torsdag, maj 06, 2010

FOR ENDEN AF VEJEN

For enden af min barndomsvej lå en stor mark. Til daglig blev den brugt som genvej eller til at finde mælkebøtteblade til vores kaniner.

En gang om året forvandlede den sig til noget ganske særligt. Og så blev den attraktiv for alle byens børn, her kunne der drømmes om et andet liv, et liv på farten, et liv der set fra et landsbybarns perspektiv måtet være fyldt med eventyr og spænding.

Cirkus kom til byen.

DSC01587

Stadig den dag i dag får jeg julelys i øjnene, når jeg ser et cirkustelt, stort eller lille, elefanter eller heste, det er ligegyldigt. Cirkus er spændende, cirkus er drømme, cirkus er brud på hverdagen.

DSC01585

Jeg håber, mange tog i cirkus i går. Min far og jeg nøjedes med at kigge over kirkegårdens stengærde og nyde synet af heste og muldyr. Cirkuspladsen er flyttet, nu ligger den lige over for børnehaven, mon ikke der er blevet snakket og leget cirkus der?

DSC01589

10 kommentarer:

  1. Dejlig beskrivelse.
    Først troede jeg, at det var billeder fra din barndom. Vognene er meget specielle og smukke.
    Jeg voksede op i Nyboder og der kom der ikke cirkus:-)
    Men jeg husker drømmene om frihed og rejser. For mig var de forbundet med skibene nede på Langelinie. Rigtig god dag til dig, Lene.

    SvarSlet
  2. Åhhhhh ja - et sikker tegn på forår og sommer når cirkus kom til byen - dejlige billeder.

    SvarSlet
  3. Ja det er nok spennende for ungene i barnehagen å ha sirkuset så tett innpå seg. Det tyder virkelig på vår når sirkuset begynner å reise rundt. Får bare håpe det blir litt varmere snart. Men det er vel ikke lenge før vi håper det ikke blir så varmt. Ja vi er ikke lette å gjøre til lags vi mennesker.
    Ha en god kveld :)

    SvarSlet
  4. Tak Ravheks, håber også din dag har været god :-)

    Marianne, det er nemlig et sikkert tegn :-)

    Tak i lige måde Astrid, her var der frostgrader i morges :-)

    SvarSlet
  5. En lidt forsinket kommentar. Tak for smukke billeder fra din fars have, Lene.

    SvarSlet
  6. I min barndom kom der ikke cirkus, men tivoli til byen.
    Det var spændende, eksotisk og lidt farligt.
    Skønne billeder af det lille samfund cirkus bærer fra sted til sted.

    SvarSlet
  7. Åh ja, cirkus! Min morfar elskede cirkus - samlede på plakater fx. Det er ikke mange gange, jeg har været i cirkus, men det har altid været fint. Undtagen den gang, hvor jeg snød mig ind ved at kravle under teltdugen sammen med de andre unger fra gaden. En ting var at komme under teltdugen - så skulle vi jo op på bænkene, der var i etager. Vi hjalp hinanden op ved at give "spejderfod" og kravle over store sølvkugler, som blev brugt at artisterne. Jeg fik bare så dårlig samvittighed, at jeg blev nød til at kravle ud igen:-)

    SvarSlet
  8. Sikke en dejlig beskrivelse, Lene!
    Vi har også en cirkusplads i Liseleje, men jeg har ikke været i cirkus, siden jeg så 'Cirkus Buster' i tv for mange år siden.

    Ha' en god fredag!

    SvarSlet
  9. Der er en helt speciel stemning i Cirkus, så jeg kan sagtens forstå, at synet kalder minder frem :-)

    SvarSlet
  10. Selv tak Anette :-)

    Hanne, jeg drømte som barn om at være del af cirkus eller tivoli. Det var så spændende at de rejste rundt og boede i små mobile hjem. Måske derfor elskede jeg vore campingferier med vores børn :-)

    Charlotte, jeg sidder her og smiler, mon ikke vi er mange, der har erfaret, at glæden går lidt af oplevelsen, når vi har snydt os til det :-)

    Tak Madame, jeg har været i cirkus sidst for ca 3-4 år siden :-) det var stadigt sjovt :-)

    Ellen, jeg synes det er et herligt syn med cirkusteltet midt i byen :-)

    SvarSlet