torsdag, januar 14, 2010

AFTENNYNNEN

Blogland kan meget, og forleden fik jeg hjælp til at mine ord og en melodistump blev ændret til en sang. Eva sendte mig sangen, tak for det, Eva, og i min kommentar til hende skrev jeg, at det nok var min mor, der havde lært mig den.

Sangen blev dog ved med at følge mig, nu kunne jeg også fornemme den som guitarspil og sammen med masser af børn, som sang kanon. Og guitarspillet hjemme hos mine forældre tog/tager min lillebror sig af. Mit guitarspil genoptog jeg i FDF regi, da jeg blev leder der, samtidig med at mine børn blev FDFer. Inde i min nodeskuffedarie ligger alle de gamle FDF sangbøger, en for hvert af de 7 år jeg var leder, og i en af dem fandt jeg sangen, en kanon, som beskriver årstidernes skiften.

Jeg faldt helt omkuld herhjemme efter aftensmaden, landmanden prøvede forgæves at holde mig vågen, men uden held. Nu bliver det spændende, om fruen kan sove i aften. Det er nemlig ikke en selvfølge, efter jeg nu betræder gangen over til det næste aldersniveau.

Pyt, jeg har hygget mig med at skrive teksten ind og finde billeder, der illustrerer denne.

Årstidskanon af Jens Nielsen

DSC00383

Frost og kulde – korte dage.

Se så at få

fjernvarme på.

Isen tapper fra din hage.

Næsen bliver blå.

Det er blevet…..

IMGP7353

Forår – tøens milde charme.

Fuglenes fløjt

himlende højt.

Sjap og dryp og vand og varme,

solskin og sprøjt

Skaber vores ……

IMGP8835

Sommer – havluft på plakaten

Brændende sand,

svalende vand.

Sol om dagen, regn om natten.

Sikke et land.

Giv os noget---

IMGP9651

Efterår – ja ih, du vilde.

Moder naturs

friske figurs

rivegale rivegilde.

Sommerkonkurs.

Nu går det mod….

11 kommentarer:

  1. nej hvor er det pudsigt... har du set min kommentar på det "oprindelige" indlæg? i min hukommelse har jeg dog forvekslet korte dage med kolde dag, men pyt. Tusind tak for teksten.

    SvarSlet
  2. Kagekone, du kunne jo endnu flere linier :-) Og det er mig, der har skrevet forkert, det skal være kolde dage :-)

    SvarSlet
  3. Hvor er det godt at få fat i en tekst, når sangen rumsterer rundt i hovedet. Jeg kender den ikke, men jeg kender jagten på en sang, når en melodistump sidder fast:-)

    SvarSlet
  4. Dejlig leg med ord.
    Jeg kendte dem ikke, men vil gemme dem i min hukommelse.
    Hvis jeg kan - der er nemlig andre ulemper end søvnløshed forbundet med en vis alder...
    En af fordelene på denne årstid er, at det næsten er umuligt at fryse ;-)

    SvarSlet
  5. Ravheks, det er, som om sangen ikke vil forsvinde ud af hovedet, før den er fundet :-)

    Ellen, fryse? det har jeg ingen problemer med ;-)

    SvarSlet
  6. Tænk, hvad et tilfældigt besøg kan føre til. Nu fik sangen fine billeder på, som jeg vil tænke på, når vi næste gang synger den til morgensamling. God weekend.

    SvarSlet
  7. Utrolig fine bilder! :)

    SvarSlet
  8. Tak i lige måde Eva :-) og gad vide om jeg nogensinde fik budt dig velkommen her på bloggen ;-) Det er du så nu :-)

    Tak Marte og velkommen her :-)

    SvarSlet
  9. Øhhh, ikke endnu? Nå, men det kommer - bar rolig :-D

    SvarSlet
  10. god sang jeg synger den også i kirken

    SvarSlet
    Svar
    1. Anonym, det er en dejlig sang. God søndag til dig :-)

      Slet