torsdag, oktober 16, 2008

SÅDAN KAN DAGEN OGSÅ GÅ

Jeg har før forsøgt at beskrive min hverdag på afdelingen, og der har jeg ikke problemer med at huske, hvad jeg har lavet. Anderledes ser det ud, når jeg vil beskrive de dage, hvor jeg ikke har været i nærheden af fysisk pleje af patienterne, jeg føler, at jeg ikke har lavet noget, men min krop og hoved siger noget andet.

Det har været SKØNT at få lov til at have fire hverdage i træk i dagvagt. Qua mine kursusdage, meget weekendarbejde og min del af aftenvagter, så har jeg kun sporadisk været på arbejde om dagen den sidste måned.

Siden dagvagten i går var der kommet 4 nye patienter, men alle selvhjulpne, underligt som det skifter. Min kollega retur fra 1½ års barsel og allerede gravid igen (vi gør virkelig noget for Danmarks overlevelse, 4 gravide i min gruppe) blev kastet ud i at få ansvaret for 4 patienter, heraf to nye. Vi gennemgik sammen, hvad hun skulle være opmærksom på ved de nye patienter, og så klarede hun det strålende.

Min lille gruppe bestod af en assistent, en ny assistent og en studerende, vi fordelte arbejdet, og jeg tog medicingivning og stuegang på de 5 patienter. Den studerende var med ved ophældning af medicin til den patient, hun havde ansvaret for. Det er godt for mig også, for så bliver jeg tvunget til at sætte ord på min viden, og sammen slog vi forskellige medicinnavne op for at se, hvorfor den patient fik de præparater.

Der var mandefald blandt lægerne, så vi havde et rend af speciallæger, som lige tog en nyindlagt patient mellem alt det andet, de skulle nå, jeg forsøgte at holde styr på tropperne og dirigerede dem ud til de andre sygeplejersker, samtidig med at vores unge læge gik stuegang på resten af patienterne.

Jeg skulle gå kl.14, havde en aftale med en sygeplejelærer om at se sygeplejeskolen, nå nej det hedder den ikke: Professionshøjskolen University College Nordjylland, og ved siden af lå Metal College. Undskyld at jeg trækker lidt på smilebåndet, jeg er helt med på, at vi skal være internationale, men kan vi ikke bevare de danske navne alligevel;-)

Hvor mange jeg skal undervise, vides ikke, der er vist ca. 60 på holdet, men de er jo studerende uden mødepligt, så antallet kender jeg først den dag sidst i november.


Dagen er godt brugt nu, der venter heldigvis en aften sammen med venner og en kop hyggelig te.

10 kommentarer:

  1. Når du nu skal undervise på CVU'et kan du jo slå et smut forbi biblioteket i stueetagen. Jeg var med til at pakke ud da de flyttede ind. Mens jeg læste var jeg studentermedhjælper på jordemoderskolen, et vældigt godt dansk navn :-)

    God fornøjelse.

    SvarSlet
  2. Stine, jeg vil tænke på dig :-) og gode gamle navne, hvoraf man kan se hvad skolen uddanner, skal man ikke kimse af :-)

    SvarSlet
  3. Ikke nok med at de nye internationale er totalt sære - spørg en englænder hvad university college er og få et sjovt svar....

    SvarSlet
  4. Det må være guds gave til en studerende at få dig som mentor - eller bare få lov til at arbejde sammen med dig. Du har så stor og en professionel viden, der ikke umiddelbart står skrevet i nogen bøger.....

    SvarSlet
  5. Jeg giver dig helt ret i det med navnene - alting får jo nye, sære navne, Copenhagen Business School fx.
    Dine studerende er bare så heldige at få dig at støtte sig til, Lene :-)

    SvarSlet
  6. Mette, nu har jeg ikke en englænder i nærheden, så hvad svarer de ? :-)

    Marianne, hvor er du sød :-) Tak

    Tak Madame, jeg er også heldig at få lov til gøre det jeg gerne vil :-)
    Det er lidt underligt at alt skal være på engelsk, selv stillinger, som om det gør os mere internationale.

    SvarSlet
  7. Det er dejligt at undervise, det var jeg meget vild med, selv om det krævede meget planlægning, var det utroligt livsbekræftende og lærerigt, også for mig.
    Rigtig god fornøjelse, jeg ved at du er en dygtig lærer, det har jeg jo selv set :-)

    SvarSlet
  8. Tak Ella, jeg glæder mig også, :-)

    SvarSlet
  9. Jeg synes variationen i plejetyngden var en af de skønne ting ved apopleksigenoptræningen. De mindre plejekrævende krævede ofte en anden fokus på genoptræning og det faschinerede mig lige så meget.
    Lene, jeg er virkelig spændt på at høre om hvordan din undervisning forløber - i min tid mødte alle op til eksterne undervisningstimer og nogle af underviserne fængede virkelig hele holdet med eksempler fra hverdagen (de fleste var sygeplejersker, der elskede deres arbejde), andre kom med en tør forelæsning (især lægerne). Håber du oplever en klasse der lades sig rive med af din undervisning :)

    SvarSlet
  10. Else, jeg er også spændt :-). Normalt har jeg jo hovedvægt på plejen og her skal det være sygdomslæren :-)

    SvarSlet