søndag, januar 10, 2010

MÅLTIDET

I mit barndomshjem blev det at sidde sammen ved bordet og spise prioriteret meget højt. Eftersom de kære børn blev unge med andre sovevaner ændrede mønsteret sig, så eksempelvis morgenmaden ikke var det samlende punkt i weekenden men mere aftensmaden.

Jeg elsker stadig morgenmåltidet, det sidder i mig fra dengang. Vi fik rugbrød til det blødkogte æg, og det skulle være spist, før vi fik rundstykker med ost, marmelade og pålægschokolade.

DSC00504

I dag sov vi længe, aftenvagterne sætter sine spor, og lykken var ikke at skulle sætte et ur til at vække os.

Rundstykkerne gad vi ikke køre efter, resterne af de hjemmebagte boller var blevet for gamle, men det hjemmebagte rugbrød duede, så sammen med resterne fra fryseren, et enkelt flute, en bagel og lidt toastbrød blev det og blødkogte æg til et vaskeægte morgenbord.

DSC00502

Jeg bruger aldrig smør undtagen på det rugbrød, jeg spiser sammen med mit æg, det er ren nydelse. Kombinationen af rugbrød, æg og smør i min mund, mums siger jeg bare.

Ulempen ved at sove længe er, at min dag herhjemme bliver kort inden aftenvagten, men jeg trængte til det.

DSC00506

Jeg håber, at jeg næste søndag har overskud til at komme til et andet måltid, nemlig nadveren, jeg trænger til en ganske almindelig hverdagssøndagsgudstjeneste. Det at få lov til at sidde i et stille rum, et rum med smukke detaljer, et rum med plads til tanker, et rum med plads til sang, et rum med plads til ord, der kan fæstne sig eller lade være, et rum hvor jeg kan være en del af et fællesskab men alligevel alene; det rum længes jeg efter.

Ha en god søndag

18 kommentarer:

  1. Også god søndag til dig Lene...mit morgenbord lignede dit :-)
    rugbrød med smør sammen med et blødkogt æg...det er himmelsk :-)
    (bruger heller ikke smør på brødet til dagligt )

    SvarSlet
  2. Uhm, lækkert morgenbord. Jeg har også noget med weekendmorgensmør - i dag på en grov birkes.
    Det er sjovt, jeg har også tænkt, jeg gerne vil i kirke snart. I dag valgte jeg en morgenvandretur for at se solen stå op og bagefter trak te og birkes

    SvarSlet
  3. Blødkogt æg til morgenmad er også lige mig, men ikke husbondes hof, så det er sjældent, vi får det, men til en sildemad til frokost er det i høj kurs.
    Go' vagt senere...

    SvarSlet
  4. Kære Lene
    Sådan vil jeg også have mit morgenæg, rugbrød med masser af smør, det er også det eneste tidspunkt hvor jeg fråser med smør.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  5. Ingen aeg til mig i dag, men det plejer vi ellers altid at faa i weekenden og akkurat som du skal jeg have smoer til. :) God soendag til dig.

    SvarSlet
  6. Der er ikke meget tid til at føjte rundt i blogland længere, men et godt nytår skal du da have :-)

    SvarSlet
  7. Nå fikk jeg så lyst på bløtkokt egg at jeg tror jeg lager meg et. Rugbrød, hjemmelaget eller kjøpt, har jeg ikke, men brød har jeg.

    Synd det ikke er gudstjenester om kvelden.

    SvarSlet
  8. Ristet brød med appelsinmarmelade smager underligt nok helt fantastisk til blødkogt æg! Prøv det.
    Jeg er nu også helt med på den med rugbrødet, om sommeren gerne med et par små gnave tomater.
    Håber du har nydt søndagen inden arbejdet kaldte igen til aften.

    SvarSlet
  9. Dejligt morgenmåltid lige efter mit hovede.

    Jeg har ikke været i kirke siden Jul, men jeg vil snart afsted igen. Mangler den åndelige føde og stilheden i den korte tid gudstjenesten varer.

    Knus ;-)

    SvarSlet
  10. Åh ja Ellen, dansk rugbrød med koldt smør og intet andet, det slår alt. Så må de gerne beholde rundstykker og selv morgenkage for mig.
    Hernede har man også startet en del initiativer for hjemløse i denne kulde, det gør godt at vide.
    En dejlig arbejdsuge til dig.

    SvarSlet
  11. Ja måltidsfelleskap er viktig. Nå er me berre meg og mannen som bur heime og då er det lettare å få iallefall eit måltid saman kvar dag. Då barna var små åt me saman til kvart måltid, men seinare blei det så mange gjeremål for både den eine og den andre at det blei vanskelegare. Når dei no er heime på ferie søv dei som regel til langt på dag så då blir det middagsmåltidet som blir felles.

    Rugbrød med smør til egget, mmm :)
    Eg har vore i kyrkja i dag, det er ein fin start på søndagen. Her er det gudsteneste berre annakvar søndag sidan me er ein liten menighet og må dele prest med nabomenigheten.

    Eg sette hjortesteik i omnen til langtidssteiking i går før me la oss, så då me kom frå kyrka laga me resten av middagen saman.

    Ønskjer deg ei fin veke :)

    SvarSlet
  12. Endnu engang en dejlig beskrivelse og appetitvækkende.
    Rigtig god mandag til dig Lene:-)

    SvarSlet
  13. Anne, vi har lært at lidt men godt (smør) er bedre end meget :-)

    Betty, jeg nyder også at vælge osten fra og så bruge smør på rundstykket som pålæg ;-)

    Tak Jette, sild og æg er også godt :-)

    Vibeke, det smager så godt :-)

    Tak Tina, vi kunne godt blive enige om et søndagsmåltid :-)

    Tak i lige måde moster tulle :-)

    Hege, jeg ville også ønske, at der var flere gudstjenester om aftenen, det ville passe mig bedst :-)

    Hanne, jeg nød den, og det ristede brød med marmelade får måske chancen en dag :-)

    Jeannette, lige nøjagtig :-)

    Tak Anette, rugbrød med smør er bare godt :-)

    Marie, og mon ikke du også nyder de måltider vi kan have sammen med vores børn. jeres søndagsmiddag lyder lækker. Også en god arbejdsuge til dig :-)

    Tak i lige måde Ravheks :-)

    SvarSlet
  14. At sidde sådan en morgen med rugbrød, en kop te og nyde stilheden, den er jeg helt med på :-)

    SvarSlet
  15. Marianne, dejligt :-)

    SvarSlet
  16. Sikke en søndag - den lyder perfekt :) Jeg spiser også kun smør på rugbrød, når jeg spiser blødkogt æg (meget sjældent) :)

    SvarSlet
  17. Helle, det var en perfekt start på dagen og blødkogt æg er også sjældent her, men det skal det ikke være mere :-)

    SvarSlet
  18. Kær Lene! Vi havde den dejligste gudstjeneste i dag. Folk var så glade og opstemte, da vi hilste på hinanden efter gudstjenesten og inden kirkekaffen. Det du skriver om længsel efter gudstjenesten, og som en del kommenterer, bekræfter en af mine teorier, nemlig, at der er en del menensker, som gerne ville have været i kirke også denne søndag, men som af en eller anden grund ikke kunne komme. Håber det lykkes for dig på søndag.

    SvarSlet