onsdag, april 15, 2009

HUSMODERLIG FERIE

Selvom jeg synes, jeg ikke er en typisk landhusmor, så er det det, jeg er.

Fakta er, at jeg ikke kan fordrage at gøre rent, men når jeg kommer i gang, så kan jeg finde en nydelse i at gøre det godt (den faglige stolthed).

Fakta er, at jeg er træt af at finde på mademner og at lave mad, men når jeg som nu har ferie, har det været en nydelse at stå i køkkenet og snitte og kokkerere.

Nu er der lavet ovnbagt hjortefarsgryderet dækket med lækker kartoffelmos til landmændene i morgen. Der er handlet ind, så de ikke går sultne i seng. Huset er gjort rent fra top til tå. Og der er lækre nybagte kartoffelboller, som holder sig lækre svampede pga. de revne kartofler.

Jeg har nemlig fået fri fra landbruget og skal være sammen med datteren i 30 timer og derudover 9 timer i tog frem og tilbage, jeg glæder mig til at se datteren, og jeg elsker at køre i tog. Jeg er en heldig landhusmor, det var ikke gået i min svigermors tid, at hun fik lov til at stikke af midt i forårsarbejdet.


en "møj" ung sygeplejerske, som endnu ikke var blevet landmandskone, men tøjet var klar til tjansen, landmandens tømreroveralls var gode som arbejdstøj ;-)

15 kommentarer:

  1. Det er da skønt at høre at du er glad for dit liv på landet. Jeg syntes heller ikke at jeg er husmoderagtig, men jeg kan også godt lide at stå og sylte og lave mad en hel dag - selv om jeg har fri.
    Jeg har en veninde der er landmandskone og jeg fornemmer også at hendes liv er meget anderledes end det hendes svigermor har haft på gården, selv om hun er medhjælpende hustru.
    God onsdag

    SvarSlet
  2. Der skinner så megen livsglæde ud af dit indlæg. Det smitter. Tak for det. Og dit billede af dig er bare så dejligt.

    Her har jeg været for dårlig til både at tage og gemme billeder, men med digitaliseringen er det blevet meget bedre.

    Så er der kun tilbage at ønske dig en rigtig dejlig togtur og et rigtigt dejligt datterbesøg.

    Klem fra engen ;-)

    SvarSlet
  3. Kan du have en rigtig god tur til København og jeg vil håbe mor og datter rigtig får hygget igennem
    Knus til dig Lene

    SvarSlet
  4. Altså... hvem kan lide at gøre rent???
    Og hvem kan ikke blive træt af at skulle finde på en menu hver eneste dag???
    Hvem ville ikke være en anelse stolt at have sørget for det arbejdende folk???
    Hvem ville ikke nyde at være sammen med datter så længe???
    Beklager, Lene... jeg tror, du er en meget typisk, men også meget dejlig kvinde :-)
    Og som ung var du da også meget sød ;-I

    SvarSlet
  5. Rigtig god tur, det bliver dejligt med sådan en mor/datter tur..... og togturen er ren nydning og egen tid ;)

    SvarSlet
  6. Pernille, man(jeg) har inde i mig selv et billede af en landhusmor, og det billede ligner jeg ikke :-)
    Men når alt kommer til alt, så holder jeg af mit liv som det er nu, men der var en gang hvor jeg ønskede at landmanden ikke var blevet landmand ;-)

    Tak Jeannette :-) Jeg glæder mig.

    Tak Conny :-) om lidt er det afgang :-)

    Tak Ellen, jamen jeg er typisk :-)

    Tak Jette, sådan en togtur er en oplevelse :-)

    SvarSlet
  7. Rigtig god tur til hovedtstaden, Lene! Dejligt at høre at du kan tage af sted midt i forårsarbejdet - men du har jo også arbejdet på forskud, så ingen lider nød ;-)

    SvarSlet
  8. Rigtig god tur - og lige om lidt er det datteren der sidder med masser af ballade i ansigtet;)

    SvarSlet
  9. Hold op - du ligner jo en konfirmand.... og ikke en ung sygeplejerske :-)
    Heldigvis kan de billeder man har af forskellige aldre/jobs osv godt ændre sig. Da jeg var lille, sagde jeg altid(til familiens store morskab) at når jeg blev voksen ville jeg have hårnet og så sådan nogle blå streger på lårene ligesom mormor!!!(det har jeg nok syntes var rigtig voksent...) Synes dog jeg er rimelig voksen i dag - uden ovennævnte..

    SvarSlet
  10. Jeg kender det godt. Indimellem er det godt at komme væk fra dagligdagen og opleve lidt andet.
    Hjortefarsgryderet, det lyder rigtig lækkert - de kommer ikke til at lide nogen nød :-))
    God tur til staden :-)

    SvarSlet
  11. God tur herover!
    Skøøønt billede af dig (fra den brune periode - kan godt huske den)!

    SvarSlet
  12. Dit liv er i perioder slidsomt, men du har oplevelser med naturen som jeg kan misunde og adgangen til frisk luft, som må være meget energi berigende. Nyd turen med datteren - og så på en weekend hvor jeg ikke er i byen :-(

    SvarSlet
  13. Awww - hvor er du bare SOED! Have en rigtig god tur til staden og nyd din datter i fulde drag.

    SvarSlet
  14. Sikke dog et herligt billede! :-)

    SvarSlet
  15. Tak til jer alle for kommentarerne, jeg har nydt dagene i fulde drag :-)

    SvarSlet