mandag, maj 25, 2015

Det gælder ikke om at kunne regne, men om at kunne regne den ud

sagde den kære landmand af og til til sin skønne datter, når hun fortvivlet kiggede opgivende på regnestykkerne. Det sjove er, at blev de præsenteret på anden vis, kunne hun godt løse dem. Havde det været i dag, havde der nok været sjove spil, som kunne tilbyde læring på den måde, der havde været godt for hende. Dengang sad vi, på lærerens opfordring, med et hjemmelavet vendespil, hver brik havde et gangestykke påskrevet. Jeg blandede brikkerne og så skulle datteren svare lige så hurtigt, som jeg vendte dem. Når vi så havde siddet i lang tid og en gangetabel var lykkedes, var vi begge stolte indtil næste dag, hvor gangetabellen på magisk vis var fløjet ud af hjernen og hyggede sig andetsteds.

Forleden dag faldt jeg over en hjemmeside med små sjove spil med fokus på dansk og matematik, den er vist beregnet til skolebrug, men jeg har moret mig med gangetabeller. Hold da op, jeg fandt ud af, at jeg var rusten i nogle af tabellerne, så nu fik jeg mig lidt hjernegymnastik.

Samtidig med matematikøvelserne dengang i tidernes morgen havde vi gang i et læseprojekt for sønnens vedkommende, ordene manglede ikke i hans hjerne, der var fantasi for en hel børnehave i følge hans børnehavepædagoger, men hvad hjælper det, når læsehastigheden skulle øges. Så der blev kæmpet i det lille hjem, og indimellem blev vi enige om at lade to og to være fem og så lege i stedet for. Og der er i den grad blevet leget på gården, der er blevet sunget og der er blevet læst utallige historier. Det kunne godt være, at vi ikke kunne regne eller læse hurtigt, men vi kunne hurtigt regne ud, at det var sjovere at lege. Og nogen gange orkede moderen ikke være den, der evig og altid skulle have fokus på lektier og lektier og lektier.

I dag lader jeg to og to være fem, jeg er træt, min hjerne kører på overarbejde med arbejdsrelaterede emner. Men den får ikke lov til at bestemme, jeg holder fri og vil nyde at vække min skønne søn lige om lidt og varme mig ved tanken om, at næste weekend skal vi fejre hans fødselsdag herhjemme sammen med storesøsteren og svigersønnen. Det bliver så godt. God pinsemandag til dig.

P1030013P1030017

18 kommentarer:

  1. Også god 2. pinsedag til dig og dine 😃

    SvarSlet
  2. Åh ja, man skal kunne regne den ud :). Her blev regning ofte visualiseret med mandler og nødder...læsning blev øvet når der skulle bages og her kom regning jo også ind over... God 2.pinsedag til jer :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anne, jeg var ikke god til at inddrage det i de dagligdags aktiviteter, det gjorde du godt :-)

      Slet
  3. Det med at lære er jo en del af det at bruge hukommelsen. Jeg sidder lige med "En bog om hukommelsen", og noget af det, de gør en del ud af, er at forklare, at man efter (ind)læring har brug for hvile - allerhelst søvn, så hjernen kan udføre konsolideringen, som er det, der gør, at det lærte "sætter sig fast" og de 86 mia. neuroner opfører sig, som vi gerne vil have det, nemlig arbejder sammen.

    Det korte af det lange: Det var nok godt, at I af og til legede i stedet for hele tiden at lave gangestykker.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hanne, jeg tror også at det var godt, vi lavede andet :-)

      Slet
  4. Du gode, hvor har vi også kæmpet med læsningen med de to yngste.
    -Og tit har vi senere fortrudt at vi holdt så hårdt på. Drenge burde ikke gå i skole fra de er 10 til de er 20.
    Så ville alt gå meget lettere.

    I mine mange år i skolebestyrelsen var jeg ofte rundt om, at vi laver skole for Mitte, frk. Tippes elskling, medens Knold og Tot, som får alle de gode ideer og kreerer de gode opfindelser, der ligger til grund for Lego og Novo, lader vi hånt om.
    De får 10 års åndelig endefuld i stil med Kaptajn Voms mere fysiske af slagsen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Farmer, det er svært at få alle ensrettet og individuel læring er svær at håndtere i en stor klasse. Vores søns dansklærer ville gerne have tilbudt vores søn individuelle vilkår men det ville han ikke og først i fjerde klasse var han parat til læseskole, som hjalp rigtig godt på hans læsehastighed.

      Slet
  5. Håber du havde en god og afslappende 2. pinsedag.. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Inge, en dejlig dag i familiens lag :-)

      Slet
  6. Mon ikke også legen har lært dem noget?!

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, det håber jeg :-)

      Slet
  7. Ja, tænk, hvis alle de værktøjer, man har i dag, var til rådighed, da vores børn var små. At jeg skulle opleve Aubie frivilligt lave ordøvelser havde jeg aldrig villet tro, kunne ske.
    Men din søm er blevet lærer, så noget må der trods alt være sivet ind dengang ... men han er måske ikke dansklærer? Og man kan sagtens komme godt gennem livet uden at kunne andet end at regne den ud, hvilket både din og min datter er gode eksempler på :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, min søn er fysik og musiklærer og ja vores døtre regnede den alligevel ud :-)

      Slet
  8. Det er da dejligt at læse om, hvordan børnene også fik lov at lege, så det ikke blev for surt. Jeg er egentlig i mod lextie-læsning hjemme. Jeg har svært ved at se, det virker. Og det er uretfærdigt, at så mange ikke kan få hjælp af forældre, der ikke kan eller har tid. Det skulle bliver anderledes efter reformen - det håber jeg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte, der er lektiecafeer på skolerne, men hvordan de virker, ved jeg ikke.

      Slet
  9. Sjovt med den indlæring, hvor er det vigtigt at finde den rigtige måde. Mine 4 har været vidt forskellige, dog med 1 og 3 der havde lettest ved det hele, nr.3 kunne læse sports siderne i efterårsferien i 1. kl., de kære udenlandske fodboldspillere fik nogle sjove navne. nr. 2 havde bare det der kaldes langsom indlæring, eller sagt på en anden og pænere måde, hun skulle have tid, wupti så sad det, ingen skulle presse/perse hende. Yngste var den der var hårdest ramt. Kæmpede med skolen frem til hun sidst i 8 kl. endelig blev betragtet som den hun virkelig var, og ikke den hun var blevet fordi der ikke blev lyttet, trods min trampen var voldsom. Hun var ordblind, og kunne ikke læse der sidst i 8. kl. - At plante hende sammen med 2 generations eleverne var ikke korrekt, det var hvad der var sket. I dag er hun meget tæt på sidste semester på pædagog udd. med en degree del, 1 år som Erasmusstuderene i Rumænien, hvor hun læse psykolog på uni, og arbejde med gadebørn og SOS børnebyerne. Så ja, mønsterbryder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Abildjyde, dejligt med en mønsterbryder og godt gået af yngste :-)

      Slet