torsdag, februar 01, 2007

TABT FOR OMVERDENEN

Nej det er ikke håndbold vi snakker om, selvom vi også bliver svære at komme i kontakt med om lidt.

Læsehest måtte man vist kalde mig som barn/ung. Jeg slugte bøger, biblioteket kunne slet ikke slå til. De fem, de tre detektiver, Pukbøgerne, Piger i gråt, hvidt og blåt (som jo fik afgørende betydning for mit valg af uddannelse)og mange andre.
På et tidspunkt havde jeg læst alt på biblioteket, der passede til min alder. Herefter gik jeg på jagt i mine forældres reoler, desværre vil jeg sige, for jeg læste bøger, som slet ikke var til min alder med det resultat, at jeg syntes, de var lidt kedelige, og derfor aldrig er gået ombord i dem som voksne.

I nogle år har jeg ikke læst så meget, fordi jeg stadig glemmer tid og sted, og så får jeg ikke lavet alt det, der også skal gøres.

Ella introducerede mig til Arne Dahl. Jeg læste det tredje bind Op til toppen af bjerget, og jeg var væk, hold da op hvor den var godt skruet sammen, så elegant hoppede han rundt mellem forskellige grupper, som lidt efter lidt blev forbundet. Nu har jeg en masse bind, der skal læses. Hvad har du dog gjort Ella?

Og Elsebeth Egholms Nærmeste pårørende, den blev læst på en dag. Den var go!

2 kommentarer:

  1. Hej Lene.

    Jeg var også læsehest som barn, frekventerede tre biblioteker, læste alle de bøger, du har nævnt og mange flere. Jeg kan også stadigvæk fortabe mig totalt i en bog, og har heller ikke tid, så det bliver stort set kun i ferierne, men hvor jeg dog savner det. Jeg lå på maven på min seng hele barndommen og læste, dejligt. Min yndlingsbog var "Øst for paradis" af Steinbeck. Jeg lærte at læse til jul i 1. klasse og derefter hørte min familie ikke så meget til mig. Skægt at høre om andre, der havde det ligedan.

    Lisbeth

    SvarSlet
  2. hej Lisbeth
    velkommen her,så havde du måske også en mor, der ville ha dig ud i fri luft :-)
    Øst for Paradis var en af de bøger, jeg læste for tidligt, jeg har tit tænkt at læse den igen, og få en anden oplevelse.

    SvarSlet