torsdag, januar 24, 2008

KLAR, PARAT, START

De første år som landmandskone skulle der ikke meget til at vælte mig. Jeg ville gerne vide i god tid, hvis planer blev ændret, og de, der kender til landbrug, ved jo, at vejrets omskiftelighed også betyder ændringer i planlaget aktiviteter. Så det er sket mange gange, at jeg troede, at vi nu skulle på besøg, og så skulle landmanden i marken, for ”har du ikke hørt vejrudsigten?”

De første år fik medarbejderne eftermiddagskaffe, de sørgede selv for frokost, så inden jeg tog på arbejde, havde jeg smurt brød eller skåret kage ud til dem.

Jeg husker stadig en dag, jeg havde arbejdet sent og efterfølgende havde handlet ind til hakkebøffer om aftenen. Vel hjemme pakkede jeg ud, og så kom landmanden ind og sagde, at han og medhjælperen kom ind om 15 minutter og spiste aftensmad, så fik jeg travlt, bøfferne røg på panden, vand blev kogt til spaghetti, for kartofler kunne jeg ikke nå at skrælle, salat blev snittet, og bordet blev dækket. Bagefter fik landmanden skældud, men han var jo vant til, at lige meget hvornår, så kunne hans mor diske op med varm mad.

Efterhånden har jeg vænnet mig til at ringe hjem i de travle perioder og spørge, hvor mange bliver vi i aften. Her er mobiltelefonen en god opfindelse :-)

Vi har ikke travlt i dag, så jeg lavede varm mad til kl. 12, vildtragout med kartoffelmos, og hvem kommer ind et kvarter før, fordi vognmanden har ringet, at de kommer efter grise tidligere end beregnet? Så fik jeg alligevel travlt ;-)

Og udenfor står julerosen parat til at springe ud, mens hyacinterne og lyngen i krukkerne næsten ser helt forårsagtige ud.




7 kommentarer:

  1. og Lene julerosen kan være fra min barndomsegn...programmet "fri formiddag" havde i dag et program om Marianne, der bor på Stigsnæs v/Skælskør...hun er uddannet mejerist, men lever i dag af at lave juleroser, og de er bare så flotte
    Og selvsamme Marianne er gift med en gammel klassekammerat til mig.

    SvarSlet
  2. nb Lene , se evt mit indlæg om juleroser...det er lidt pudsigt at du har billede i, i dag, hvor "fri formiddag" har en tv-udsendelse om juleroser.

    SvarSlet
  3. Anne, jeg kiggede hos dig og kommenterede, før jeg kom ind til mig selv ;-) og jeg har set lidt af udsendelsen.

    SvarSlet
  4. Ja, de "husmor-dyder" vi kendte fra vore forældre (mødre var det jo!) - som altid syntes at have varm mad klar - og altid kunne trylle ekstra kuverter frem - lever så åbenbart stadig i bedste velgående:-) Hvor ER dine blomsterbilleder iøvrigt dejlige - og så er de ovenikøbet "tone-i-tone"!

    SvarSlet
  5. Et cetera,kan vi ikke lade som om det med billederne var bevidst eller måske er jeg ubevidst blevet smittet af jer andre med langt bedre sans for farvesammensætning :-)

    SvarSlet
  6. Et dejligt lille snapshot af din landmandskoneliv - men det lyder altså stressende, Lene. Det er sjovt, for det er ikke noget, vi andre ved så meget om.

    SvarSlet
  7. Madame, det er ikke så stressende mere. Før hen havde vi mange flere dage, hvor der skulle laves aftensmad til flere unge mænd. Men arbejdsgangen med nye maskiner har det gjort det til en sjælden ting :-)

    SvarSlet