onsdag, januar 23, 2008

SÅ SYNG DA DANMARK

2008 er udnævnt til Sangens År for at få os alle til at synge mere, ikke optræde med sang, men synge sammen med hver vores stemme.

Sang forløser, men man kan også tydelig høre, hvis vi er nervøse, anspændte, vores sangstemme viser det med det samme. Måske derfor synger så få, mener Majbritte Ulrikkeholm.

Jeg har fået ny energi, latter og sangglæde har fyldt min aften nok engang. Bilen blev fyldt med de Cd’er, som har sange med hurtigt tempo og som er nemme at synge, for den fik hele armen på vej til kor. Jeg var så træt, at jeg tænkte på at melde afbud, men heldigvis virker sang for fuld udblæsning i bilen altid. Og to timer sammen med en sprudlende gospelkorleder, som altid formår at forene sine professionelle krav til sangen og sin sans for det legende element i sangen, gør underværker.

I 7 år var jeg FDF leder, og noget af det bedste var sangbøgerne, som blev fornyet hvert år med gode og ind imellem også svære sange. Der var altid nogle, som fængede ved første møde, andre tog lidt længere tid, men blev ofte dem, der hang ved.

Jeg blev spejder i det Danske Pigespejderkorps som 8-9 årig, og noget af det, jeg stadig husker, er lejrbål med guitar og sang. Jeg kunne kun få akkorder, men det var nok, det behøvede ikke at være perfekt.

Som FDFleder blev jeg udfordret til at tage guitarspillet op igen, og der kom lidt flere akkorder på, men stadig var glæden ved fællesskabet, som musikken og sangen skabte, det vigtigste.

Jeg synger hver dag – i min bil – synger du?

15 kommentarer:

  1. Jeg elsker at synge og har sunget i kor siden jeg var helt lille. Jeg er selv FDFer og med i en musikkreds, og som du selv skriver er det noget helt særligt når March & Lejr kommer. Da vi var små havde mine forældre altid et lager af gamle bånd med sange (March & Lejr) i bilen, når der var optræk til skænderier på bagsædet blev de bånd sat på og vi sang alle 5 af hjertens lyst :)

    SvarSlet
  2. Selvom hver fugl synger med sit næb, så vil nogen nok mene, at mit næb bør forblive lukket.
    Det gør det altså bare ikke. Jeg skråler glad og gerne med på yndlingsmelodierne, men jeg er bange for, det nok lyder lidt som i Pretty Woman, hvor hun ligger i badet med Prince (?) i hovedtelefonerne.
    Hos min mor (og far dengang) har vi altid sunget meget til store fester, og de har altid sørget for et sanghæfte. De har også mødtes med deres søskende for at synge efter Højskolesangbogen. Så det hænger da lidt ved hos os.
    Vi var heldige med, at ældste både var på efterskole og højskole, hvor der jo naturligt blev sunget rigtig meget - også når der var besøgsdage. Hendes gymnasium lagde også stor vægt på musik og sang.
    I pigernes folkeskole blev der også sunget meget - deres musiklærer har udgivet flere sangbøger og selv skrevet adskillige børnesange.
    Men nu i yngstes gymnasium synger vi slet ikke, når vi mødes (de få gange, forældrene er inviteret). Og det er meget mærkeligt.

    SvarSlet
  3. Jeg er vild med at synge (ups kom lige til at skrive synde, men det er en helt anden historie ;-) - men min familie er ved at løbe skrigende bort, når jeg synger.
    :-) Jeg er ellers modig, jeg har i mange år - det sluttede for 15 år siden - spillet revy i byen og sunget på scenen. Når jeg er glad, så synger jeg altid og i bilen er det helt obligatorisk, nogle gange når jeg holder for rødt lys, kommer jeg til at se på ham/hende i nabobilen, og de griner ofte ;-) så sangen kan også skabe kontakt og humør på tværs af lukkede bilruder.

    SvarSlet
  4. Jeg ved, hvor meget sang og musik betyder for andre, men jeg synger og spiller ikke selv. Min gamle far på 85 spiller hver fredag på et plejehjem (han er selv helt frisk), og selv de senile synger med - med den største glæde.

    SvarSlet
  5. Jeg synger glad og gerne alle steder hvor det lader sig gøre. Og jeg har opdaget at på mine små børnebørn virker det ligefrem beroligende når man synger en sang sammen f.eks. på længere køreture. Så sangen kan have mange funktioner og alle kan synge! God dag til dig Lene :-)

    SvarSlet
  6. stine, jeg synes også at der var mange gode sange i M&L, lidt for enhver smag. I har da haft det hyggeligt i bilen. Dengang jeg var barn var der ikke radio eller noget i bilen, så min mor havde en sangbog, og så sang vi et vers af hver sang indtil vi nåede bestemmelsesstedet :-)

    Conny, luk aldrig næbbet ;-) man bliver så glad af at synge, og jeg bliver da også glad, når jeg ser den scene med Julia Roberts.
    På den højskole, hvor datteren går, synger de ikke, højskolesangbogen er sat ned i kælderen! de er ikke rigtig kloge ;-)

    Helle, jeg nyder godt af de lange øde strækninger på vej hjem :-) og syng du bare, vi trænger alle til lidt godt humør, også dem i nabobilen :-)

    madame, du må i gang, det er aldrig for sent :-) og hvor er det dejligt at høre, at din far kan spille stadig, og sange har vi liggende i hjernen også når vi bliver demente. Jeg håber at nogle vil synge sammen med mig, hvis jeg nogen sinde bliver dement.

    fru koch, tak i lige måde. Børn elsker, når man synger sammen med dem, og jeg kan stadig huske den beroligende nynnen jeg sang for mine små babyer, det beroligede både mor og barn :-)

    SvarSlet
  7. Nej desværre ikke så meget Lene, som jeg gerne ville, men jeg sang da jeg var på højskole i Viborg...rigtig meget, men hvad der gjorde mig glad, var da jeg var til forældredag på Jeppes efterskole og oplevede at Jeppe sang...det gjorde mig varm indeni...for så får han også sangskatten med sig...det er vigtigt

    SvarSlet
  8. Anne, det er vigtigt, og jeg bliver så ked af det, når man er samlet et sted, og der skal synges,for de fleste synger nærmest ikke med.
    Godt vore børn er/har været steder, hvor man vægter sangen højt.

    SvarSlet
  9. I den første bil havde vi ikke radio og når vi kørte langt måtte vi vælge en sang hver. Min mor siger at min lillesøster kun ville synge "Se den lille tittetalling", den kan man nå mange mellem Odense og Viborg ;)

    SvarSlet
  10. Stine, tak for dagens grin, hvordan har du det med den sang i dag ?

    SvarSlet
  11. JA, glad, gerne, længe og højt. Jeg elsker at synge, og det er rigtigt, man bliver i så godt humør af det. Min datter går til kor, moderens drøm, og elsker heldigvis også at synge. Min far var utrolig god til at skrive lejlighedssange, så vi sang altid til fester. Musik giver livsglæde.

    SvarSlet
  12. Lisbeth, det gør det :-) og så skulle du finde et kor til dig selv. Jeg startede for 1½ år siden, og det er det bedste jeg har gjort længe for mig selv :-)

    SvarSlet
  13. Jeg grinte højt og længe for et par uger siden da min mor fortalte det - jeg kan slet ikke huske det selv, så der er vist ikke fare for nogen traumer når jeg engang får børn som vil synge om den lille tittetalling ;)

    SvarSlet
  14. Min morfar er i øvrigt gammel regimentsmusiker og jeg og mine to søstre har spillet blæseinstrumenter siden vi var små (vi startede på blokfløjte og fik så lov til at spille et "rigtigt" instrument som 10 årig. Jeg har spillet klarinet, ældste lillesøster waldhorn og den mindste også klarinet). Musik har bare altid været en del af vores familie. Min mor er blevet bedre og bedre til at skrive sange, til min konfirmation var det med tegninger og på "En kort en lang" ;)

    SvarSlet
  15. Stine, det er altid godt at have noget at være fælles om i en familie, og som du synes jeg musik er en dejlig fællesnævner

    SvarSlet