onsdag, januar 13, 2010

ARBEJDSTANKER

Jeg kan have de bedste intentioner om, hvad jeg skal nå på mine undervisningsdage. Decideret undervisning er kun en lille del af de dage, derimod skal jeg tilrettelægge og planlægge undervisning for det faste personale og studerende/elever, og jeg vil også gerne kunne bruge dagene til undervisning/supervision af kolleger ude ved patienterne. Det sidste er jeg ikke nået til endnu.

30 timer om ugen lyder min ansættelse på, det betyder 15 arbejdsdage om måneden, heraf er de 7 dage undervisningsdage og 1 dag er afsat til min funktion som specialeansvarlig sygeplejerske. De sidste 7 dage er jeg i plejen, heraf er 3 i aftenvagt hver 4. weekend. Jeg er godt tilfreds med den sammensætning, men jeg havde brug for en samtale med min chef, som satte ord på mine frustrationer: med alt det vi alle gerne vil have, du skal lave, skulle du jo være fuldtidsansat med rene undervisningsdage.

Hvor mærkeligt det end lyder, så har den lille sætning hjulpet på  min utilstrækkelighedsfølelse. Vi prioriterede og uddelte det, vi indtil nu har planer om, mellem os, og det har også givet mig et overblik, som jeg før havde svært ved at komme op og se.

IMGP9343

Jeg er heldig at have en chef, som har evnen til dels at bevare overblikket, dels kan gå i detaljen, også fagligt, dels kan fastholde det faglige fokus samtidig med den ledelsesmæssige opgave. Det er ikke uden grund, at hun scorer 90 % i medarbejdernes bedømmelse af hendes lederevne i sygehusets medarbejdertilfredshedsundersøgelse. Til sammenligning er den gennemsnitlige bedømmelse af nærmeste leders faglige lederevne på sygehuset på 71 %. Jeg er rigtig glad for, at hun er min chef.

Og så kan hun også levere buketter fra haven til afdelingen en gang om ugen hele sommeren :-)

9 kommentarer:

  1. Lene, hvor jeg glæder mig på dine vegne over, at du (også) har en god chef.
    De er guld værd. Nej. Platin. Måske i virkeligheden uvurderlige.

    Sommetider føler man sig utilstrækkelig; som du har gjort. Så bliver man lige løftet. Andre gange føler man, at man har gjort det rimeligt godt. Så får man ros.

    Jeg troede, indtil jeg fik min nuværende chef, at de kvindelige ledere var bedst, fordi de også husker at være mennesker.
    Din leder bekræfter min teori. Min afkræfter det.
    Men det er ligemeget - hurra for gode chefer - og for et dejligt og meningsfyldt arbejde.
    Og sidst, men ikke mindst, for engagerede medarbejdere :-)

    SvarSlet
  2. Ellen, du formulerer det så godt, og godt at vi har gode chefer og de har gode medarbejdere :-)

    SvarSlet
  3. Jeg er helt sikker på at din dejlige leder er rigtig glad for at have en så engageret medarbejder som dig ansat.
    Dilemmaet med prioriteringen af arbejdsopgaverne bliver absolut ikke mindre af at være deltidsansat.
    Ofte er både egne og andres forventninger fuldtidsindsats på deltid;)
    Hvor skønt med en sommerbuket her i vintermørket.

    SvarSlet
  4. Hvor er det godt at læse, at du har så kompetent en leder. Det er guld værd.
    Og Hanne har ret, når hun skriver om de forventninger der er til deltidsansatte, både fra os selv og andre. Så er det godt med en chef der lige kan sætte tingene ind i det rette perspektiv.
    Rigtig god dag til dig:-)

    SvarSlet
  5. Hvor er det skønt med en guld-chef - så glider det hele noget nemmere :)

    SvarSlet
  6. Det er så vigtigt at have oplevelsen af, at man bliver mødt og hørt i de samtaler, man har med sin ledelse.

    Dejlig læsning ;-)

    SvarSlet
  7. Ledelse er helt afgørende. Dårlige ledere får gode medarbejdere til at enten gå ned eller skifte job. Jeg oplever i mine samtaler, mennesker, der skal samles op og hjælpes på fode efter at have været under dårlig - eller ingen ledelse. "Hvor der ikke er ledelse er der lidelse!" siger vi her i huset.

    SvarSlet
  8. Det er bare guld vaerd at have saadan en chef og husk at du er en del af hvad der goer hende til en god chef!

    SvarSlet
  9. Hanne, ofte får vores arbejde mere for pengene ved en deltidsansat :-)

    Ravheks, tak og det var nemlig godt at få det sat på plads :-)

    Helle, meget nemmere :-)

    Tak Jeannette, og det er jo desværre ikke altid en selvfølge :-)

    Charlotte, og den sætning rammer med få ord essensen :-)

    Tina, det vil jeg huske :-)

    SvarSlet