af de få i blogland, som elsker gule blomster (eller er vi nu så få?)

P1010788

God onsdag til dig.

18 kommentarer:

  1. Pyh, du har da gang i livet, Lene. Husk nu at trække vejret ;-)
    Dejligt med en strikke-hyggepause, det hjælper, også selv om du måtte agere lærer.
    Jeg køber altid påskeliljer, når foråret nærmer sig, men synes egentlig at de er alt, alt for gule. Gad vide hvorfor det altid er den type 'højgule' de sælger, når nu man kan få mange andre sartere gule som løg? Svaret er selvfølgelig at de er de mest holdbare, men jeg kunne godt ønske mig lidt mindre kulør, for jeg elsker bløde, fine gule farver.

    SvarSlet
    Svar
    1. Benedicte, jeg trak vejret hele mandag efter arbejde, lavede ikke en dyt :-) Det er sjovt som vi er forskellige, jeg elsker at købe de højgule påskeliljer :-)

      Slet
  2. Bliver helt forpustet af dit tempo.... Men ja jeg hækler med venstre hånd, lærte det for 35 år siden af min elskede farmor, som dog hæklede med højre hånd. Det var inden computerens tid, og min super seje farmor hentede resolut et spejl. Hun sattespejlet i skødet, og lod mig kigge i spejlet mens hun hæklede og så var det jo spejlvendt og vupti så kunne jeg hækle....

    SvarSlet
    Svar
    1. Heidi, tempoet blev sat ned hjemme. Og strikkeklubben fik det lange besøg af mig, fordi jeg har fri i dag :-)
      Genial ide med spejlet, det vil jeg fortælle min kollega.

      Slet
  3. Den farmor var da genial... Et spejl, helt enkelt!
    Jeg tænker på Tusindbenet, der kunne danse, hver gang jeg prøver at formulere en fremgangsmåde.
    Arbejdet med bloggen har vist mig hvor meget viden/kunnen, der er en indlært for så længe siden, at jeg troede, at alle vidste det samme om at strikke! At beskrive det kræver et strikketøj i hånden og en blok på bordet samt et kamera til at vise det!
    Elsker gult: erantis, og krusku står lige nu og lyser ind til mig. Påskeliljerne er kun grønne spidser, der lover for flere farver.

    SvarSlet
    Svar
    1. Anne, lige netop, jeg tænkte også sådan om den kloge farmor.
      Det er så svært at beskrive håndens arbejde.
      jeg har kun påskeliljer og de er også kun grønne spidser

      Slet
  4. Nej jeg kender ikke nogen venstrehånds-hæklere.. til gengæld kender jeg godt det med at få drejet lidt forkert på indstillingerne på kameraet, det giver nogle gange nogle ret underlige billeder. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Inge, ja man får sig sommetider et billigt grin af sine billeder :-)

      Slet
  5. Det må da også være hårdt at undervise. Især hvis man ikke er vant til det. Jeg kender heller ikke nogen ventrehåndshæklere. Faktisk kender jeg vist slet ingen hæklere! Gule blomster er da dejlige. Altså bortset fra gule roser, som jeg ikke kan fordrage. Og god onsdag til dig også :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. fruen i midten, jeg er efterhånden vant til at undervise, jeg skulle blot have meget mere med denne her gang. Så kombinationen af træthed, lidt nervøsitet for det nye stof og så en fornemmelse af ikke at få alle med gjorde udslaget, tror jeg :-)
      Tak og sjovt, jeg er heller ikke så vild med gule roser, gad vide hvorfor?

      Slet
  6. Genial farmor!
    Man siger, at gult er falskhedens farve. Det er ikke derfor, at jeg ikke kan lide gule blomster, men det, at så mange ikke kan lide gult, er måske forklaringen på, at man siger sådan om netop den farve ... det er hønen og ægget i en anden version: hvad kom mon først?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, ja den farmor vil jeg tage ved lære af :-) Sjov tanke om det er derfor at man siger det om farven. Hvem ved?

      Slet
  7. De første bundter påskeliljer er ikke til at stå for, - ellers er jeg ikke vilde med gule-gule, - hellere de cremegule farver.

    Ja, det er hårdt at undervise. Man bliver noget så træt. Du har som sædvanlig nok at rive i, - men hvor er du god til også at lave noget i din fritid.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, jeg må være lidt for mig selv, for jeg har tonsvis af de gule-gule påskeliljer i min have, og ingen andre forårsblomster :-)
      Tak, men modsat dig så hænger jeg bare i sofaen med en computer, når jeg har fri. Du syr og strikker mens du hører lydbøger :-)

      Slet
  8. Min ældste er venstrehåndet. Men han kan ikke hækle:-) Jeg har engang set en venstrehåndet spille på en almindelig guitar, som han vendte om - altså med de dybeste strenge øverst! Det var imponerende.

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte, ja det må have været et imponerende syn. Jørn er venstrehåndet, og har jo gået i skole dengang man blev tvunget til at skrive med højre hånd. Søren brugte i starten begge hænder, vi valgte så altid at ligge ske og gaffel til hans højre side, så lidt efter lidt blev det den, han brugte.

      Slet
  9. Interessant med besværligheden ved at lære at hækle fra højre- til venstrehåndet. Som almindelig højrehåndet glemmer jeg nok at tænke på besværlighederne ved at være venstrehåndet.
    Og så kan jeg faktisk helt godt lide dit øverste billede - sådan lidt anderledes, men på den gode måde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, selvom jeg er gift med en venstrehåndet person, så købte jeg kopper til ham, som var meget specielle. Havde ikke tænkt på at de var beregnet til højrehåndede ;-)
      Jeg kan også godt lide billedet, jeg kan godt lide skyggerne på vase og blomster.

      Slet