tirsdag, januar 26, 2010

GAVTYVEN

En af de historier, jeg altid har elsket, fra første gang min svigermor fortalte mig den, er også en af vore børns favoritter.

Og stor var jublen, da webalbummet også indeholdt beviset.

Landmanden har 5 ældre søstre, den ene smukkere end den anden. En dag ville de to af dem fotograferes, så de havde pyntet sig og stod parat udenfor stuehuset. Lillebror alias landmanden ville være med, det måtte han ikke. Han har helt sikkert været møgirriterende, stædig og insisterende, men søstrene holdt på deres, ingen lillebror skulle med på billedet.

Så forsvandt han, og de to smukke piger blev foreviget. Nu gik der en rum tid, filmen skulle jo tages færdig, og den gang ruttede man ikke med billederne, det kostede jo at få dem fremkaldt.

Endelig oprandt dagen, hvor det skulle vise sig, om billedet var blevet godt. Det var det. Du kan selv se, hvor smukke de er.

gavtyven2

Måske ser du også noget andet ;-)

En gut, som, når han møder modstand, hurtigt er i stand til at finde nye veje.

En gut, som godt kan gå i lang tid uden at røbe, når han har fået en god ide, og så en skønne dag får de andre sig en overraskelse.

En gut, som elsker at drille.

En gut som er stædig og godt ved, hvad han vil.

Så du det? Jeg kan lige forestille mig søstrenes ansigt, da de så billedet og opdagede lillebror inde i værelset bag dem.

Og jeg kan lige se hans drilagtige grin og høre hans latter, da de skældte ham ud.

15 kommentarer:

  1. Morsom fyr han der landmannen.

    SvarSlet
  2. Hege, det er han helt sikkert :-)

    SvarSlet
  3. Sikke en filur (fnis...). Er han også sådan i dag???

    Knus fra engens land ;-)

    SvarSlet
  4. Herlig historie og fint billede. Godt med en iniativrig ung herre
    :0) God aften til både ham og dig.

    SvarSlet
  5. Jeannette, også i den grad :-)

    Tak i lige måde Megan :-)

    SvarSlet
  6. Ja, jeg synes altså, at det ser ud til gutten står og griner.
    Et herligt indlæg

    SvarSlet
  7. Herlig historie :)

    Det får mig til at tænke på dengang jeg var med mine forældre og min lillesøster på sommerferie i Sverige.
    Undervejs besøgte vi skibet Vasa. Min søster blev fotograferet på en kanon, mens jeg blev stillet ved siden af en dykkerklokke. Men ikke om søsteren også ville med på det billede. Hun endte med at stå lige bag mig, så hun ikke kunne ses... troede vi.
    For da billedet blev fremkaldt, viste det sig, at jeg havde spredt benene en lille smule - lige nok til at hendes samlede sandalklædte fødder er helt synlige :D

    SvarSlet
  8. Ha ha, den er god! Fantastisk hitte-på-somhed!
    Og utroligt, at han kunne holde på hemmeligheden så længe :o)

    SvarSlet
  9. Hvor er det bare en herlig historie, der vist siger rigtigt meget om ham, din landmand! - I min fars familie var de 12 børn. Han var yngst af 8 brødre, med de havde altså også 4 søstre: den ældste,de to midterste og den yngste var piger. Der eksisterer et flot opstillet fotograf-billede af de 8 drenge og mænd i matrostøj og jakkesæt. Pigerne? Ja, de fik bare ikke lov at komme med! Heller ikke bag gardinet.

    SvarSlet
  10. Jeg vil ikke lade mig tryne, nej!
    Ej heller skal andre bestemme over mig, nej!

    Det kan jeg så levende sætte mig ind i. Jeg tror bestemt ikke, din husbond er kedelig at leve sammen med, og det lyser meget klart op mellem linjerne, at du stadig er helt vild med ham.
    Skønt at læse :-)

    SvarSlet
  11. Herlig historie og billede.
    Det må være det modsatte af en vindueskigger:)

    SvarSlet
  12. ;-))))
    Skøn historie! Han var iderig i en tidlig alder, din landmand.

    SvarSlet
  13. Fantastisk historie. I dag var det jo ikke gået så nemt for ham, men det havde jo nok hellere ikke været så vigtigt for søstrene. Og hvor er det altså sjovt at I har det billede til at bevise historien.

    SvarSlet
  14. Godt tænkt :) Og nu ved jeg da, hvorfor jeg aldrig har savnet en lillebror ;)

    SvarSlet
  15. Manna, det blev vi også enige om :-)

    Pernille :-) hun var afsløret :-)

    Anette, han er en snu vendelbo :-)

    Charlotte, så var kvinderne sat på plads :-)

    Tak Ellen, han er stadig møgirriterende, stædig og dejlig :-)

    Hanne, tak for grinet :-)

    Betty, og det er han stadig :-)

    Marina, i dag var det slet ikke blevet til en historie :-)

    Helle, nemlig :-)

    SvarSlet