torsdag, oktober 12, 2006

NÅR BØNDER SAMLES

LandboNord, oprindeligt 5 rådgivningscentre, har nu forsamlet sig i et flot nyt landbrugsrådgivningscenter beliggende i Brønderslev. Som brugere og medlemmer af denne landboorganisation gennem 23 år var vi inviteret til spisning, rundvisning, foredrag og koncert.

Landmænd (og da slet ikke deres koner) siger ikke nej til en gang mad, og bagefter gik vi på opdagelse, jeg tror det bliver rigtig dejlig for medarbejderne. Huset ligner udefra en stor murstens firkant med hvide vinduer. Indeni er den lys og lækker, håber at indeklimaet bliver bedre end der hvor de kom fra.

Et lille foredrag af Johannes Andersen, lektor og samfundsforsker ved Aalborg universitet fik vi også: ”hverdagens centrifuge også på landet”. Han beskrev rammende det moderne samfund i modsætning til bondesamfundet og industrisamfundet. Hvor vi før fokuserede på produktion og mente ”lediggang er roden til alt ondt”, så fokuserer vi nu på ødelæggelse(=forbrug), som det, der hæver BruttoNationalProduktet, og mantraet i dag er æstetik. Med æstetik for øje og skoletv(=livsstilsprogrammer) får vi øget vores ødelæggelse(=forbrug). Flere valg, færre forpligtigelser, grænseløshed i muligheder, et sende og modtagesamfund, hvor du kan koble dig på og af efter forgodtbefindende. Aldrig har der været så mange flisebelagte områder med havemøbler, også på landet, det signalerer tid, og sidder der så nogen i dem? Det er fuldstændig ligegyldigt, de har en signalværdi, er et symbol.
Aftenen sluttede af med musik, Esther Brohus med band sang og spillede, så det var en fornøjelse. Så stor stemme i så lille en krop, hun var bare dejlig, dygtig og helt nede på jorden.

Irene harcelerer over vatnisser, dem der ikke tør ha en mening, dem der er åh så pæne. Jeg er lige blevet enig med mig selv om, at sådan en er jeg nok.
MEN jeg kan ikke ta pænheden, symbolværdien, æstetikken rundt omkring i hjemmene. Jeg kommer forbi et hus inde i byen med nye beboere, der plejer at være et grus område mellem hus og fortov, nu er der fliser. Der står en bænk (hvem sidder nogensinde på den?), herpå står to orange græskar, tre lygter (mon de bliver tændt, lygtepælen står lige ved siden af) og en lille krukke med lyng. Hvorfor står det ikke over i haven, hvor de kan se det? Fordi der kommer der jo nok ikke nogen, som kan se, hvor meget de er med på moden. Ja undskyld mig (nå der var pænheden igen, nu undskylder jeg også) jeg vil ha lidt rod, lidt nærvær, lidt hygge og ikke al den shoppen rundt.

6 kommentarer:

  1. HAHAHA - jeg har altså også tit undret/moret mig over, at folk har sådan en bænk stående med et dekorativt arrangement.

    Mine havemøbler står hvor der er læ, og hvor vi kan li' at sidde ... og der står hverken græskar eller lanterner eller mosbamser på... :-)

    Men nu ER jeg heller ikke nogen bolig/haveindretningshaj - so don't listen to me... ;-)

    SvarSlet
  2. Næh jeg er nok for praktisk, tingene skal bruges, ikke bare se pæn ud, til stor irritation for min datter ;-)

    SvarSlet
  3. Vi er nok også de sidste i verden, som holder ved vores ABC-reoler. De er så praktiske! Der kan stå ufatteligt mange bøger i dem, og det har vi jo... og når vi løber tør for plads, køber vi en hylde mere ;-)

    Vi må være ret utjekkede - både det, og jeg har det ligesom om jeg var en landmand - jeg ÆLSKER mad, og gerne meget af det ;-) - jeg ved HELT sikkert at jeg ALDRIG får anoreksi!!

    SvarSlet
  4. Uha, ramt lige i (indretnings)-hjertet. Indrømmer at vi har lille bord med lyng og fin lanterne stående ude foran huset. Men indrømmer også at jeg glædes over det hver gang vi kører ind i indkørslen, så har det vel et formål?? I løbet af efterårsferien kommer garanteret 1 stk. græskar til, selvom jeg hader den orange farve, men tøserne elsker at udhule og lave uhyggelige ansigter. Sidste år brændte græskarmanden, se DET var uhyggeligt - hele indkørslen stod nærmest i flammer...og så bare af et lille fyrfadslys. Drømmer også om en lille bænk, men har ikke rigtig plads lige p.t. En bænk hvor sønnen kan tage sine møgbeskidte fodboldstøvler af i stedet for at svine hele bryggerset til :-)

    SvarSlet
  5. kære moster tulle,græskarret har jo så en funktion, nemlig at dine børn har moret sig med at udskære den, og jo det er dejligt at kunne se på noget kønt, den her bænk står bare hvor jeg mener beboerne aldrig ser den. Og din bænk har jo et formål :-)

    SvarSlet
  6. ABC reoler, dem har vi også endnu Lizelotte, dog ikke i stuen mere og det er ikke min skyld, men landmandens. Vi havde nok stadig de gamle fyrtræsmøbler og min flotte briks ;-) hvis det stod til mig, men jeg nyder da også nye møbler og kønne ting, det er bare sjældent mig, der tager initiativ til det.

    SvarSlet