tirsdag, maj 04, 2010

ORD

Udenfor skinner solen, der blæser hvide skyer hen over himlen. Laika gør, hun ser ikke så godt mere, så det kan være mange ting, der vækker hendes vagthundeinstinkt. Henne fra den anden gård kan jeg høre pumpen, der rører gyllen sammen, så det er en ensartet masse, der kan pumpes over i gyllevognen. I år er der ikke megen gylle, stalden har jo stået tom, og først i december fik vi den lejet ud. Der er travlhed i marken, og heldigvis er vejret med os.

Havde vi levet tilbage i tiden, hvor den nordiske mytologi gav forklaringen på vejret og dagligdagen, så havde vi helt sikkert troet, at det var vore ofre og ritualer, der havde mildnet guderne.

Jeg er lige startet med at læse bogen Sofies verden, som er læst af mange sygeplejestuderende. Den handler om Sofie, men kommer også igennem filosofiens historie, den glæder jeg mig til at læse.

På computerskærmen står en fil med ord, ord som ikke hænger sammen, ord som driller mig, ord som gerne skulle være færdige til på torsdag, det når jeg ikke, med mindre jeg pludselig får en lys ide. Jeg har fri, men har tænkt mig at afspadsere de timer, jeg bruger herhjemme en anden dag. I eftermiddag fortsætter jeg min kamp mod skvalderkålen, måske dukker der da tanker og ord op, som jeg kan bruge.

Frokosten er smurt til landmændene, teen er brygget, avisen er lagt frem. Der er handlet ind til aftensmaden, frikadeller, kartofler, bønnesalat og kold krydderurtesovs. Mine rygøvelser er lavet, og heldigvis er rygsmerterne ved at være væk.

Ikke flere ord, der er nok at fylde på min dag.

IMGP0585

6 kommentarer:

  1. Som altid ånder der liv hos dig. Tak, kære Lene ;-)

    SvarSlet
  2. Selv tak Jeannette :-)

    SvarSlet
  3. Hej Lene.
    Jeg havde selv stor glæde af Sofies Verden, da jeg var sygeplejestuderende for snart 20 år siden. En dejlig bog, der gør filosofien nærmere at forstå.
    Har siden skiftet sygeplejen ud med et job som IT-konsulent - men derfor kan man godt have brug for lidt teori om forskellige filosofiske retninger :-)

    Nyder at læse dine betragtninger om dagligdagen som sygeplejerske...

    SvarSlet
  4. Sofies verden er en dejlig bog.
    Håber du har det bedre med ordene i dag og, at du får masser af sol og varme:-)

    SvarSlet
  5. Her finder jeg altid livet beskrevet så jeg mærke muldjorden glide gennem mine fingre.
    Mille har siden hun var 10 år haft Sofies verden som sin ynglings bog.
    Især fordi hun gennem denne bog fik perspektivet sin lillebror som "jokeren" i et spil kort. Nogen ser jokeren som ligegyldig, men faktisk kan jokeren i et spil være årsagen til at man vinder spillet....

    SvarSlet
  6. Hej Lene, velkommen her og tak for dine ord. Jeg er så uddannet godt 10 før dig, så da var bogen ikke fremme :-)

    Tak Ravheks, alle andre ord end dem jeg skal bruge er der :-)

    Marianne, I har så evig ret, Mathias er jo netop jokeren; hvor er det godt for Mille at have bøger der kan hjælpe til en anden forståelse end den gængse. Knus

    SvarSlet