onsdag, maj 26, 2010

BILLEDLIGT TALT

Hvis metaforen for livet er en vej, så bevægede jeg mig siden den smukke skovvej i lørdags med ro og stilhed hen på en hullet vej i mandags.

Hvor alle andre styrede uden om hullerne, røg jeg i dem, og alt var træls.

Senere hen måtte jeg bevæge mig ud på motorvejen, der var flere mål, der skulle nås på kort tid, der var ingen tid til fordybelse, ingen tid til at stoppe op og nyde en smuk udsigt.

DSC01712

I går aftes kl 23.55 sendte jeg modulplanerne af sted. Samtidig gemte jeg mit powerpoint oplæg til denne dags personaledag på usb-stikket. Den gule post-it seddel var fyldt med alle de punkter, jeg skulle huske at gøre klar her til morgen til kurset de 2 næste dage,  hvor jeg dels holder fri dels skal i aftenvagt.

DSC01709

DSC01713

Modulplanen bliver godkendt eller forkastet på fredag, oplægget om opfølgningssamtale til pårørende efter dødsfald gik godt, og mine to kolleger, der skal være kursusledere for første gang, er forhåbentligt blevet klædt ordentligt på, ellers har de mit mobilnr.

Nu er jeg holdt ind på rastepladsen, jeg kører fra motorvejen for en stund.

DSC01717

Her hjemme blomstrer æbletræet, og landmanden har plukket liljekonvaller, som fylder bryggerset med deres skønne duft.

6 kommentarer:

  1. Lene, du har en sød mand, men det ved du vist godt :-)

    Mht. overlægens bemærkning, så tror jeg godt, jeg ved hvad han mener, og du understøtter faktisk meget godt med din egen kommentar.
    Sygeplejerskeuddannelsen gik på et tidspunkt fra at være en form for 'mesterlære' til at være et 'studium'.
    Hospitalslaboranter gik omtrent samtidig over til at skulle hedde bioanalytikere. Der blev gjort en del grin med alle disse nye titler på et tidspunkt, fordi der gik politisk ukorrekthed i at kalde en spade for en spade.
    Jeg er uddannet 'hospitalslaborant' og har smilet en del af 'bioanalytiker', for hvad er forskellen? Der skal stadig tages en masse blodprøver, og de skal analyseres. Punktum.
    En sygeplejerske skal stadig vide en masse om sygdomme, men nok primært tage sig af patienternes ve og vel og medicin.
    Jeg har imidlertid set nogle (læs: en hel del) eksempler på, at sygeplejersker betragter sig selv som 'næsten-læger'.
    Min niece er sygeplejerske og har 'studeret' til det. Vi har haft mange samtaler om forskellen på ordvalget og holdningen, og hun er nu med på, hvad jeg (og måske overlægen) mener.

    Og Lene - du er 'sygeplejerske' i ordets allerbedste og mest positive forstand.

    Undskyld den lange kommentar. Håber den var nogenlunde klar... :-)

    SvarSlet
  2. Éllen, det var den :-) Jeg mener faktisk godt at man kan studere sygepleje, men det er i praksis at den viden skal udfolde sig. Der er en sygeplejeteoretiker, som taler om hånden, hjertet og hjernen. Jeg skal kunne bruge mine hænder som sygeplejerske, jeg skal have hjertet med mig, kunne sætte mig ind i et andet menneskes situation, men jeg skal også have min hjerne med mig. Jeg skal vide noget om det, jeg gør,det er ikke nok med kærlige hænder, som mange kommunalpolitikere elsker at mene. Dermed kan de smide sygeplejerskerne ud af hjemmeplejen, og hvilken sygepleje får de så? Standard til alle, ingen skelen til om fru Hansen nu har apopleksi, parkinson eller hjertesygdom. Der er en forskel i plejen og tro mig, hjerneskadede og deres pårørende kan tale med om den manglende viden om deres behov.

    Nå Ellen, nu fik du en lang kommentar retur :-)

    SvarSlet
  3. Jeg skal til gengæld gøre det superkort: Dejligt at høre nyt fra vildmosen - der var stille lidt længe hvis du spørger mig ;-) Knus fra vest.....

    SvarSlet
  4. fru koch, tak, når jeg bliver ked af det, kan jeg ikke skrive :-)og bagefter fik jeg travlt :-)

    SvarSlet
  5. Det er åbenbart ugen med hullede motorveje.
    Jeg har ialtfald også kørt på den slags veje de seneste dage.
    I morgen som ellers er min fridag er der stadig dømt fuld fart på.
    Håber at jeg henad fredag eftermiddag kan dreje ind af en snirklet og smuk skovvej :)
    Godnat herfra

    SvarSlet
  6. Hanne, det håber jeg også for dig. De hullede veje slider for meget på krop og sjæl :-)

    SvarSlet