lørdag, januar 19, 2019

Vær velkommen igen kære lys

Hvilken forskel det gør, at det stadig er lyst, når jeg lander på matriklen efter en arbejdsdag inklusiv en halv times overarbejde. Inden jeg landede, havde jeg taget beslutningen. Tasken skulle blot sættes i køkkenet, og så skulle travestøvlerne på.


Hundene var noget utilfredse med mig, de havde været i hundegården hele dagen, fordi landmanden havde været på jagt. Det måtte de så være, jeg trængte til frisk luft og ny energi. Dagen blev gennemtænkt og diskuteret med mig selv.


Dog kom det som en overraskelse, da jeg gik over den asfalterede del af gårdspladsen. Der var sort is, og skridtene blev hurtigt afkortet. Faktisk var der sort is helt frem til vejdelingen. Jeg tror kommunen kun salter den resterende vej, hvor skolebussen normalt kører. Der var i hvert fald anderledes at gå på det stykke af vejen. Indtil da gik jeg på den frosne rabat, det gav dejlig variation i skridtene med små frosne tuer.


Jeg nåede 3 km før tusmørket indfandt sig. Så gik det stærkt, og der var mørkt, da jeg gik ind på gårdspladsen igen. I mellemtiden var landmanden kommet hjem, så hundene var glade. Hvilken nydelse det var at få gået mere end en halv time. Fem kilometer nåede jeg og det gør godt for humør og muskler.


Nogle af tankerne på dagens gåtur handlede om begrebet varme hænder. Hvad betyder det? Skal vi have varmeelementer på hænderne, mens vi læser rapport? Eller går det mere på, at patienten gerne skal møde en sygeplejerske, som rummer empati? En sygeplejerske, som ved hvad hun har med at gøre, både det specielle ved den sygdom patienten er indlagt med, det universelle ved sygepleje og de behov vi alle har og det individuelle ved lige netop denne patient? I så fald ville jeg nok snarere sige at det er en varm og vidende sygeplejerskehjerne patienten har brug for. Al handling starter i hjernen. Om jeg er dygtig i mit håndværk, så starter det i hjernen og det nytter ikke noget at jeg er god til at sengebade, omhyggelig og omsorgsfuld, hvis ikke jeg ved, hvad jeg skal kigge efter undervejs og handle på det.

fra gårsdagens aftentur. Hvilken himmel og måne
Når man siger varme hænder, menes der dem, der er tæt på patienten. Så i hverdagen har jeg måske kolde hænder, mens jeg i weekendvagterne har varme hænder? Min fagforening har lanceret et nyt begreb i stedet for de varme hænder. De taler om, at vi skal have glade hænder. Jeg vil hellere have en glad, vidende og dygtig sygeplejerske. Som en klog sygeplejerske en gang i et læserbrev skrev: hvorfor taler vi om, at vi mangler hjerner, når det gælder ingeniører, men om hænder, når det drejer sig om sygeplejersker/social og sundhedsassistenter? Stakkels patienter hvis ikke vi havde hjernen med på arbejde.

Nu vil jeg lade hjerne og hænder restituere sig, mens jeg slapper af. God aften til dig.

Billede fra gårsdagens aftentur. Cirkushunden var hoppet op på bryggersbordet.

7 kommentarer:

  1. Det er spændende tanker. Hjernen skal være varm, hænderne skal være varme og hjertet skal vel også være varmt, hvis man er sygeplejerske (eller lærer, eller pædagog, eller....)
    I morgen starter Tæl-skridt-kampagnen, som vi har meldt os til på min arbejdsplads, så det er på med traveskoene de næste 14 dage, hvis vi skal nå de 10.000 skridt hver dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, og om hjertet er varmt afgøres også af hjernen :-)
      God ide med fælles mål, vi kom ikke med i år. Mine kolleger er mere til træning i centre :-)

      Slet
  2. Hanne, vi er enige :-)

    SvarSlet
  3. Klog bemærkning fra sygeplejerskens side, og jeg forstår både hende og dig, men det med de varme hænder er nok mest møntet på, hvordan patienterne helst skal opfatte jer og ikke hvordan I opfatter jer selv.
    Er mit gæt ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, jeg er helt med på at det er de empatiske evner, at patienterne gerne skulle opfatte os havende. Men ord skaber meninger og et eller andet sted signalerer det mere håndelag end faglig dygtighed. Og jeg mener at begge dele skal være til stede.

      Slet
  4. Skønt blogindlæg - gode betragtninger - det er godt at vide hvordan den kære hjerne har indflydelse på alt - jeg elsker også at man kan se at det bliver lysere igen KH Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Anette, jeg glæder mig til de næste frostdage, hvor luften og lyset bare gør noget godt for os alle.

      Slet