torsdag, november 14, 2013

FLØDESKUM PÅ TOPPPEN

Jeg har sagt det før, men jeg har verdens bedste kolleger. I går aftes mødte 17 af dem op for at høre om de to kollegers oplevelse fra London konferencen. De to kom omkring 4 spændende områder, som inspirerede os andre. Den ene forbandt England med masser af slik i små pakninger og chips, så det fik vi som snack, og den anden kollegas mand havde lavet agurkesandwichs, som sammen med mine scones blev serveret til te og kaffe. Der var også købt miniskumfiduser, så dem, der var til varm kakao, kunne få den kombination. Det blev sent inden jeg var hjemme, men der var absolut ingen problemer med at sove. I dag har jeg ringet til patienter og fulgt op på deres indlæggelse. Det er desværre ikke noget, vi gør fast, men er led i et projekt, og jeg håber, at det kunne blive fast procedure. At høre om hvordan det går patienten inspirerer altid og jeg bliver så glad, når jeg kan fornemme, at det går fremad, lige så trist bliver jeg, når det er op ad bakke både med fremskridt og med støtte fra kommune eller omgivelser. Jeg har også snakket med en kollega, som er i gang med at skrive og tegne en lille bog til børn, hvis ene forældre har fået en hjerneskade. Det er noget, hun gør i sin fritid, i arbejdstiden er hun i gang med et forskningsprojekt, som jeg glæder mig til at høre resultatet af. Jeg har deltaget i konference, både den tværfaglige og sygeplejekonferencen, så jeg kan byde ind med min hjælp som sparringspartner. Det var der nu ikke brug for i dag, men hele dagen igennem var der trods travlhed smil på læben alle vegne.

Mens arbejdsdagen skred frem, opdagede jeg pludselig en ændring i miljøet. Jeg har kolleger med mange forskellige kompetencer og de er alle i spil, de bliver alle udnyttet. Og jeg bliver bare så stjerneglad af sådan en arbejdsdag.

20131114_140552

20131114_140535

Og flødeskummet? I går serverede jeg flødeskum og hjemmelavet jordbærmarmelade til de lune scones. Der var også lemoncurd til. I dag var der både miniskumfiduser og flødeskum tilbage, så desserten efter den sunde frokost blev varm kakao med masser af skumfiduser og så en klat flødeskum på toppen. Uhm. Mine kolleger er flødeskum for mig i hverdagen. Håber du har noget/nogen i din hverdag, der er flødeskum.

Jeg har købt kærnemælk til æbleskiver, der er æg i køleskabet, der skal bruges. Og så skal jeg også have lavet blomkålssuppe af det halvgamle blomkålshoved, har du mon en god opskrift til det? God aften til dig.

16 kommentarer:

  1. Svits evt. karry/hvidløg/spidskommen i fedtstof og tilsæt blomkål, der er skåret i stykker med 3-4 skrællede ituskårne kartofler og tilsæt gerne en fjerkræboullion eller en boullionterning. Gem evt. små sprøde blomkålsbuketter. Kog til kartofler og blomkål er mørt.
    Blend kogevand og grøntsager og tilsæt lidt fløde og varm op. Server med noget sprødt: Små blomkålsbuketter, stegt bacon, skinke, ristede nødder, græskarkerner og/eller rugbrødscroutoner + ostebrød (ristet brød, der kan være både rug eller hvidt brød belagt med mild ost i skiver eller reven og så under grillen indtil osten bobler og er gylden.
    Bon appetit
    Mvh. Kristine

    SvarSlet
    Svar
    1. Uhm Tak Kristine, og så opdagede jeg bagefter at blomkålhovedet var blevet muggen, øv, nu må jeg have købt et nyt og prøve din opskrift :-)

      Slet
    2. Du kan også nøjes med kartofler, der skal bare flere til (+ løg), I min familie hedder suppen "blendet køleskab". Mvh. Kristine

      Slet
    3. Herligt Kristine, kartofler har jeg masser af :-)

      Slet
  2. Jeg har også flødeskumskolleger.

    Og blomkålssuppe, - jeg anbefaler bacontern og piskefløde, - så glider det nemt ned ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt Eva, jeg skal prøve fløde/baconvarianten :-)

      Slet
  3. Jeg kan ikke hjælpe med opskrift på noget som helst, men jeg kan ønske dig en god aften.. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Inge, til gengæld kan du så få gode ideer her i kommentarfeltet, hvis du får lyst til blomkålssuppe :-)

      Slet
  4. Ristede bacontern er et afravigeligt must for os som drys til enhver tyk suppe; det være sig blomkåls-, græskar-, gulerods- eller kartoffel-porresuppe :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, og bacon er der i fryseren, så det skal nok komme til at smage godt :-)

      Slet
  5. Kære Lene - jeg bliver altid så imponeret over dit kæmpe overskud! Evig og altid. Hjemme og ude. Det er fantastisk. Hatten af for det. Du er guld værd for dine omgivelser - familie, kolleger og patienter. Manger tanker herfra. Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte, tak for dine ord :-)

      Slet
  6. Skumfiduser har jeg aldrig forstået! Hvad er du det, du gør med dem? Putter dem i varm kakao eller??

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte, heller ikke jeg har forstået det, men nu prøvede jeg, de puttes i den varme kakao, jeg syntes nu ikke de smagte af noget, så derfor røg der flødeskum oveni :-)

      Slet
  7. Uhm, skumfiduser på enhver måde - au naturel, på pind over gløder, i varm kakao, i kager, uhm.
    Selvom I har lynende travlt på den afdeling, så tror jeg også, at I giver hinanden god energi, karma, vibrationer - eller hvad man ellers vil kalde det. Det er altid en fornøjelse at læse om din arbejdsplads.

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, jeg mangler at prøve dem over bål eller i kager :-) Og vi får energi af hinanden det er så sandt

      Slet