lørdag, november 15, 2014

I SØERNES LAND

Det er altid spændende, når ens rejselystne planlægning hjemme foran computerens ruteplanlægger (landmanden) og med rejsebøger og kort foran sig (fruen) føres ud i livet. Før sommerens motorcykelferieplanlægning vidste vi, at vi ville køre i de Franske Alper, og at vi ville til BMWs store motorcykeltræf i Sydtyskland. Det er nemt på kortet at slå nogle streger og sige, at så kører vi lige en tur langs tre norditalienske søer. Der var købt rejsebøger hjem (på tysk) med motorcykelture i de Franske Alper og omkring de “Oberitaliensche Seen”. Som tidligere skrevet kunne vi mageligt have brugt uger til hvert område. Vi brugte ni dage på hele turen. I dag kommer du med på turen langs Lago di Maggiores østside, vi starter nede i bunden, hvor vi havde tilbragt natten på en campingplads og drejer til højre ved nordspidsen af søen, som ligger i Schweiz.

Turen langs Maggiore bød på små byer, udsigt til vand og bjerge samt dejligt vejr. Den bød også på en politibil, der langsomt kørte bagefter os, så jeg helt opgav at tage billeder, for var det nu lovligt bag på en motorcykel i Italien? Sjovt som ens dårlige samvittighed hurtigt kan dukke op ved synet af en politibil, og især da i andre lande.

Vi havde valgt at følge vejen langs søen det meste af turen op til nordspidsen af søen. Det var et godt valg.

På et tidspunkt trængte vi til en pause, men alle steder skulle man betale for parkering langs søen, og det gad vi ikke, så vi tog en lille afstikker, da vi så et skilt vi tolkede som offentlig badestrand. Her nød vi synet af legende børn, solbadende mødre, en arbejdsom ung mand, der gjorde klar til dagens turister, svaner og bådene i vandet.

Nu elsker vi jo bjergkørsel, så næsten oppe ved nordspidsen af søen tog vi en afstikker op over bjergene. Her blev vi også “forfulgt” af en politibetjent på en scooter. Nu var det lige før fruen blev paranoid. Heldigvis drejede han af efter et stykke tid, som føltes vældigt længe.

Her dukkede små byer op og udsigt til de frodige bjergtoppe.

Overalt hvor man kører i bjergene, finder man små vejaltre.

Og når byen ligger på en bjergskråning, så må ens sidste hvilested nødvendigvis også ligge på en bjergskråning.

Undervejs til toppen kørte vi ind i Schweiz, hvilket huset på klippegrunden også tilkendegav.

Vi var ved at være sultne, og heldigvis bød toppen af Alpe di Neggia på en restaurant. Her nød vi en sandwich med ægte landbrød, skinke og ost og en herlig udsigt.

Mens køerne spiste videre, hoppede vi på motorcyklen, dagen var jo kun halvvejs, og vi skulle gerne nå tættere på morgendagens udfordring i bjergkørsel.

Dagen i dag byder på en udfordring for mig, jeg har haft så travlt på arbejde, at det er blevet skubbet foran mig. Så har du nogle gode OG lette forslag til canapeer, så tager jeg hjertens gerne mod gode råd. God lørdag til dig.

1. Tak for turen. Det er kun et ekstra plus, at du ikke har haft tid til at levere alle rejsebeskrivelserne med det samme, for den her luner også på en grå novemberdag.
    Canapeer? Nej, dem gør jeg mig ikke så meget i, det tager jo tid :) Men når jeg spiser dem, så går jeg efter nogen på mørkt rugbrød. Kan især huske dem med go' eftersmag, var det rygeostecreme og en stump laks og en grøn streg et-eller-andet? Eller måske kan du bruge den der feta-creme, som Anne lige har serveret for Liselotte :) Min datter laver den af feta og forårsløg, mums.
    Mette

1. Selv tak Mette, jeg nyder også at genopleve turen, når jeg sætter ord til billederne :-)

2. Mange tak for endnu en dejlig tur i billeder og ord på motorcykel gennem bjergene. Når jeg ser dine billeder, tænker jeg ofte, dér har jeg da også været. Men ofte ligner det bare andre steder i samme område. Sidste år var det meget interessant, da vi opholdt os i et område på grænsen mellem Schweiz og Italien, at opleve den tydelige forskel mellem den kulturelle orden i Schweiz og det mere brogede og rodede kulturelle indtryk i Italien ... bare indenfor nogle få kilometers afstand.

1. Ilse, selv tak. Jeg lagde ikke mærke til forskellen, men det var også så kort tid vi var i Schweiz :-)

3. Kære Lene. Tak for din kommentar på min blog. Det lykkedes for mig at frigøre den af spambakken og hente den helt frem i kommentarfeltet, så nu tror jeg, at der er fri bane for dine kommentarer på min blog igen. Ha' en god weekend. Ilse

1. Tak Ilse, hvor er det dejligt at jeg nu kan kommentere igen :-)

4. God kveld, Lene - og takk for gjensynet med Lago Maggiore. Der har vi vært på ferie flere ganger. Et fantastisk område både når det gjelder natur, klima, kultutog mat/vinmessig. En herlig miks mellom Italia og Sveits. Vi har svoger og svigerinne som bor i Sveits og de har derfor tatt oss med til dette vakre området. Kjenner jeg får lyst til å dra dit igjen når jeg leser de flotte blogginnleggene dine.
    Ha en fortsatt fin helg.

1. Tak i lige måde Elisabeth, jeg kan godt huske du har nævnt familie i Schweiz,og sjovt at du kender til det her område :-)

5. Tak for alle billederne fra en dejlig ferie :-)
    Nu er det alt for sent med forslag til canapeer, men jeg kan nok heller ikke prale af at have haft noget brugeligt til dig ...

1. Selv tak Ellen, og jeg blev inspireret og fandt på og det blev så godt :-)