Pigen kunne godt li den store tavle, allerbedst når den lige var vasket, så skinnede den så flot. Det måtte man bare ikke gøre før timen, for så fik læreren problemer, kridt og fugtig tavle blev til misk-mask.
Der var nogle lærere, der var vældig struktureret, havde en flot skrift på tavle, det var nemt at tage notater fra dem. Andre drønede hen over tavlen, intet system, viskede ud konstant, så alt blev svært at læse. De var svære at følge med. Hun prøvede selv at skrive pænt, men det var svært, så nogle gange øvede hun sig, lige når de kom ind fra frikvarteret, inden læreren kom, for dengang måtte man ikke være inde i pauserne.
Oppe i højre hjørne stod, hvem der var dukse, de skulle sørge for, at tavlen var visket ren, så næste lærer bare kunne gå i gang. Hun satte en ære i, at tavlen var pæn. Nedenunder stod, hvad de havde for i regning og læsning.
Det allerbedste var decembermåned, for så tegnede klasselæreren et kalenderlys med de blå, røde og gule kridt, dem brugte de ellers næsten aldrig. Hver dag fik en elev lov til at viske lidt af lyset ud og tegne en ny flamme. Hun syntes selv, hun var god til at lave en flot flamme. Den sidste uge før jul fik de lov til at tegne en flot ramme på tavlen, her måtte de også bruge alle farvekridtene, drengene gad ikke, og det var træls, når de var dukse, for de viskede sommetider noget af rammen ud.
Stadig i dag, når hun ser en tavle, så får hun lyst til at tegne på den.
Tak for udfordringen
Jaaaaaah... Det var liiige sådan, det var. Jeg havde næsten glemt de farvede. Sirligt tegnede vi grangrene med den lysegrønne...
SvarSletTak for nostalgien, Lene ;)
Velbekomme Lupo og velkommen her
SvarSlet:-)
Uhm Lene, den sad!
SvarSletGodt med lidt nostalgi Irene, er vi så gamle ? :-)
SvarSletNej, nej, jeg er helt ung, sådan på 64er-måden ...
SvarSletJeg kunne ligefrem lugte leverpostejen og ostemadden, der lå i madpakken på bunden af min røde læderskoletaske. For slet ikke at tale om det fugtige gymnastiktøj, fra timen forinden.
SvarSletAkke-ja, akke-ja.
Jeg har hørt, at på nogen skoler har man slet ikke tavler mere, nu om stunder. Man har en computerskærm. Og lærere behøver slet ikke skrive - de loader bare det op, de har forberedt på computeren aftenen forinden. Og eleverne behøver heller ikke skrive notater. De downloader bare lærerens notater fra hendes hjemmeside, hvis de skal bruge dem.
Hvad gør de med grangrenen og stearinlysene?!!?
Helle, i disse fagre tider så har man jo nok et brændende lys på skærmen, og så er det bare et tryk og puf en dag forsvandt, men hyggeligt næh , det var bedre da vi var børn :-)
SvarSlet