torsdag, november 12, 2009

MUSIK OG SANG

Jeg havde undret mig over, at min far altid havde fjernsynet tændt, når jeg kom på besøg. Det kunne også være om formiddagen, men sidste gang lagde jeg mærke til, at det var DR2, der kørte, og så forstod jeg det.

I dag har jeg sendt en kærlig tanke til min far (og min mor), jeg har strøget, mens jeg har haft DR2 tændt, her sender de nemlig P2, når de ikke sender programmer. Min mor havde altid radioen tændt modsat mig, og de senere år var det P2, der var det foretrukne.


Min far har så fundet ud af, at DR2 sender musik om formiddagen, derfor er fjernsynet tændt. Han bruger ikke sin radio mere, men han nyder helt sikkert musikken, som forbinder ham med min mor. Forrige gang, jeg var hjemme, sang vi også, og jeg har besluttet mig for, at det skal vi gøre fremover, min far elsker at synge, men hvor tit synger vi egentlig i hverdagen? Jeg synger i min bil, landmanden synger i badet, men vi sætter os ikke med højskolesangbogen eller salmebogen og synger i det daglige. Og mange steder, hvor mennesker forsamles enten til møder, foredrag eller arbejde, har man fravalgt at starte med en sang, selvom alle er enige om, at det giver en god start.


I går fik jeg dog luftet sangmusklen, det var så godt at være tilbage i gospelkoret, og så var det skønt at høre, at nogen savner mig ;-) jeg havde også savnet dem.

Hvor tit synger du?

14 kommentarer:

  1. Inde i mit hovede synger jeg meget og jeg skal vaere saa forsigtig for ikke at gaa og skraale med paa gaden, naar jeg har musik i oererne. :) Jeg elsker at synge, er ikke specielt god til det, men det er jeg helt og aldeles lige glad med. Naar jeg er nogen steder hvor der bliver sunget, saa skraaler jeg med det bedste jeg har laert!

    SvarSlet
  2. Tina, det lyder så godt. Har du altid musik i ørerne ;-)

    SvarSlet
  3. Godt du kom til kor igen! Det er ikke til at undvære. Jeg synger jo hver mandag i CHOSEN, og hver gang, jeg holder eller er med til en gudstjeneste - søndag som hverdage. Menighedsrådsmøder begynder og slutter med sang, og da jeg var skolebstyrelsesformand sang vi også altid, som indledning på møderne. - Og så synger jeg, når jeg ikke kan lade være. Jørgen spiller klaver - Højskolesangbogen og Koralbogen - den får på alle tangenter, det er en af hans måder at slappe af på! Vi hører næsten altid p2, hvis vi ikke orker at skifte cd'er, mens vi arbejder. Men jeg savner altid at kunne høre mellemstes guitar-øvelser et eller andet sted i huset - hele tiden!

    SvarSlet
  4. Jeg besluttede for et stykke tid siden, at jeg ville synge en morgensang, forskellig hver dag (der er 34 i højskolesangbogen) i badeværelset :-) Nogen gange glemmer jeg det. Nogen gange begynder jeg allerede inden, jeg er stået ud af sengen.:-)
    Beslutningen handlede også om, at jeg skulle spille den aktuelle igennem på klaveret. Det sker ikke så tit.
    Ellers er der ikke så ofte fællessang. Her i byen dog 1 gang om månenden i Musikhuset. Og så synger jeg i kor en gang om ugen. I kirken kommer jeg ikke så ofte, men jeg holder meget af salmesangen der.

    SvarSlet
  5. Charlotte, dit liv er jo fyldt med sang :-). Hvor er det dejligt at din mand spiller klaver. Jeg har også spillet klaver og har skam også noder til højskolesangbogen, men får desværre ikke spillet trods mit dejlige klaver midt i huset.

    SvarSlet
  6. Betty, skøn beslutning :-) Måske skulle jeg beslutte at mine fridag skulle starte med en sang ved klaveret, når altså vi er kommet på plads igen :-)
    Korsang er dejlig, for så får man udfordret sin stemme sammen med det sociale samvær :-)

    SvarSlet
  7. Jamen Lene...du får mig til at indse, at jeg faktisk aldrig synger...det er da noget skidtværk! for jeg elsker faktisk at synge efter højskolesangbogen..det må der gøres noget ved :-) tra-la-la :-)

    SvarSlet
  8. Jeg synger ofte, men jeg synger ikke godt :) så som regel er det, når jeg er alene :) Men på trods af min sangstemme - eller mangel på samme - så synger jeg gerne højt og frejdigt både i kirken og juleaften og når jeg har andre lejligheder til det :)
    Jeg har spillet revy i Arden i 7 år - og har faktisk engang sunget næsten solo på scenen ;)

    SvarSlet
  9. Ja inni meg synger jeg jo fortsatt. Men stemmebåndene er ødelagte, så jeg klarer ikke å synge ut lenger. Desverre.
    På jobb i dag var det sang. Da satt jeg med en bruker på fanget og "sang" inn i øret hennes. Det kan egentlig ikke kalles sang. Det er mer bare hvisking.
    Kos deg i gospelkoret :) er jo herlig å synge, savner det masse.
    Det

    SvarSlet
  10. I badet, på værkstedet, i bilen.
    Nogen gange med ord på, andre gange nynner jeg.
    Mine unger synes det er ret pinligt når jeg skråler med af fulde hals til hovedtelefonernes glade musik, mens jeg eksvis gør rent:)
    Jeg kommer ud af en højskolesangbogs-familie. Det sker sjældent at vi er samlet uden at vi lige nupper en sang.

    SvarSlet
  11. Altid hører jeg musik.... eller næsten. Jeg slapper godt af med musik, og jeg arbejder godt med musik. Sommetider tider skråler jeg med, andre tider nynner jeg inden i mig selv. Er bestemt ikke god til det. I forsamlinger går der en sang eller to, inden jeg sådan "er varmet" op til at synge med, men nyder meget når andre synger.

    SvarSlet
  12. Anne, håber du fik sunget en sang eller to :-)

    Helle, hver fugl synger med sit næb ved du nok, og det er sundt at synge, så syng du gladeligt videre. Jeg er sikker på at du var et scoop til de revyer :-)

    Astrid, hvor trist at din stemme er blevet ødelagt, men hviskesyngning har helt sikkert været godt :-)

    Hanne det er så dejligt at synge, når man er sammen. og du gør rent med høretelefoner på, det må være et herligt syn :-)

    Jette, jeg tror vi har mange krav til vores sangstemme,men det vigtigste er, som du gør, at give los og så synge, det smitter, det gør glad, det er godt :-)

    SvarSlet
  13. Jeg synger hver dag - lidt eller meget. Det er jo også en del af mit arbejde, at synge, men jeg er også så glad for at synge, at jeg ville gøre det alligevel. Jeg synger også sammen med børnene, men desværre ikke så meget, som jeg gerne ville.
    Og så vil jeg meget gerne slå et slag for Højskolesangbogen. Dengang jeg gik i skole (og så mange år siden er det såmænd heller ikke... ;o)), da lærte vi mange af de gode, gamle, danske sange, både årstidssange, fædrelandssange, bibelhistoriske sange mm. Det er godt og helt naturligt, at der med nye tider, kommer nye sange på repertoiret, men jeg frygter, at de gamle glider ud - det ville da være synd. Så jeg håber sådan, der stadig bliver holdt liv i dem rundt omkring :o)

    SvarSlet
  14. Anette, jeg er helt enig. Vores datter var på højskole på Krabbesholm og tænk de havde smidt højskolesangbogen i kælderen!

    SvarSlet