mandag, august 12, 2013

BYGEVEJR

Landmanden havde sine bange anelser med alt det gode vejr, der blev ved og ved og ved. Ofte har det nemlig passet, at efter en stabil perode med sol kommer der en stabil periode med regn, og om en uge er kornet klar til høst. Der skal være tørvejr to dage, før der kan høstes, og hvis vejret bliver som i dag, kan høsten komme til at trække i langdrag.

DSC06628

Mit vasketøj røg ind og ud af døren, nu har jeg opgivet tørring udenfor og drømmer om en overdækket tørreplads. Jeg går som katten om den varme grød. Intentionerne var gode i morges, men da jeg var ved at printe opgaven ud, opdagede jeg, at jeg havde lavet en fejl i indholdsfortegnelsen og glemt at lægge en bilagsoversigt ind elektronisk. Så har jeg ikke rørt opgaven siden. Den ligger på bordet, og den SKAL læses, inden jeg går i seng. Men nu har jeg fundet fejlen i regnskabet, så det kunne afstemmes. Jeg har vasket tøj. Jeg har været på genbrugspladsen. Jeg har købt elektronisk tandbørste, som min tandlæge har anbefalet mig. Jeg har købt nyt strygeapparat. Jeg har lagt tøj sammen. Jeg har hulahoppet 15 minutter. Jeg har læst blade. Jeg har set serie. Jeg har drukket te og ordnet løn. Jeg har enda formået at få landmanden til at rydde op i en af bunkerne på kontoret.  Det var så ikke lige det, der stod på dagsordenen til denne fridag. Skidt pyt, det der går godt, kommer ikke skidt tilbage. Jeg har nogle timer tilbage inden sengetid. Og tre fridage mere til forberedelse, samt tre mere efter aftenvagterne i weekenden. Og ret beset, så er det fjollet ikke at komme i gang. Jeg knoklede de ti uger med den skriftlige del, nu skal der knokles, så jeg kan gå med rank ryg fra eksamensbordet. Jeg vender hovedet mod solen og lader den varme mig. God mandag aften til dig.

DSC06625

10 kommentarer:

  1. ser ud til at have været en dag i "overspringshandlings-land".... du må bare i gang og få det overstået.

    Men kender godt det der med at genlæse sådan en opgave.. man sidder og flår sig i håret over "hvorfor skrev jeg dog det" og "hvorfor skrev jeg dog ikke det.. ".

    god læselyst - trods alt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Overlever. Det er både godt og skidt at der skulle gå så lang tid mellem aflevering af opgave og forsvar af den. Jeg har mistet gejsten :-)

      Slet
  2. Puh, sikke en energi du har lagt for dagen. Nu mangler du bare det vigtige.
    Kom så i gang med at læse, så du kan få presset lettet.
    God aften til dig, ogsp

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lone, jeg er i gang :-)

      Slet
  3. Nu har du overspringshandlingerne af vejen - måske det så kan blive opgavens tur? Måske?
    Hvor lang tid formodes du at fremlægge?

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, det dur ikke med måske, jeg skal :-) Jeg skal fremlægge i 5 minutter og så er der 30 minutter hvor de spørger ind til opgaven, både metode og resultat, og jo mere forberedt jeg er, jo bedre kan jeg styre de 30 minutter :-)

      Slet
  4. Jeg kan godt lide eksamensformer med skriftlige opgaver der skal forsvares. Samtidig kan jeg også godt huske at når først opgaven er skrevet vil det være rart at kunne lægge den fra sig.

    Jeg bilder mig også ind at hjernen arbejder under alle overspringene. Altså er jeg sikker på du har det hele lagret når du får sat dig med det :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Pernille, jeg bilder mig også ind at hjernen forbereder sig under overspringene :-)Normalt skal der jo ikke gå så lang tid mellem aflevering og forsvar, men det gør der på forårsholdet, idet sommerferien jo ligger der. Som jeg skrev til overleveren, så har jeg lige nu mistet gejsten, men den skal nok komme tilbage (håber jeg)

      Slet
  5. Åh, det kontor!
    Jeg vågnede i aftes lidt i elleve, da det slog mig, at kemikalierne havde forfaldsdag 12. august. Måtte op, tænde PC'en, ind på kontoen og åbne kontrakten for at konstatere, at jeg i foråret havde forhandlet betalingen frem til 12 sep.
    SÅ kunne jeg sove igen; men havde det ikke været lettere at checke dette om morgenen i stedet for at læse blogs for at stresse af over manglende høstmuligheder i byge-land?
    Du har ikke patent på overspringshandlinger.

    SvarSlet
    Svar
    1. Farmer, nej patent har jeg ikke, vi sidder vist mange i den båd :-) Åh ja hjernen er finurlig, bedst som vi tror, at vi kan slappe af, så popper den op med ting, der bare må tjekkes. Og bygevejret er i den grad over os, jeg håber det snart bliver høstvejr igen.

      Slet