tirsdag, september 01, 2009

AT GRIBE OG BEGRIBE

Når man diskuterer teori og praksis i sygeplejen, er der altid en der siger, et er praksis, noget andet er teori. For mit vedkommende bliver jeg glad, når noget, jeg har erfaret i praksis, også kan vises i teori. Når emner, jeg har tumlet med, kan sættes på ord af en sygeplejeteoretiker, så jeg siger, ja det er sådan det er!

Sidste efterår var jeg på kursus i Hammel og vi havde bl.a. en filosof til at undervise os i etik og sygepleje. Han havde noget med ord, han lagde mærke til ord, han brugte gamle ord, smagte på dem og fik dem til at give ny mening.

Undervejs i min oprydning kom jeg til bunken af artikler fra mit fagblad, der skulle læses – en gang! Nu er de skimmet, smidt ud eller sat i ringbind mhp. senere fordybelse. Men en artikel af ovennævnte filosof,Jacob Birkler, om teori og praksis røg lige ind på lystavlen, så jeg tillader mig at bringe et uddrag af artiklen.


”Enheden mellem teori og praksis synliggøres via ordene greb og begreb. I modsætning til ordene teori og praksis har "greb" og "begreb" den samme historie og henviser begge til det at gribe om noget, enten med hånden eller med ordet.

Jeg kan derfor gribe om patienten med min hånd samtidig med, at jeg begriber hans situation gennem beskrivelse og forståelse. Jeg kan både have et fast greb om enhver situation og samtidig begrebsligt sætte ord på situationen.

Vi kan således både gribe i ord og handling. Begge måder at gribe på er overordentlig vigtige. De har ét og samme mål, nemlig omsorgen for patienten. Det afgørende er således at fokusere på nødvendigheden af begge perspektiver, set som en enhed.

Typisk vil jeg først begribe en vanskelig situation, når jeg har haft et fysisk greb om situationen, og det er i reglen først, når jeg har et vist begreb om sygepleje, at jeg kan få bedre greb om de mange enkeltsituationer.

Eksempelvis vil sygeplejersken muligvis fysisk kunne gribe om en svær situation med en svært dement patient, som modsætter sig sengevask. Det fordrer dog samtidig, at hun har begreb om den situation, mange demente befinder sig i.

Men dette begreb om de svært demente er samtidig skabt på baggrund af de mange måder, disse situationer med svært demente kan gribes på. Det er denne gensidige afhængighed, som er frugtbar at forstå.”


Jeg synes, det er så godt formuleret, her er der ikke tale om modsætninger, men om to sider af samme sag. Den artikel er gemt ;-)

5 kommentarer:

  1. Dette var ein god artikkel, vel verd å ta vare på!

    Eg likte så godt det du skreiv om tro, ser at me er heilt på linje der. Det innlegget kan eg seie "ja og amen" til :)

    Takk for kommentaren hos meg :)

    Klem

    SvarSlet
  2. Det lyder meget rigtigt, men jeg er nok lidt fragmatisk nu- for jeg mener jo ikke at et er teori et andet virkelighed. Så er der noget galt med teorien, for hvis den ikke følger virkeligheden,så er den bare tankespind og har ikke hold i virkeligheden og dermed er den ubruelig. De to ting skal hænge sammen ellers får du ingen handling ud af det.

    SvarSlet
  3. Marie, tak for din kommentar :-) Jeg er glad for at du synes om ordene.

    Karin, vi er helt enig, men tit bliver teori og praksis i mit fag stillet op som 2 modsætninger, så denne måde med at bruge 2 nye ord, som kommer af det samme gav megen mening for mig :-)

    SvarSlet
  4. Hej Lene

    Jeg elsker også, når teori og praksis hænger sammen! Når teorien bliver anvendelig....

    Jacob Birkler's bøger "Filosofi og sygepleje" og "Videnskabs teori" brugte jeg også til i min bacheloropgave, og jeg synes, han er svær at komme uden om, fordi han har sådan nogle gode vinkler på etik og f.eks. hermeneutik ....

    Tænk at du har været til foredrag med ham - hvor er jeg misundelig (på den gode måde vel at mærke *S*).

    Nå, men det var bare lige et lille pip fra mig med anbefaling af to gode bøger!

    Kh. Ditte

    SvarSlet
  5. Tak for anbefalingerne Ditte :-)

    SvarSlet