lørdag, august 29, 2015

La citadelle

Mon ikke jeg skal få berettet færdig om MC-turen i sommer? Varmen var markant, så vi sørgede for hele tiden at være i skyggen, mens vi gik op til Citadellet oven for St. Tropez. Vi var blevet anbefalet at gå derop på grund af udsigten, og vi håbede, at det blæste lidt mere deroppe. Ved indgangen var der de flotteste agaver, og det var første gang, jeg så en agave med blomst.

20150703_125754

20150703_134119

Citadellet havde en flot udstilling om dengang, da mennesker fra St. Tropez drog ud i verdenen via skibssejlads i modsætning til i dag, hvor hele verdenen kommer til St.Tropez. Der var smukke souvenirs (møbler, tæpper, smykker, masker, figurer etc.) og historier om skibshistorien.

20150703_131709

Udsigten var der også, og det er tydeligt, at bugterne omkring St. Tropez benyttes flittigt af lystbådene.

20150703_131755

Der var dejligt svalt inde på citadellet, så vi tog os tid til at fordybe os i udstillingen. Efter at have nydt en is på vejen ned til motorcyklen, kørte vi ud af byen for at finde den smukke strand, Plage de Pampelonne, som skulle være den bedste strand i området. Vi havde kun to små hurtigttørrende håndklæder, så jeg havde haft nogle spekulationer omkring det at skifte til badetøj på en tætpakket strand, men vi havde udtænkt et system. Da vi kom til området, betalte vi parkeringsafgift og kunne så vælge mellem fire strande. Vi valgte den første, der var opsat sivtage, så biler og motorcykler kunne holde i skygge, skønt. Stranden var bred med meget grovkornet sand, som var løst og brændte voldsomt under fødderne. Det var svært at gå til, fordi fødderne sank ned hele tiden. Der var tætpakket med mennesker ned mod vandet. Der var nok fem rækker, og vi måtte tage til takke med femte række.

20150703_153220

Mens vi går derned med brændende fodsåler, siger landmanden pludseligt tørt; det er vist ingen problem med omklædning. Jeg kiggede op og så ud over et menneskehav, hvor 2/3 ikke havde noget tøj på. Hold nu op som vi kom til at grine. Vi fik skiftet til badetøjet uden brug af blufærdighedsteknikker og kom ud i det svalende vand. Da vi lå så langt fra vandet, skiftedes vi til at gå i vandet. Der var rig lejlighed til at studere den naturlige krop, her var ikke noget med fitnessfokuserede kroppe eller plastikkirurgiens hjælpemidler. Det var menneskelige kroppe med alle de folder, der tænkes kan. Jo yngre mennesker. jo mere sandsynligt var det, at de havde badetøj på.  Dog var der en ting, der overraskede mig (som sygeplejerske skal der noget til at overraske mig). Mange af kvinderne, som var ældre end mig (eller var de? Læderbrun hud gør ikke noget godt for aldersudseendet) var lige så ubehåret som en præteenagerpige. Det fik jeg lang tid til at fundere over, også fordi jeg selv er en kvinde, som ser ud, som Gud har skabt mig*.

Mange naturister betoner jo det naturlige i at gå rundt, som Gud har skabt dem. En situation, jeg oplevede, understregede måske dette. En mand kom gående på stranden, han ser et par, han kender. Manden i parret er lige ved at hjælpe sit barnebarn, men konen rejser sig op og så kindkysser de, som franskmænd jo gør, de står afslappet og snakker sammen. Det er jo meget naturligt, det så jeg hver dag i Frankrig, men det var altså første gang, jeg så det, mens begge var helt nøgne. For mig en akavet situation, for dem en helt naturlig ting. Jeg mindes i mine unge dage, hvor alle kvinder lå topløse på Blokhus strand, og så kom præsten fra min svigerforældres menighed gående, han stoppede op og snakkede med landmanden. Jeg rejste mig ikke på noget tidspunkt, men havde brysterne godt begravet i tæppet, mens jeg forsøgte at snakke helt naturligt med præsten.

20150703_170742

Dagen blev afsluttet med en lille køretur rundt i bjergområdet bag strandene, hvorefter vi kørte hjem og sluttede dagen af som de to foregående med at sidde på en restaurant ved stranden. Det havde været en god beslutning at snuppe tre overnatninger det samme sted og bare slappe af. Nu var vi klar til sidste oplevelsesdag, før vi skulle tage den lange tur hjem på de europæiske motorveje.

Nu vil jeg gøre mig klar til lørdagens fridagsaktiviteter, der skal gøres rent i de rum, som rengøringsfirmaet ikke tager, der er kontorarbejde, der er indkøb og vasketøj, der er nok at tage sig til, og jeg vil nyde, at jeg har tid til det. Landmanden og en medarbejder sorterer kartofler, vejrudsigten ser ikke god ud, så landmanden overvejer at gå i gang med at høste i dag, velvidende at der så nok kommer udgifter til tørring. For at det skal være en god høstdag, skal der helst have været to forudgående dage med tørvejr, varme og vind. Det har der ikke været og der er ikke udsigter til det heller, så må man gøre det næstbedste, kornmarkerne er klar til at blive høstet nu. Håber du får en god dag, om du skal arbejde eller holde friweekend.

* ikke helt, jeg fik løftet mine øjenlåg for 13 år siden, fordi de generede mig.

1. Sikke da en udsigt!
    Agaven dør desværre efter blomstring - det kan ses, at bladene allerede ligger lidt halvslapt i forhold til den ikke-blomstrende ved siden af.
    Naturisme/nudisme har aldrig sagt mig noget - jeg er absolut ikke snerpet, men synes generelt ikke, at nøgne kroppe er et smukt syn, og jeg synes stadig, det er noget, der hører privatlivet til - hvor det til gengæld er ret hyggeligt at udfolde sig frit ... ;-)
    Folk må dog gøre som de vil, og jeg synes det er synd, at sipperiet er blevet så voldsomt, at ammende kvinder nogle steder er forbudt i det offentlige rum. Herregud - de viser jo mindre bryst end en selskabskjole afslører, og en ammende kvinde er da noget af det smukkeste.
    Jeg ville nok også have gemt attributterne for præsten :-D

1. Ellen, jeg har det som dig. Det generer mig ikke at andre går nøgne omkring og at ammende kvinder i det offentlige rum skal forbydes, fatter jeg ingenting af. Jeg synes derimod ikke at man bare kan regne med at alle synes et bleskift midt i maden er ok.
      Attributterne ville også blive gemt i dag :-)
      Og mens jeg skrev indlægget tænkte jeg om agaver dør efter blomstring, det har du så opklaret for mig, tak :-)

2. Hanne, det er godt at der er strande, hvor man kan gå nøgen og ikke krænker andre. Faktisk kører vi tit til den del af stranden herhjemme, fordi der er ro og længere mellem folk. Så der går jeg stadig topløs ;-)