torsdag, januar 03, 2019

Det har jeg alligevel aldrig prøvet før

Dagen starter, som den plejer på en torsdags fridag, ud af sengen halv syv og i fuld gang med at rydde op og gøre klar til rengøringspatruljen. Nattøj og morgenhår går godt sammen med hastige skridt frem og tilbage i huset. Værelserne bliver til opbevaringsrum for det, hvor jeg ikke lige kan tage stilling til den rette placering med træt hjerne efter travle arbejdsdage.


Der smøres mad, der brygges te, der ryddes op, der smides gamle aviser i papircontainer, der smides fyldte affaldssække i anden container, der læsses tomme flasker ud i bilen, der ledes efter postkassenøgle mellem flaskerne fordi jeg tror, jeg både kan have nøgler i hånd og sortere flasker.


Jeg nyder den skønne friske frostluft, den smukke morgenhimmel og mine julepyntede vinduer, de fotodokumenteres også.

Jeg når lige en kop te, inden rengøringsholdet kommer og jeg tager af sted til fodterapeut.


Inden fodterapeuten når jeg at hente cool cash i automaten, så jeg kan betale kontant. Jeg sætter mig i stolen og det helt store snittearbejde går i gang. Selv om jeg nu går til fodterapeut hver anden måned mod tidligere hver tredje måned, så sætter en nedsunken forfod sine spor på fodsålen. Jeg nyder roen og hendes smalltalk, men jeg føler mig ualmindelig træt og faktisk lidt utilpas.


Bagefter får jeg sendt en pakke, jeg overvejer om jeg skal handle ost på mejeriet, men trætheden og utilpasheden fylder, så jeg kører hjem. En god sang, som jeg kan synge med på, fjerner utilpasheden, tilbage er trætheden.

Hjemme nyder jeg det rene hus, jeg tømmer postkasse og gør klar til mit formiddagsknækbrød. Pludselig stopper jeg op, tænker mig om og går hele morgenen igennem.


Jeg har glemt at drikke mine vanlige to glas vand og at spise morgenmad! Ikke så sært, at jeg ikke føler mig tilpas. Nu har jeg både fået vand, morgenmad og formiddagsmad.

Men jeg trænger stadig til en lille formiddagslur, det er der plads til inden eftermiddagens program. Må du få en god dag med plads til omsorg, nærvær og samvær.










12 kommentarer:

  1. Pyha, nåede lige at blive svedt over dit program for en torsdag, en fridag. ;-)
    Det at springe et så vigtigt måltid over kan forvirre det indre ur.
    Ønsker dig en dejlig fridag / omsorgsdag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Karin, til gengæld har jeg så slappet af bagefter :-)Og tak.

      Slet
  2. Multitasking i strakt galop fra morgenstunden kan nemt flytte rundt på faktorernes orden... som alligevel ikke er helt ligegyldig!
    Lyder skønt med fodterapeutisk omsorg og pause.
    Godt du fik tanket op igen... Og er klar til en lur!
    Godt nytår til dig og dine... to- og firbenede.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Anne og i lige måde til jer.
      jeg er åbenbart så meget vanemenneske at morgenmaden helt blev glemt, da jeg lavede om på rækkefølgen :-)

      Slet
  3. Ej altså Lene! Du må da ikke glemme at spise morgenmad. - Og at drikke :-( Godt, du fik tænkt dig om, fandt forklaringen på din utilpashed - og fik den afhjulpet. Håber, det hjalp at sove lidt også :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Fruen i midten, ja sikke en uorden. Mig, der ALTID skal have morgenmad som noget af det første - jeg har vist spist formeget slik og godter i aftes ;-)
      Jeg fik ikke sovet men slappet af med en sød film.

      Slet
  4. Du har det lige som John: Han får det direkte dårligt, hvis han glemmer at drikke nok vand. Det gør han nu sjældent hjemme, men er vi på ferie, er han alt for god til at glemme det, desværre. Heldigvis går utilpasheden hurtigt over, når han indhenter det forsømte vand.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, åbenbart, jeg drikker jo nærmest hele dagen, så jeg har ikke prøvet det her undtagen når jeg har fastet. Der har jeg så heller ikke drønet rundt med alle mulige gøremål :-)
      John må finde en eller anden huskeregel, så han får drukket vand i ferierne.

      Slet
  5. Tænk da, at du lige kan glemme at spise og drikke. Det sker (desværre...) aldrig for mig ;) Ellers lyder din aktive fridag lige som noget for mig. Jeg elsker at få noget fra hånden fra morgenstunden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, det er aldrig sket før 🙂. Jeg ved du er aktiv om morgenen, du står jo tidligt op 🙂

      Slet
  6. Uha, tænk at glemme at spise....det er ikke godt. Det tror jeg aldrig er sket for mig, men jeg kan i modsætning til manden og flokken sagtens kan vente et par timer med at spise, hvis det er nødvendigt

    SvarSlet
    Svar
    1. Moster Tulle, det er så heller aldrig sket før :-)

      Slet