onsdag, april 15, 2009

DET SMAGTE VILDT GODT

Når man nu er så heldig at have adskillige poser med hjortefars i sin fryser, så må der findes anvendelse for dem.

Gårsdagens jagt på vildtlasagne åbenbarede to opskrifter. Jeg havde ikke ingredienser til nogen af dem, men den sidste blev mit udgangspunkt i at lave en lasagne med det jeg havde.

Jeg lovede Jeannette Mariae opskriften, så her er den:

Vildtlasagne:

500g. hjortefars
1 hakket løg
2 fed hvidløg
4 gulerødder, revet
Salt og peber
2 dåser hakkede tomater
1 tsk. Basilikum

12 lasagneplader og lidt rasp

Til bechamelsovs a la frk. Jensens kogebog:
5o g. margarine, 4 spsk. mel, 4½ dl mælk og resterne af en pose reven ost.
Bechamelsovsen laves som en opbagt sovs.

Løg og hvidløg svitses i margarine eller olie. Gulerødder og fars tilsættes og svitses. Krydderier og dåsetomater tilsættes, simrer i ca. 20 minutter.

Smurt ovnfast fad fyldes med vildtsovs, lasagneplader, vildtsovs + bechamelsovs indtil der ikke er mere. Sidste lag skal være vildtsovs og bechamelsovs. Der drysses tyndt lag rasp over og i ovnen i ca. 35 minutter.
Hertil en god blandet salat.

Retten er godkendt af mine to landmænd, og resterne udgjorde også frokosten for sønnen i dag.

Nu er jeg ved at lave oksekød i fad fra Karolines køkken nr. 2 men med hjortefars, det smager nemlig også godt.

4 kommentarer:

  1. Tusind tak.

    Opskriften er allerede printet ud og bliver gemt til jeg får hakket det råvildt kød, vi har i tilbage fryseren.

    Uhm... Hvor jeg glæder mig til at servere det for Lars og Henrik ;-)

    SvarSlet
  2. Velbekomme Jeannette, håber det falder i jeres smag :-)

    SvarSlet
  3. Jeg var spændt på at se hvad du kunne finde på det lasagne. Opskriften ser rigtig god ud. Nu har jeg ikke lige en jæger der går ud og skyder, men jeg køber tit vildt ved min fiskehandler, så den opskrift vil jeg have i baghovedet.
    God onsdag

    SvarSlet
  4. Tak i lige måde Pernille :-)

    SvarSlet