mandag, januar 22, 2007

HJERNESVIND?

Capac indledte i går et indlæg med citat fra Iliaden og tilføjer, at det kan mange sprogstuderende nok huske.
Ikke mig, og jeg tænker, hver gang nogen citerer fra litteratur fra gymnasietiden, er jeg den eneste, som er blank på det område.

Jeg har virkelig gået og grublet i går over, om der var noget af det læste, som har bundfæstet sig her 30 år efter?

Jo Katharina Blums tabte ære af Heinrich Böll (og det sidste googlede jeg for at være sikker), den kombineret med tekstanalyser af Ekstra Bladet og BTs forsideoverskrifter set i forhold til det reelle indhold af artiklerne inde i avisen grundfæstede min mistillid til journalister.

Hemingways ”Indian Summer” husker jeg også, men ikke selve novellen, men vi havde skrevet stil om novellen, og før vi fik den tilbage, havde vi diskussion på klassen om historien. Det var de sædvanlige 5-6 kloge, intellektuelle kammerater, som debatterede vældigt. I frikvarteret trak min engelsklærer mig til siden og spurgte, hvorfor jeg ikke deltog, jeg havde dog en anden, men lige så interessant fortolkning af novellen. Hvorfor? Jeg kunne overhovedet ikke huske, hvad jeg havde skrevet! Mine stile blev tit til midt om natten eller i de sidste frikvarterer før aflevering, så jeg var helt blank. Ærgrelsen over ikke at kunne blande sig for en gangs skyld med de kloge var stor, så derfor har hjernen nok lagret den information!

Lærerne husker jeg, gymnasiet husker jeg, nogle af kammeraterne husker jeg, men det læste?

Kan du huske citater, brudstykker af det læste fra din skoletid?

19 kommentarer:

  1. Jeg kan ikke huske citater(men det er jeg generelt en klovn til)men jeg kan sagtens huske meget af det vi læste(men også hvad jeg aldrig fik læst - FY!! Homo Faber har jeg f.eks. til gode endnu!)Der Besuch der alten Dame,Katharina Blum, Family Life, Julius Caesar, The Bell Jar, Les jeux sont fait,men nu jeg ser listen kan jeg se jeg ikke husker så meget fra dansk heller.

    SvarSlet
  2. du kan ihvert fald huske mere end mig,Pollyanna, selv ikke din liste giver mig et hint, det er væk.

    SvarSlet
  3. Det, der hænger bedst fast hos mig, er nok Edith Piafs tekster (og melodier!) fra fransktimerne... non, je ne regrette rien.... hehe... man er vel et musisk menneske ;-)

    SvarSlet
  4. sådan Lizelotte ;-) vi må også have haft nogle af hendes tekster, det kan jeg heller ikke huske :-(

    SvarSlet
  5. "I er blomsten af Ribes adel"
    "Unge mennesker kan holde til meget mere end de tror" - 2 citater fra min historielærer.

    "Da me mille basia" = Giv mig 1000 kys - et digt af Ovid, som jeg var oppe i i latin som årsprøve i 1.g (første, sidste og eneste gang jeg scorede et 11-tal)

    Iliaden læste vi også, men jeg fik vist ikke læst det hele undervejs, så......

    Og så er der en del franske sætninger, der sidder fast, idet de var det første, vi skulle lære, for så ville vi altid kunne begå os. Fx "on a le droit de reflechir, oui ou non!!!" = Man har vel ret til at tænke sig om, ik!

    Men ellers er det vist mest stemninger, der hænger ved.

    SvarSlet
  6. Iliaden kan jeg huske at vi laeste i Old - jeg kan dog ikke huske citater.
    I engelsk i 1.g saa vi "The Wall" og analyserede teksterne. Teksterne kan jeg huske, men jeg har jo ogsaa baade set og hoert "The Wall" siden, analysen er glemt.

    I fransk laeste vi "Le Cle sur la porte" forfatteren har jeg ingen anelse om hvem er. Vi saa en film om en foraeldreloes dreng Momo, der boede i et gammel hus hos en gammel dame. Og saa laerte vi en sang "La Canne de Channe" Sikkert helt forkert stavet, men det er noget med en and!!!

    Det er virkeligt vigtigt og nyttige ting der haenger ved, men maaske er jeg lidt undskyld, jeg var jo matematisk.

    SvarSlet
  7. Jeg husker en del. F.eks. læste vi Mikkelsens latin bog. Mikkelsen var en myte inden for latinundervisning og hans kone hed Signe.
    Ordet "Sine" styrede ablativ (var det ikke sådan?).
    I hvert fald kan jeg huske, at vores latin lærer fortalte, at lærer Mikkelsens gamle elever sagde: "Signe styrer Mikkelsen i Ablativ"

    Der er også den med "Også du, men søn Rufus?" - hvem var det nu der sagde det? Cæsar?

    Kors, hvor har man egentlig lært meget, man ikke har brugt til noget ...

    Nøøøj, hvor vi grinede af den.

    SvarSlet
  8. ...tjah ... det er faktisk lidt skummelt, at det, jeg kan huske, er franske tekster - og så naturligvis mezzostemmen til "The Creation" som vi sang i skolekoret.

    Mon jeg var en mat/bio som skulle have været mat/mus??

    SvarSlet
  9. Vi har glemt stort set alt fra gymnasiet, fordi det meste af det vi lærte dengang (er selv årgang student årg. 1976) lærte vi for at vi kunne lære senere kommende studenter det samme, dersom vi skulle ende som gymnasielærere.

    Altså en lukket kreds af viden, som den virkelige verden udenfor ikke havde nogen anvendelse for.

    SvarSlet
  10. Lizelotte, sang I ogsaa "The Creation"?

    Det gjorde vi ogsaa i gymnasiekoret, og i december sang vi den i en lokal kirke.

    Jeg har desvaerre mistet noderne, dem ville jeg gerne have haft stadigvaek.

    "And the Lord said: "Brother let there be light" And the Lord said: "Let there be, let there be light" And the Lord he called his light the day and the darkness he called night, he called night osv osv.

    Jeg sang alt.

    Havde I mat/mus hos jer? Det var vist ikke saa almindeligt men vi havde det hos os.

    SvarSlet
  11. Undskyld mit fravær, men jeg har aftenvagter lige for tiden.
    Jeg har det lige som Conny, at stemninger er det, der hænger ved.
    Jeg skal nu have undersøgt det med ablativ, Helle, "sine" betyder uden, latin er jo brugsviden for mig i mit arbejde, så der hænger der noget ved.
    Lizelotte og Susan, jeg er imponeret over, I husker korstykker, jeg sang også i kor, men igen stemninger, personer er det, jeg husker.
    Vi kunne ikke oprette musisk linie, og vi måtte heller ikke samle sproglig og mat, det gør de jo så i dag, så vi var meget ærgelige.
    Farmer vi er af samme årgang studenter, og du har nok ret, at det var meget målrettet universitetsverdenen.
    Tak for alle jeres svar ;-)

    SvarSlet
  12. Jeg kom lige til at taenke paa: Vi sang en rock version af "The Creation" den var fantastisk.

    SvarSlet
  13. Nå nå, Farmer, er det nu ikke en kende pessimistisk, det med at gymnasiets lærdom kun er til for dem, der skulle lære det videre til de næste gymnasieelever?
    Jeg giver dig da ret i, at "stykke for stykke" har jeg ikke kunnet bruge fx "Vreden, Gudinde, besyng..." eller andre old-ævl-ting. Men jeg synes da, at jeg har fået en vidensbase, der er rar at have, så man forstår en masse sammenhænge og referencer. Og fx i engelsk og tysk synes jeg nu nok, jeg fik læsset brugbar viden på (men nu valgte jeg så også en erhvervsretning med sprog til hverdag).

    SvarSlet
  14. Lene, jeg gik i en saakaldt papegoejeklasse. Vi havde alle farverne hos os, halvdelen var sproglige og den anden halvdel matematiske, vi havde alle grene eller fjer repraesenteret, og alle de musiske og alle de samfundsfaglige gik sammen.

    SvarSlet
  15. Conny, jeg synes at gymnasietiden var en øjeåbner, en dannelsesrejse og jeg fik da også noget viden med mig, jeg kunne bruge. Det, der nok var dengang og også i dag, er et tydeligt præg af, at hver lærer er så specialiseret, så "mit fag er det mest interessante",og der kan de godt virke lidt verdensfjerne, for jeg og mine børn skal/skulle jo kombinere al den viden, vi får/fik fra gymnasiet.

    SvarSlet
  16. Susan,det var jo nok en forløber for dagens gymnasium, hvor eman har mange forskellige klassesammensætninger afhængig af valg af højniveaufag. Begge mine har valgt musik, og jeg er lidt misundelig, for det ville jeg så grumme gerne have haft.

    SvarSlet
  17. Jeg tror egentlig mest det var et spoergsmaal om oekonomi dengang.

    Vi var 1,5 klasser sproglige og 3,5 klasser matematiske. Saa det var billigst at have 5 klasser i stedet for 6, og det fungerede jo fint.

    SvarSlet
  18. Susan, det gjorde vi nemlig - sang the Creation - den rytmiske version :-) Min gamle gym-veninde har faktisk gravet noderne frem og har skrålet løs her for nylig, og ligesom mig kunne hun de fleste af stemmerne... Jeg er mezzo men kunne både alten og sopranen, og kunne også sagtens have instrueret herrerne... nok fordi niveauet i sådan et skolekor er så lavt at tingene bliver GENTAGET og GENTAGET så mange gange, at det er sjovere at følge med frem for at kede sig ihjel.....

    Der var ikke mat/mus på min skole (Aalborg Katedralskole), men et par af de andre Aalborg-gymnasier havde en mus-linie - også for mat'er...

    SvarSlet
  19. Min tid på gymnasiet husker jeg som god spændende og socialt udviklende. Fagligt husker jeg kun en enkelt episode fra latin. Vi skulle læse det gamle testamente. Jeg kunne ikke latin, fik det aldrig lært trods 5 års forsøg, men jeg troede jeg var snu. Jeg fandt en gammel udgave på hylden der hjemme og læste troligt op når der skulle oversættes. Læreren (som var Rektor) sad jo alligevel og sov ved katederet. Pudseligt vågnede han op efter at jeg havde læst op (oversat) i 20 minutter "frøken - hvis De ikke kan håndtere selv den letteste form for latin, men har behov for at læse op fra en oversættelse - så brug dog venligst den korrekte -så mine øre ikke pines"
    Det var det sidste fag jeg lavede lektier i. Derefter var det helt slut, men jeg havde det sjovt.

    SvarSlet