torsdag, september 27, 2012

SMÅDRYS

jeg drysser rundt, drikker en kop te, spiser en småkage, snupper lidt mandler, gumler lidt på spidskålstrimler. Sådan må det være, når både døgnrytme og spiserytmen er slået ud af kurs. For mig er det kun en enkelt nat, for andre er de skiftende døgnrytmer hverdag. Folk der arbejder i nattevagt hver uge og som kun sover om natten i weekenden. Det må være så hårdt, mange af dem siger, at det bliver vane, men studier viser, at kroppen ikke så let lader sig snyde.  På mit afsnit har vi ansat to sygeplejersker og to assistenter i nattevagt, de har valgt at arbejde 7 dage i træk og så have 7 dage fri. Det må man egentlig ikke, men der kan gives dispensation. For dem fungerer det bedst på denne måde, i stedet for som det er anbefalet kun at have maks. 3 nattevagter i træk. De synes, at det giver alt for mange skift mellem dagsrytme og natterytme. På deres fridage har de også en rytme med sent i seng og et par timers søvn mere, når børnene er sendt i skole.

En enkelt nat og for lidt søvn klarer jeg nok, jeg kan gå tidligt i seng i aften, og så er jeg fit for fight i morgen tidlig. Vagten gik fint, jeg havde en garvet assistent med i vagt, som er vant til at afløse i nattevagterne. Flere af vores patienter fik også lidt søvn, det er svært at skulle sove et fremmed sted. Selvom vi prøver at være stille, så kan det ikke undgås, at de kan høre, når vi går rundt. Vi tjekker alle patienterne flere gange om natten, nogle skal have kontrolleret blodtryk og have lavet en neurologisk vurdering. Andre vender sig ikke af sig selv, og er de ramt med nedsat kraft i den ene side, vækker vi dem, så de får et stillingsskift. Andre har mange vandladninger, fordi de har drukket så lidt, at vi er nødt til at give dem væske ind i blodåren, og normalt får man jo ikke væske om natten. Andre har allerede inden indlæggelsen en døgnrytme, hvor de går sent i seng, og måske er vågen et par timer midt om natten. Der er det en glæde, at vi har små fjernsyn/radio ved alle senge med høretelefoner, det giver patienterne friheden til at gøre noget andet end blot at ligge i sengen.

Mit fjernsyn får også lov til at underholde mig i aften. God aften til dig

4 kommentarer:

  1. Skiftende vagter er hårdt. Jeg levede med det i mange år, men priser mig nu lykkelig for at kunne stå op og gå i seng, helt som det passer mig :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Madame, jeg kan godt forstå du nyder det :-) Jeg gad vide hvordan min døgnrytme bliver til den tid?

      Slet
  2. Uha nattevagter ville jeg have det rigtig skidt med..
    Rigtig god fredag hos dig Lene

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde Inge. Jeg er også glad for at det kun er i særtilfælde, at jeg har nattevagt :-)

      Slet