tirsdag, juni 03, 2008

PLEJE AF MENNESKER OG VILDT


Aftenturen i går gik ned til søen, landmanden havde slået en sti, så det var nemt at gå.


En lille sort sommerfugl fløj omkring og var usandsynlig svær at fotografere, vi havde aldrig set en sort sommerfugl før, men pludselig dukkede dens venner op, så helt sjælden var den ikke. Nu ved jeg, at den hedder Odezia Artrata, sortmåler, og tidligere var en meget almindelig sommerfugl i Danmark.


Stien fortsatte rundt om søen, og jeg tænkte, det var rigtig pænt af landmanden sådan at lave en sti til mig.


Rundt om svirrede flotte insekter, og tidslerne viste sig fra den pæne side




Jeg undrede mig godt nok over, at den på den anden side af søen slog et par vældige sving, var han ved at lave en labyrint? Forklaringen var, at de små fasanunger bruger det høje græs til at skjule sig for deres fjender, men når det har været regnvejr, skal de have sig en tørreplads, derfor havde han lavet stierne. Det var simpelthen solterrasser for fasanunger, og kommer der en rovfugl, kan de hurtigt komme i ly i det høje græs.


Varmen og arbejdet i dag fik det ældre ægtepar på gården til at tage en eftermiddagslur, så der måtte laves kvikaftensmad, da jeg vågnede kl. 18.

Morgendagen tilbringer jeg hos min far. Strejken har bl.a. betydet, at al visitation ligger brak, så vi tre jyske søstre skiftes til rengøring og tøjvask. Gravstedet skulle også gerne være færdigt i morgen, jeg glæder mig til at se det.

7 kommentarer:

  1. Tak for dejlig aftenvandring... Nu vil vi gå en tur her ;-)

    SvarSlet
  2. Jeanette Mariae, jeg gik også en tur :-)så tak for "indsparket"

    SvarSlet
  3. Hvor herligt at han tænker på alle sine medvæsener.
    Jeg blev også glad over at se dit sommerfuglebillede. Jeg synes, at jeg i de senere år har bemærket et bemærkelsesværdigt fravær af sommerfugle - eller er det bare mig der ikke opdager dem?

    SvarSlet
  4. Hvor er du en rig kvinde Lene - sådan at have din private sti ned til din private sø - sikke en natur.... det er helt uforståelig for en bybo som mig.... Og jo strejken mærkes også her i huset....

    SvarSlet
  5. Smuk og dejlig tur. Hvor er det godt, at landmanden tænker på de små fasanunger. :)
    Den sorte sommerfugl tror jeg, at jeg har set som barn, men ikke for nylig. :)

    SvarSlet
  6. Elsker disse stier i det høje græs ! Godt I er der for jeres far .

    SvarSlet
  7. Conny, jeg synes egentlig vi ser sommerfugle tit,men ikke den sorte :-)

    Marianne, du har så ganske ret, det er en rigdom :-)

    Helle, og nu ser jeg den flere steder herude :-)

    Miri, ja jeg kan lige se fasanungerne sole sig der midt på stien :-)
    Min far har altid været der for os, nu er det vores tur til at betale tilbage

    SvarSlet