onsdag, januar 02, 2019

Det er god stil

Mon de tror på dig; spurgte min fysioterapeut. Det spekulerede jeg også på. Enhver kunne jo sige, at de ikke havde fået deres oksemørbradsbøffer med til deres nytårsmenu. Lad mig afsløre det med det samme, sådan er min Meny ikke og det er jeg meget glad for, fordi jeg holder af at handle i den butik. Jeg oplever altid kompetent og imødekommende personale. Og det gjorde jeg også i dag.

Jeg gik hen til kiosken til en af de meget garvede og erfarne ansatte  og spurgte, hvor jeg skulle klage. Jeg forklarede, at vi ikke havde fået kødet med til vores nytårsmenu og med det samme beklagede hun og gik med mig hen til delikatessen. Her kom slagteren og en af damerne i delikatessen hen til mig og beklagede dybt det skete. De havde opdaget det, da alt var hentet og der stod to bøffer tilbage på køl. De havde håbet, at nogen havde opdaget det, inden butikken lukkede klokken 15, for det var ikke muligt at finde ud af, hvem der ikke havde fået.

Slagteren gav mig flere muligheder, jeg kunne få to gode bøffer med nu, jeg kunne hente dem en  gang til en weekend eller jeg kunne få bøffernes pris refunderet. Jeg valgte det sidste, vi har kød nok i fryseren, vi havde blot ikke lyst til selv at skulle kreere festmiddag efter en hektisk arbejdsdag. Da jeg kom hen til kassen, kom den erfarne medarbejder hen til mig og beklagede endnu en gang. Hun spurgte, hvad vi var kommet frem til, og jeg forklarede det med refusionen. Lidt efter kom hun med en god flaske vin, som vi skulle have og sagde som både slagteren og delikatessedamen også havde sagt; det her må jo ikke ske. Men jeg ved jo lige som dem, at det gør det så alligevel. I min branche kan det blot have fatale konsekvenser, når en fejl sker. Her kunne de genoprette min tillid til en god butik ved deres handlemåde.

Og da jeg kom hjem og ville tjekke nyhedssiderne, opdagede jeg, at familier i dag har fået deres liv slået i stykker. Forhåbentlig ikke pga en fejl, men ikke desto mindre er det uforståeligt, at mennesker har mistet deres liv ved en togulykke her i Danmark. Hvor er det synd for de berørte familier. Det gør mig stille og eftertænksom. Livet er smukt og fantastisk og dog så skrøbelig.







18 kommentarer:

  1. Ja, der var god stil, men det manglede også bare. Som du nævner, sker der fejl, selvom de ikke må ske. I mange brancher arbejder man bestandigt på at minimere disse fejl, og man er nået langt, men jo dygtigere man bliver, jo sværere bliver det at nå det sidste bitte stykke.
    Der ligger sikkert også en fejl af en eller anden slags bag den skrækkelige togulykke, og de skal nok finde den, så den forhåbentlig kan elimineres i fremtiden.
    En af mine bekendte (ikke nær) sad i den forreste vogn, i stillekupeen. Han var heldig at sidde i højre side og er uskadt. De omkomne sad alle i kupeens venstre side. Livet er i sandhed skrøbeligt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eric, jeg er enig i at der hele tiden arbejdes på at blive bedre til at undgå fejl. Og jeg håber at man finder årsagen til ulykken.
      Puha, jeg vælger også altid stillekupe, når jeg kører. Ja livet er skrøbeligt og her handlede det om hvilken side man kom til at sidde i.

      Slet
  2. Det er så skrækkeligt med den togulykke - jeg har tænkt meget på de pårørende og de involverede. Ingen kender dagen.

    Når man selv er høflig og venlig, så synes jeg, at man bliver mødt på samme måde, det er i hvert fald min oplevelse. Hvor er det ærgerligt, at I ikke kiggede i posen inden lukketid, men heldigt at I havde forsyninger i fryseren, der ville jeg ikke være så godt stillet ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Helle, jeg har også tænkt meget på ulykken. Vi kender netop ikke dagen før solen går ned.

      Jeg var på arbejde og Jørn skulle aflevere sønnen ved lufthavnene og nå andre ting inden jeg kom hjem, så han satte jo bare de mange bokse ind i køleskabet.

      Slet
  3. Mine tanker kredser også om togulykken, jeg har været stille idag, tænker over livets tilfældigheder.
    Jeg glad for, at du fik en fin behandling i Menu, det er også mit indtryk af butikskæden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Marianne, denne ulykke viser virkelig livets tilfældigheder.

      Fejl kan vi alle begå, så jeg er glad for at de valgte denne reaktion.

      Slet
  4. Jeg opdagede engang jeg havde betalt for 16 bundter broccoli i stedet for de 2 jeg havde med hjem - jeg fik også pengene tilbage ☺️ Forfærdelig ulykke, 2 af mine nåede at krydse Storebælt i går aftes i bil, så sådan en ulykke kommer tæt på...

    SvarSlet
    Svar
    1. Pollyanna, det er godt at høre.

      Ja, det kommer tæt på.

      Slet
  5. Når det nu var smuttet med de to bøffer er det fint at høre at man kompenserede det skete med en flaske vin og ikke blot en undskyldning.
    Virkeligheden viste sig med voldsom og dødelig kraft på Storebælt i dag og der er i sandhed ikke langt mellem liv og død. Mange mennesker kommer til at bruge en del tid på at bearbejde det de selv og deres pårørende har været udsat for i dag. Jeg håber de kommer godt igennem processen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jørgen, jeg er enig.

      Åh jeg håber også at de får bearbejdet det, de har været igennem. Det sætter dybe spor.

      Slet
  6. Hvor er det godt, at der var så god service til dig pga det manglende kød.
    Ja, hvor er det forfærdeligt med den togulykke. Sent i eftermiddags var de omkomne endnu ikke identificeret. Det må være helt forfærdeligt at være pårørende.

    SvarSlet
    Svar
    1. Betty, jeg blev også glad.

      Det må være så forfærdeligt at være pårørende.

      Slet
  7. Det er så tragisk med denne togulykke. Hørte noget med et ½ øre her til morgen, at det var vinden der tog fat i noget på en af godsvognene. Så tænker jeg på om det var spændt/fastgjort efter reglerne, og herefter følger flere tanker. Så tragisk for alle involverede, pårørende. Det trækker spor til os der kører eller har kørt dette stræk. Psyken berøres uanset, da det er så sjældent vi hører om sådanne uheld.
    Pludselig bliver manglende bøffer en biting. Dejligt ved valgmuligheder og rødvin.

    SvarSlet
    Svar
    1. Karin, det er så trist og tragisk.

      Og ja manglende bøffer er virkelig en biting

      Slet
  8. God behandling tiltrækker kunder, det må man sige.
    Det virker, som om alle involverede parter prøver med alle deres evner at samarbejde om at finde årsagen til den frygtelige togulykke. Og jeg kan godt lide, at de holder fast i at sige, at så længe de ikke ved noget, vil de ikke gætte på årsagen. Måske man vælger at ændre på nogle af sikkerhedsreglerne, så det bliver lettere at undgå lignende ulykker.

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, det må være så svært at stå midt i dette og gerne ville kunne give svar, men det er godt at de holder fast i ikke at gisne.

      Slet
  9. Den togulykke kan vist ikke undgå at påvirke de fleste af os - netop fordi den, som flere er inde på, sætter streg under, hvor hurtigt livet pludselig kan ændre sig dramatisk for os.
    Men rigtig god stil af Meny! Me like :-)

    SvarSlet
  10. En fin reaktion fra Meny.
    Og togulykken sætter sig i kroppen, - hvor kan det hurtigt gå galt og livet har ændret sig på et splitsekund.

    SvarSlet