tirsdag, maj 11, 2010

ET TRYK PÅ KNAPPEN

Overskrifter kan være svære at finde på, i hvert fald for mig. De skal gerne dække indholdet i indlægget, samtidig skal de også gerne være en lille appetitvækker til det, man skriver om.

Når jeg ser på den valgte overskrift, kunne den nok dække andet end det, jeg vil skrive om.

Måske noget om at tænke sig om, før man udgiver et indlæg, noget om at læse en ekstra gang før indlægget lægges ud til offentlig læsning.

Måske kunne det være noget om at rejse sig fra stolen, trykke på knappen til fjernsynet og gå ud i det virkelige liv, det kunne for den sags skyld også dække computeren og blæglæsning (nej vel, det er jo rigtige mennesker, man læser hos :-)

Men det handler om, at I inspirerer mig med bogtitler, lige så gør blade og aviser, og så søger jeg lidt på mit biblioteks hjemmeside og så trykker jeg på knappen reserver.

Og så tikker det pludselig ind med mails fra selv samme bibliotek, at nu kan jeg hente, og nu kan jeg hente, og det er nu jeg skal hente osv.

Så nu har jeg en stak bøger liggende og ingen tid til at læse dem, så kære Lene tænk før du trykker på knappen!

Og titlerne?:

Det første jeg tænker på af Ida Jessen

Münsters sag og Carambole af Håhan Nesser

Hildegard af Anne Lise Marstrand-Jørgensen

De burde måske være under opsyn, 32 noveller af 5 mennesker, der er ramt af blodpropper i hjernen eller hjerneblødninger.

Og jeg er jo stadig i gang med Sofies verden.

12 kommentarer:

  1. Jamen, er bøger ikke bare herlige?! Jeg snakkede i går med en god veninde om, hvor rare bøger er at have omkring sig. Har man læst dem, er de en del af én. Har man ikke, er det så spændende hvad de mon gemmer på! God læselyst!

    SvarSlet
  2. Tak Anne, jeg elsker at læse, problemet er at jeg ikke kan styre det, hvis jeg har andet der burde gøres ;-)

    SvarSlet
  3. (vi tænkte faktisk på dig og at du ville have nydt det sted :-)..du må med næste gang du er i Kbh )

    SvarSlet
  4. Anne, jeg ville have stornydt det :-)

    SvarSlet
  5. Jeg kender godt det med at reservere bøger, som jeg ikke når at få læst. Sommetider har jeg også glemt, hvad det er for en historie, der ligger bag titlen, men jeg henter dem altid hjem.
    Spørgsmålet er, om det giver dårlig samvittighed, eller om det er noget med at blade lidt og finde ud af, at lige den bog er nok ikke så interessant for mig.

    SvarSlet
  6. Jo, men en bog er også for lidt. Måske er det ikke den rigtige. Så kan det være fint at veksle lidt, indtil man har bestemt sig. Men det er selvfølgelig et problem, hvis du kaster dig over dem i tur og orden uden at kunne stoppe:-) - Hildegard kunne jeg ikke slippe. Men Sofie er jo også god!

    SvarSlet
  7. Jo tak, jeg kender også godt den knap. Men er blevet bedre til at styre den, efter jeg kom med i læseklubben, hvor vi læser en bog om måneden. Det er faktisk alt, hvad jeg kan nå. Det giver lidt stress, lidt lige som lektier - og levner kun (for) lidt tid til andre bøger.
    Det bliver spændende at læse om din opfattelse af de nævnte bøger - eller af dem, du når at læse :-)

    SvarSlet
  8. Sofies verden har jeg laest og jeg var bare helt bidt af den. Resten kender jeg ikke til, men er de overhovedet i naerheden af at vaere lige saa gode som den, saa siger jeg god fornoejelse! :)

    SvarSlet
  9. Det er ikke sådan, når man gerne vil nå det hele - tro mig, jeg kender det ;-)

    Jeg slæber altid flere bøger med hjem fra biblioteket, end jeg når at læse, men jeg skimmer dem, som Betty også foreslog, for så får jeg i hvert fald læst dem, jeg tror er bedst.

    Jeg kan se på de andre kommentarer, at jeg bør læse Sofies verden - bogen bliver reserveret, så jeg trykker også på knappen :-D

    SvarSlet
  10. Betty, alle bøgerne ser spændende ud, så jeg må se, om det kan nås indenfor en måned :-)

    Charlotte, Sofie er jeg færdig med, men den kunne jeg godt sætte mig ned og filosofere over en dag :-) Og din anbefaling sammen med et interview med forfatteren gjorde, at jeg trykkede på Hildegard :-)

    Conny, hvor dejligt at du er med i en læseklub, det gad jeg godt igen. Man får nemlig læst, også nogle man ikke troede man kunne lide :-)

    Tina, den er også od. Det er meget forskellige bøger, jeg har allerede slugt en krimi, med for lidt søvn som resultat :-)

    Ellen, den bog tror jeg faktisk er noget for dig, jeg blev helt snurrende i hjernen :-) Og jeg læser jo hurtigt, så jeg tror jeg skal bladre i den igen og tænke de forskellige filosoffer igennem.

    SvarSlet
  11. Du kan tro, jeg kender det - jeg låner bare ikke, men køber i stedet bøgerne. Og har derfor en masse titler stående, som jeg glæder mig til at kaste mig over, når jeg engang får tid.
    Sofies verden er en af dem...
    Og så synes jeg forøvrigt også, at overskrifter kan være svære...

    SvarSlet
  12. Anette, og jeg køber næsten aldrig bøger, er opdraget med at støvsuge biblioteket :-)

    SvarSlet