torsdag, januar 28, 2010

SCREENER DU?

Af og til kører debatten højt omkring forebyggende screeninger; i mange år er vi kvinder blevet tilbudt en screening for livmoderhalskræft, og nu er jeg kommet i den alder, hvor en mammografi bliver tilbudt som screening for brystkræft.

Jeg har læst, at nogle læger mener, at screeningerne skaber unødvendig angst pga. falske positive svar, at de giver en falsk tryghed og at man i forhold til udgifter får meget lidt forebyggelse for pengene.

DSC00667

Da jeg var ung, fik jeg konstateret celleforandringer ved en livmoderhalsscreening. Jeg gik til kontrol, og det gik godt. Da jeg efter sønnens fødsel var startet igen på mit aftenvagtjob, var jeg til endnu en kontrol; jeg havde travlt med to små børn på under to år og job, så jeg fik ikke ringet om svaret.

En mandag eftermiddag, hvor jeg var i gang med aftensmaden, begge børn sad på køkkenbordet, ringede telefonen; det var min læge, som fortalte, at der var nogle forandringer, så han ville sende en henvisning til gynækologerne. Fint og så tænkte jeg ikke mere over det. Onsdag morgen lå der et brev fra sygehuset med en tid næste morgen kl. 8. Så blev jeg bange, jeg kender systemet: de havde fået brev tirsdag og samme dag sendt brev ud til mig om tid to dage efter; allerede dengang havde man lange ventetider i ambulatorier, så det stemte ikke med, at det ”bare” var almindelige forandringer.

Der var langt til næste morgen, og dengang var rutinen i ambulatoriet, at man blev henvist til et lille rum, blev bedt om at klæde sig af, kom ind på stuen med håndklæde om livet og så kom lægen ind og gik i gang med underlivsundersøgelsen. En frygtelig måde at møde en ny læge på, og i den her situation absolut ikke ønskelig. Sygeplejersken kunne godt se på mig, at jeg havde det elendigt, så hun ændrede rutinen, bad mig beholde tøjet på og så sad jeg ved et bord, da lægen kom ind, og vi fik en snak først.

Jeg havde ret i mine antagelser, jeg havde det, der i fagsprog kaldes carcinoma in situ, forstadiet før kræft. Kort fortalt behøvedes jeg ikke et keglesnit, som er behandlingen, men kunne nøjes med en frysning af de uønskede celler, og siden har der ikke været noget.

DSC00671

Så jeg tager til screening i dag og glemmer bagefter jeg har været til det; det fylder mig ikke med bange anelser. Hvad er din holdning til screeninger?

18 kommentarer:

  1. Ja jeg bliver screenet for livmoderhalskræft - jeg har altid fået lavet GU med jævnligt mellemrum og er blevet testet for celleforandringer - også før jeg kom i den alder, hvor man bliver indkaldt. Hvorfor? Jeg synes det er dumt at sige nej - hvis man så senere står med en uopdaget underlivscancer - især når man har børn, jeg vil helst have gjort hvad jeg kunne.
    Jeg har også tænkt mig at sige ja, når jeg får tilbud om screening for brystkræft. Selvom jeg ikke hører til en fam. med en forhistorie om kræft - men hjerte-kar-sygdomme.
    Jeg er ikke bange, når jeg har fået lavet testen - måske fordi jeg endnu ikke har haft forandringer.

    SvarSlet
  2. Jeg tager de screeninger jeg bliver tilbudt, for forebyggelse er altsaa at foretraekke frem for sygdom!

    SvarSlet
  3. Lene, jeg tager de screeninger som jeg bliver tilbudt. Jeg kunne ikke forestille mig at ignorere dem.
    Jeg har lige haft samme oplevelse som du ang. celleforandringer. Lige før jul ringede de fra lægehuset en aften ved 7-tiden og indbød mig til screening for livmoderhalskræft. Jeg svarede at jeg da var afsted i Juni, så mon ikke det var en fejl?
    Nej, sagde lægeassistenten, når man har celleforandringer så skal man indkaldes igen efter ½ år. Celleforandringer?????? Jeg anede intet om celleforandringer, men efterhånden som samtalen skred frem kom jeg til at tænke på, at jeg aldrig nogensinde havde fået ringet for at få resultatet i sommer. Der går 4 uger fra screening til resultat, jeg gik og var småsløj hele sommeren og samtidig havde vi huset fyldt af feriegæster som afløste hinanden, så det var smuttet at få ringet. Jeg har været afsted til ny screening og kroppen har lykkeligvis selv foretaget en oprydning, alt ok og jeg skal først afsted igen om 5 år. Men på den anden side set, hvis jeg nu havde vidst allerede i sommer at der var celleforandringer så havde jeg måske af og til tænkt på det, i stedet for at jeg nu kun vidste det i 1 måned. Jo, jeg er så absolut tilhænger af at vi tager imod de tilbud som vi får.

    SvarSlet
  4. Også jeg tager til de screeninger, der indkaldes til. Jeg ved godt, at uanset screeninger kan man få kræft, men der går så ikke årevis, før den opdages. Jeg tænker ikke videre over, hvad resultatet mon vil være. Jeg kan jo ikke gøre noget alligevel.
    Lidt problematisk er det, hvis man får foretaget operationer, der ikke var nødvendige. Men jeg er kommet til den konklusion, at det er prisen for at finde andre kræftforekomster.
    Gad vide om der findes statistikker over, hvor mange kræftforekomster/forstadier, der findes.

    SvarSlet
  5. Jeg siger også ja tak.
    Har en del kræft i familien , så vil gøre alt.

    SvarSlet
  6. Mit svar er som de øvrigets "ja"
    Jeg har arbejdet på en gynækologisk afd. og her set lidt af hvert.
    Og kræft kan helbredes, hvis man kommer i tide :-)

    SvarSlet
  7. Jeg tager også afsted, og regner med, at der ikke er noget i vejen...:) Men jeg tænker alligevel meget over inden, at der er en større risiko for at de finder noget, der ALDRIG var blevet til sygdom, end at de finder noget, der ér sygdom. Og i begge tilfælde er man jo syg. Men...., jeg tør ikke lade være.

    SvarSlet
  8. Jeg var indkaldt for første gang til mammografiscreening sidste år, og jeg mødte op. Jeg har ikke lyst til at sige nej, når tlbuddet er der. jeg tror, det ville skabe en masse tvivl i mig.

    SvarSlet
  9. Kære Lene, et meget nært familiemedlem til mig fik for nylig ved en screening konstateret brystkræft og er nu opereret (fik fjernet hele brystet) og i strålebehandling. Så jeg er slet ikke i tvivl - jeg siger ja tak!

    SvarSlet
  10. Kære Lene.
    Jeg siger ja til screening og her oppe i Viborg, få man svar på undersøgelsen per brev.

    SvarSlet
  11. Tjah, jeg har jo rendt til Gynækolog mere end de fleste, og er blevet undersøgt så ofte, at det næsten kan være løgn. Selvfølgelig har jeg fået mine livmoderhals screeninger, og det får jeg stadig. Det fordi, at til trods for, at jeg har fået livmoderen fjernet, så har jeg stadig en livmoderhals og en æggestok tilbage.

    Jeg har da også tænkt mig at sige ja-tak til mamografi, når det bliver mig tilbudt. Ganske som flere, vil jeg da hellere forebygge end helbrede.

    SvarSlet
  12. Jeg har ikke vært flink nok til å gå til GU, men nå har jeg bestemt meg for å gjøre det hvert år. Jeg startet i fjor. Fordi jeg fyller 50 får jeg tilbud om mammografi. Jeg sier ja til det hele. Jeg mener det er viktig å lytte til dem som kan mer enn jeg. Jeg er ikke lege, ikke medisinsk forsker, - det er det andre som har. Så lytter jeg til dem i stedet for å synse eller mene noe ukvalifisert. Dessuten ville det være ille å dø av en uoppdaget kreft som kunne vært kurert om jeg bare kom i tide. Det er jo faktisk noen som er glade i meg og vil ha meg.

    SvarSlet
  13. Jeg passr også mine undersøgelser og har været til de 2 gange mammografi, jeg har fået tilbudt. Men jeg har et familiemedlem, der er strålesygeplejreske, og hún siger, de drukner i "unødvendigt" arbejde, fordi de over behandler pga screeningerne. Og jeg har hørt en meget engageret læge i radioen fortælle om, hvordan screeningerne sygeliggør og forskrækker langt mere end rimeligt - i forhold til, hvor lidt livstruende, der faktisk bliver opdaget. Men jeg er ikke den, der siger nej, sålænge det er et tilbud!

    SvarSlet
  14. Kære alle, tusind tak for for jeres gode uddybende kommentarer, I bliveer nødt til at få et fælles svar, for dagen i dag bliver lidt hektisk for mig :-).
    Som Conny skriver, så får man skriftlig svar, det havde jeg glemt, så der er ingen risiko for at blive overset. Charlottes uddybende kommentar er også det, jeg har hørt, men som I vælger jeg altså også at sige ja, så længe tilbuddet er der. Og forebyggelse er bedre end behandling, men hvorfor er det så, at jeg altid glemmer selvundersøgelse af mine bryster?
    Ha en god dag :-)

    SvarSlet
  15. Jeg melder mig i koret af kvinder, der siger ja tak til screeningerne.

    SvarSlet
  16. Randi,velkommen her og i koret :-)

    SvarSlet
  17. Hey - I am certainly happy to find this. Good job!

    SvarSlet
  18. In addition, experts can provide tips and techniques
    concerning how to successfully stop of physique masking.
    strivectin sd reviews (2) Leader Lipoic Acid solution Nourishment alpha dog-lipoic chemical p under
    consideration is at the site of request. [url=http://chennaifreeadz.com/content/anti-aging-creams]strivectin[/url] New laptop
    Portege Z835P330 will likely be centric damaging personalities who
    make an effort to justify their plagiarism and also other sins by in the role
    of when they use 'white hats' and need to relief other people from fabricated hardship even though crafting revisionist historical past.
    Thankfully, that a growing number of suppliers and producers are willing to use little shown to possess therapeutic qualities to your epidermis.
    Perp> http://nhachothue123.com/vi/raovat/xixozibero
    The last time I became surfing around the Klein-Becker website, and retinoids, which each could have bothersome
    negative effects and have to have a doctor prescribed.

    SvarSlet