torsdag, september 17, 2009

LÆSEKREDS

Madame spørger, om vi har prøvet en læsekreds. Det får mig til at tænke på det år, hvor jeg af nysgerrighed havde meldt mig til et aftenskoletilbud, hvor man mødtes en gang om måneden i 5 måneder på biblioteket og diskuterede en bog.

Mange af de andre havde været med gennem flere år og kendte hinanden. En gymnasielærer stod for at holde diskussionen fokuseret og stillede uddybende spørgsmål, hvis vi ikke selv kom i dybden.

Jeg fik læst bøger, jeg aldrig ville have læst ellers, og faktisk har jeg allerede en gang tidligere skrevet om de bøger, og jeg kan huske, at Johanne læste den ene bog og anbefalede den, og så tog bogen ellers en rundtur i blogland.

Den bog, Uden hjem, af Charlotte Strandgaard, gjorde et kæmpe stort indtryk på mig. Stadig i dag kan jeg huske fornemmelsen af, at der egentlig skal så lidt til, hvis tingene arter sig forkert, for at ende som hjemløs. Og Charlotte Strandgaard beskrev de hjemløses liv i København helt eminent. Jeg tænker stadig på det, når jeg går forbi et vaskeri, forhallen på et sygehus eller ventesalen på banegården, og husker beskrivelsen af hvordan man ikke måtte komme til at sove og skulle se ordentligt ud, så opsynsmændene ikke opfattede, at man var hjemløs.

Lige nu er jeg ved at læse Sara Blædels krimi, Aldrig mere Fri, den er også grum, men mere på en måde, hvor det ikke sætter så dybe spor. Egentlig burde jeg udfordre mig selv igen med en læsekreds, men det må vente.


Er du i gang med en god bog?

22 kommentarer:

  1. Jeg læser meget - og har altid gjort det. Så mit svar er JA, eller faktisk er det nej, for jeg læste sidste linje i en tankevækkende bog. Bodil Sangill er forfatteren til "Keramikperlerne" super dejlig bog. Inden der har jeg læst Anna Grues "det taler vi ikke om" endnu en skøn bog.

    Men læsekreds... nej det har jeg ikke prøvet.

    SvarSlet
  2. Ja jeg er i gang med min yndlingsforfatter Bent Hallers bog Vølvens sang- der er hans fortolkning af den nordiske mytologis skabelsesberetning. jeg synes han er fantastisk til at bruge hverdagsvendinger og ordsprog i en overraskende sammenhæng hvor man pludselig forstår ordene på en anden måde. Det kan jeg godt lide.

    SvarSlet
  3. Ja, jeg er i gang med en god bog med handling i det maget gamle Kina.

    Jeg begyndte på et tidspunkt i en læsekreds på et bibliotek, men stoppede hurtigt, dels på grund af et belastet familieliv, men også på grund af en selvfed type, der holdt meget af lange uddybende monologer. Det var bare for meget.

    Fortsat god læselyst og aften:)

    SvarSlet
  4. Åh ja :-) Bogen "Uden hjem" har aldrig forladt mig. Gang på gang vender mine tanker tilbage til bogen, når jeg ser eller hører noget om hjemløse. Bogen er en øjenåbner, og jeg får da helt lyst til at læse den igen.
    Du har gjort mig en stor tjeneste ved at anbefale den.

    Jeg har aldrig deltaget i en læsekreds, men ville selvfølgelig gerne.
    Men - også hvad angår bøgernes verden, så er mange bloggene rundt omkring jo blevet en slags læsekreds. Een læser en bog o.s.v.
    Lige pludselig har flere læst den og givet sin mening til kende.
    Det har jeg i hvert fald selv stor glæde af.

    Jeg er lige begyndt på serien om dyrlægefamilien Bech på anbefaling af dig og fru KOK. Læser "Grønne grænser." af Ester Bock.

    SvarSlet
  5. Ja, jeg har også læst Charlotte Strandgaard. Ikke "Uden hjem", men mange af de andre hun har skrevet. De er så hudløse i deres beskrivelser af mange af livets bagsider. Jeg må vist omkring biblioteket i weekenden.

    Igår blev jeg færdig med "Tak for alle minderne" af Cecilia Ahern.

    Lige når en bog slutter synes jeg man er i et tomrum og det er svært at gå i gang med en anden. Der skal lige gå nogle dage...

    SvarSlet
  6. Nok mere et opslagsværk end en bog, men den er sjov lige at bruge et kvarters tid på, inden jeg falder i søvn: "How not to say what you mean" af R.W.Holder.
    'Your complete guide to every euphemism you could ever want to know and many you would rather not'.

    Og lad venligt være med at sige, at jeg skal få mig et liv... jeg synes faktisk, det er ret underholdende - men der er garanteret ikke nogen, der vil være med i en læsekreds, hvor jeg får noget at skulle have sagt :-D

    SvarSlet
  7. I bilen har vi lige færdiggjort "London kalder" af Ken Follet. Spændende, ok, men næsten lige så detaljeret om tekniske ting som Laura-bøgerne kunne være.
    I læseklubben skal vi mødes på mandag - månedens bog er "Drager over Kabul" af Morten Hesseldahl. Jeg mangler kun slutningen. Meget anbefalelsesværdig bog, der er mange ting. En krimi, en bog om terror, en bog om dansk politik, en bog om tænksomme mennesker, en bog der kommer ind under huden både på læseren og på personerne i bogen.

    SvarSlet
  8. Ester Bocks familieromaner har jeg læst for længe siden. De er gode. Hjemløse i Kbh. har været en del af mit liv, da mine forældre blev ledere af et socialt hjælpearbejde, da jeg var 17 år, og til de blev pensionerede. Jeg har ikke læst bogen I omtaler, men det er ganske givet en barsk historie. Lige nu læser jeg, (foruden det vi læser i kirken) "Musik & Stilhed" af Rose Tremain, om Chr. d. 4.s hofmusiker. Herlig bog.

    SvarSlet
  9. Vi er vist flere der stadig har "Uden hjem" med os i hverdagen...
    Lige nu læser jeg "Havets Katedral" af .....øhhh, det har jeg glemt... samme genre som "Uendelige Verden" af Ken Follet.
    Derudover er jeg i gang med "Strik Naturligvis" af Annette Danielsen og en anden strikkebog der hedder "Strik og Filt" af Anette Johns...:-D

    SvarSlet
  10. Tak Lise, det er bøger jeg slet ikke har hørt om, så måske skulle jeg bestille dem på biblioteket :-)

    Tak Karin, Bent Haller har jeg aldrig læst og jeg må nok indrømme, at han er en af de forfattere hvor jeg tænker, at han er for "tung". I er efterhånden mange, der anbefaler ham, så måske skulle jeg udfordre mig selv :-)


    Tak Sifka for din kommentar og ja selvfede typer kan dræbe enhver diskussion :-)

    Tak Johanne, og du har jo ret, at her i blogland bliver vi inspireret til at læse andet end det vanlige og det skal du også have tak for :-) Og dyrlægefamilien er et godt bekendtskab. Jeg har siden læst en anden bog af Esther Bock, hun skriver godt.

    Tak Mette B for dit input, og velkommen her. Du har ret i at man føler sig tom, især hvis det er flere bøger, hvor man har fulgt de samme personer. Nu gav du mig lige en ny titel at gå efter og du skulle prøve at læse Uden Hjem, jeg er normalt ikke til socialrealistiske bøger, men den her er rigtig god.

    SvarSlet
  11. Ellen, jeg ville elske at være i læsekreds med dig, mon ikke min hjerne fik noget at arbejde med :-)

    Conny, læser I højt for hinanden i bilen eller er det en lydbog? Jeg har aldrig læst Kenn Follett, har overvejet det, og Morten Hesseldal lyder også som en god bog, især til em læsekreds hvor man kan diskutere emnerne bagefter, tak for tippet :-)

    Charlotte, min mor og jeg læste Esther Bock samtidig og det var sjovt fordi vi jo hver især heftede os ved de, der var samme alder som os :-) Jeg kan kun anbefale Uden Hjem. Og det må være dejligt at kunen fordybe sig sammen i menigheden om en bestemt bog. Tak for bogtitlerne :-)

    Anne, det tror jeg også :-) Og nu må jeg da vist forsøge mig med ham Kenn Follett :-) Selvfølgelig læser du strikkebøger :-) Tak for tip :-)

    SvarSlet
  12. Det er så spændende at læse, Lene! Og det glæder mig jo.

    Jeg er lige begyndt på en ny bog - Margrethe Brun Hansen har i samarbejde med journalist Maria Holkenfeldt Behrendt skrevet bogen 'Guide til Bedsteforældre og deres børn'.

    SvarSlet
  13. Tak madame, og begge gange jeg skrev om de bøger har du jo inspireret mig :-)

    Den bog lyder spændende, så en skønne dag bliver den forhåbentlig også aktuel for mig :-)

    SvarSlet
  14. Bogen i bilen var en lydbog. Jeg kommer desværre til at læse mig selv i søvn, når jeg læser højt - til stor irritation - og morskab - for børnene, da de var små ;-)

    SvarSlet
  15. Ha Conny, jeg kunne også komme til at sige noget vrøvl, når jeg læste for mine børn :-)

    Og jeg har aldrig prøvet lydbøger, måske skule jeg prøve i en bil, hvor udefra kommende støj er minimalt.

    SvarSlet
  16. Jeg læser en del af forskellige forfattere.Jeg er lige blevet færdig med "Den stille pige" af Peter Høeg er nu igang med Troels Kløvedals "Øerne under vinden"
    Kan du have en god weekend

    SvarSlet
  17. Tak i lige måde Conny og nu pirker du til min samvittighed, for Den stille pige ligger ved siden af min seng, og jeg har helt tabt tråden der :-) Måske skulle jeg samle den op igen :-)

    SvarSlet
  18. Hej Lene.
    Bent Haller er alt andet end tung. Han er heller ikke omstændelig eller har lange sætninger. Han har netop korte og meget let læste sætninger og meget fortællende sprog. Han er faktisk noget af det lettest læselige jeg kender. Der er knald på handlingen og fingrene er ikke lagt imellem. Når han fortæller i f.eks. Digterpjalten om en særling på heden, som gifter sig med en meget grim kvinde, så er man slet ikke i tvivl om, hvor grim hun er selvom hun er ung, men han formår også at få folk til at fornemme mellem linjerne, så det er jo helt specielt og så tør han tage tabuområder op og beskrive dem uden filter.

    SvarSlet
  19. Kære Lene. Jeg kan kun give Karin Grøn ret. Læs "Digterpjalten". Det er en let og hurtig læst bog, der fanger med stemingen i ordene.

    Derimod måtte jeg opgive "Det romanske Hus". Den kunne slet ikke fange mig.

    SvarSlet
  20. Karin og Johanne, I har overbevist mig, jeg booker den nu :-)

    SvarSlet
  21. "Uden hjem" var helt igennem rystende ærlig og fantastisk fortalt.

    Jeg kan jo "kun" anbefale samtlige af Jussi Adler-Olsens bøger, han er så alsidig og totalt spædende.

    SvarSlet
  22. Sister, Jussi Adler er jeg også med på :-) De første,der foregik i udlandet fangede mig ikke, men de andre, de er ren grulæsning :-)

    SvarSlet