torsdag, november 19, 2009

BLOG HVAFFORNOGET?


En forårsdag i 2006 læste jeg en artikel i den lokale avis, her stødte jeg for første gang på begrebet en blog, og de havde et link til en kreativ og livsklog kvinde i Gug.

Jeg satte mig foran computeren, tastede adressen ind, og så var jeg solgt. Det forår var jeg på kursus på Hvidovre hospital og jeg kan huske, at jeg listede mig ned om morgenen og tjekkede bloggen på hotellets computer. Mine kolleger syntes, jeg var skør, og jeg kunne ikke forklare, hvorfor det at læse med om en anden kvindes liv gav mig så meget. Jeg følte, der blev spredt glæde ved hverdagen, jeg følte en inspiration til at fokusere på det smukke i hverdagen, følte en glæde ved at læse ord, som beskrev hverdagen.

Så fandt jeg ud af at trykke på links i kommentarfeltet, og hermed mistede jeg tidsfornemmelsen. Hvor det tidligere var mig, der satte æggeuret ind til sønnen med en kommentar om, at han da vist skulle passe på ikke at lade sig helt opsluge af computeren, ja så blev det ham, der kom hen med æggeuret til mig ;-)

I september samme år forsøgte jeg mig så med min egen blog, og det har givet mig en glæde ved hverdagen, det har givet mig lyst til at fotografere, det har givet mig et bedre skriftlig sprog, det har givet mig gode tanker om mit arbejde som sygeplejerske. Og ikke mindst har det givet mig mulighed for at møde utrolig mange forskellige menneskers syn på livet, det er en rigdom og en daglig glæde.

Alt dette fordi jeg en forårsdag trykkede mig ind på en ganske særlig blog, hvis indehaverske har fødselsdag i dag.

Hjertelig tillykke med fødselsdagen Liselotte.

19 kommentarer:

  1. Tusinde tak Lene - du beriger mit liv, skal du vide :-)

    SvarSlet
  2. Jeg synes også bloggen har giver mig mange glæder,før skrev jeg næsten aldrig, noget andre skulle læse, fordi jeg staver dårlig,men nu har jeg fået så meget selvtillid, at jeg tør skrive.Men jeg tro mange har den opfattelse, at dem der har en bolg, er dem der ikke har andet at lave,men jeg mener det er lige omvendt
    Kan du have en god dag

    SvarSlet
  3. Ja det er helt utrolig hvor mange koselige stunder en har ved dataen etter at en startet med å blogge.
    Er glad for at jeg fant din blogg. Den beriker mitt liv mange ganger.
    Ønsker deg en god dag :)

    SvarSlet
  4. Ens blog giver en meget mere, end man umiddelbart vil tro.

    Samtidigt giver det at læse andres blogge en et helt fantastisk indblik i, hvordan livet også kan være. Ved at læse diverse blgge får man jo en indsigt, man simpelhen ikke ville have kunnet få på nogen som helst anden måde.

    SvarSlet
  5. Du fortæller meget smukt, hvordan det var.
    Det var en helt ny verden, der åbnede sig for én. Mon ikke de fleste af os (i sagens natur ikke alle :-) startede med at kigge lidt rundt hos andre?
    Jeg kommer omkring så mange ting af enhver art, jeg ellers nok ikke ville have tænkt over - og også nogle få blogge, jeg ikke ønsker at besøge mere end den første gang.
    Men en tidsrøver er det i meget høj grad.

    SvarSlet
  6. Så sandt som det er skrevet. Det kan være man skulle prøve det med æggeuret. Og så skal det ikke være nogen hemmelighed, at Liselotte også uden at vide det, har været mentor for mig:o)

    SvarSlet
  7. Lene, her skriver du vist, hvad mange af os tænker og føler.
    Også jeg opdagede blog-verdenen ved en tilfældighed og blev i den grad grebet..Conny er også inde på noget væsentligt, tak for det Conny.
    Hav en god dag...sæt æggeuret på et par timer, så går det nok :-)

    SvarSlet
  8. Åh ja jeg er også en af de indfangede - som kan forsvinde i blogverdenen - klikke mig videre - læse og drømme og forundres og røres og ...

    SvarSlet
  9. OG det har givet MIG en god mulighed for at lære lidt om landmandslivet via dig. ;)))

    Jeg er jo også lykkelig for det bloggeriet har bragt med sig. Det er bestemt kun positivt.

    Mange knus og dejlig torsdag
    Henriette

    SvarSlet
  10. Hvor er det sjovt, Liselotte var ogsaa den forste, jeg laeste og var efterfolgende solgt.
    Og man bliver afhaengig, men paa den gode maade.
    God dag til dig Lene:)

    SvarSlet
  11. Ja bloggen er en forunderlig mødeplads. Nogen af dem, som inspirerede mig og prikkede til mig, er holdt op med at blogge. Til gengæld er der så opstået helt andre forbindelser. Jo mere man blogger - jo flere kontakter. Det tager tid, men det er en herlig hobby!

    SvarSlet
  12. Du fortæller så smukt om den glæde, bloggene giver os, Lene. Man får masser af inspiration og et indblik i, hvordan andre mennesker lever.

    SvarSlet
  13. Jeg nikker og samtykker. Liselotte er også den, der har inspirerede mig. Du fortæller det så præcist.

    SvarSlet
  14. Sikke et fint indlæg! Tillykke til Liselotte, som har inspireret så mange af os til at blogge igennem. Jeg er selv forholdsvis ny i blogverdenen og som dig finder jeg værdi og dybde i både egne og andres indlæg. Jeg kommer omkring i det ganske land og udland og opdager nye sider af livet og gamle, som jeg havde glemt. Ligeledes opdager jeg nye sider af mig selv og ikke mindst får jeg lov til bare at skrive og skrive - noget jeg altid har elsket og værdsat. Dejligt med blogopfindelsen!
    God aften til alle fra mig på Sjælland :0)

    SvarSlet
  15. Kan kun nikke ja til alt det, der allerede er skrevet. Tak til Lene og alle I andre. :)

    SvarSlet
  16. Liselotte, nu er det mig, der siger tusind tak :-)

    Tak Conny, og jeg bliver så glad når jeg læser din kommentar, for det er så sandt, man får mere selvtillid, ser sig selv på en anden måde. Jeg er glad for at jeg tog springet ud i blogland :-)

    Tak Astrid, og jeg nyder også at følge med i din blog.Og det norske sprog bliver jeg bedre og bedre til at forstå :-)

    Tine, man får nemlig en indsigt og møder mennesker som man aldrig ville have mødt :-)

    Ellen, ja der er blogge, man kun kigger hos en gang ;-) og som sygeplejerske, der møder alle slags mennesker, er det faktisk en gave at få lov til at følge så forskellige mennesker :-)

    Charlotte, æggeuret er en god ting :-) Liselotte har vist været inspirator for mange af os :-)

    Anne, Conny er nemlig inde på noget væsentligt. Æggeuret får lov at hvile i disse dage, for jeg er desværre meget fraværende fra blogland i denne tid ;-)

    Helle, og det er helt utroligt som tiden flyver :-) Og dine ord beskriver så godt det der sker :-)

    SvarSlet
  17. Tak Henriette,og jeg får mulighed for at følge med i en storfamilie i København :-)

    Tak Ravheks, og vi er mange der startede i Nordjylland :-)

    Charlotte, det er en herlig hobby, og det er der, det skal blive, ikke noget med at forsvinde ind i den virtuelle verden og blive der :-) og jeg er glad for at du kom rundt hos andre, for netop via kommentarfeltet fik jeg øje på dig :-)

    Tak madame, det er en sand inspiration :-)

    Johanne, så nikker vi sammen, og i denne tid har jeg ikke glemt dig, men jeg får ikke kommenteret :-)

    Tak Megan og jeg glæder mig til at lære din blog og dig bedre at kende :-)

    Jette, vi er nogle nikkehoveder :-) også tak til dig. Du og jeg bor i Nordjylland, er sygeplejersker vi er forskellige og alligevel kan vi finde fælles interesser, fælles træk, det er det der er godt :-)

    SvarSlet
  18. Denne damen i Gug var også min inspirasjon til å begynne å blogge. For meg begynte det hele med at jeg snublet over Therese der borte i København, hun med Copenhagendaily. Fra hennes bloggroll klikket jeg meg rundt i landskapet og fant dem som passet for meg. Og jeg kjenner meg igjen i det du skriver. Å lese om andre menneskers hverdagsliv, det gode og det triste, gir meg mot til å ta fatt på mitt eget liv. Jeg har faktisk fått det bedre med meg selv etter at jeg begynte å lese blogger, og selv om jeg skriver nesten hver dag selv, gir det meg mer å lese andres enn å skrive mine egne.

    SvarSlet
  19. Hege, det at læse, det at læse andres tanker om deres liv sætter også gang i tanker hos mig, og det gør godt :-)

    SvarSlet