søndag, februar 11, 2007

GO’ NU NAT

Dagen i dag er gået med hyggeligt besøg og til slut en rigtig god kyndelmissegudstjeneste, der er nu noget helt særligt over et kirkerum kun oplyst af levende lys.
Kirken var spændende indeni, et traditionelt kirkerum, men altertavlen som blev lavet til kirkens 100 års fødselsdag i 83 var tre væghøje malerier bagved alteret. Nede fra kirkestolene så de faktisk ud, som var de vævet, men de var malet med en speciel teknik, hvor der vist nok var brugt æg blandet med farverne.

Det gik rigtig godt med vores sang, og salmerne var gode sange, som man kunne synge med på.

En af mine yndlingsaftensalmer startede vi med, og den får I som godnat sang:

1
Du, som har tændt millioner af stjerner,
tænd i vort mørke en tindrende tro.
Du er vort lys, og du vogter og værner
os, så vi sover i tryghed og ro.
2
Tak for den lysende dag, der er gået,
gaven til os, dine hænder har rakt.
Tilgiv os det, som vi ikke fik nået,
tilgiv alt ondt, vi fik gjort eller sagt!
3
Tak for hver glæde, der fyldte vort hjerte,
hver gang du gjorde vort liv til en fest.
Hjælp os at bære hver byrde, hver smerte,
du ved alene, hvad tjener os bedst.
4
Tak for de mennesker, som blev vor støtte,
når vi fandt vejen besværlig at gå.
Hjælp os i morgen at hjælpe forknytte,
mød du os selv i de svage og små!
5
Du, som har tændt millioner af stjerner,
mørket i verden vil du byde trods.
Du er vor Far, den, der vogter og værner,
lys i det mørke, som kommer fra os.

Johannes Johansen 1981 og 1982.

Kender du ikke melodien kan du høre en udgave her

5 kommentarer:

  1. Tak for sangen. Fint når nu klokken alligevel har sneget sig 25 minutter over midnat og mandagen nærmer sig med raske fjed.
    Jeg kan ikke huske, hvor jeg har lært den, men det er for ikke så længe siden. Måske på datterens efterskole, måske til noget sang med min mors familie. Dejlig melodi.

    SvarSlet
  2. Håber du fik sovet lidt inden dagens arbejde Conny. Både melodi og tekst forbinder jeg meget med FDF, sene nattevandringer med stjerneklar himmel, for da sang vi den meget. Og børnene elskede den, den har en god letfængelig melodi og teksten synes jeg er smuk. Så at Lone Hertz udtalte sig til kristelig Dagblad, at for hende var den et nyt fadervor.

    SvarSlet
  3. Jo tak Lene. Dog afbrudt af noget hjemhentning af ung dame fra vinterferiefest.

    SvarSlet
  4. Der er mange salmer jeg godt kan lide, men blandt de nyere, der er denne bestemt også en favorit. Jeg har vist også sunget den med et kor en gang.

    Nogle gange får jeg dog nye dimensioner på salmerne ved at læse dem og ikke synge dem.

    "Tilgiv os det, som vi ikke fik nået,
    tilgiv alt ondt, vi fik gjort eller sagt!"
    Det kan man godt få brug for at sige ind imellem.

    SvarSlet
  5. Conny, det er ikke nemt når de unge har ferie og vi andre skal arbejde. Har også prøvet på ganske almindelige hverdage at skulle hente unge mennesker midt om natten.

    Fru green- jeg har det ligesådan, og egentlig burde jeg læse tekster mere end jeg gør. Jeg fik en gang Masai af Lars Lilholt med ordre på ikke at lytte, før jeg havde læst, og jeg fik så meget ud af teksterne.
    Lige netop de linier du citerer falder jo godt i tråd med Lone Hertz' tanke om det nye fadervor, for det har vi da tit brug for at sige.

    SvarSlet