tirsdag, januar 12, 2010

FROST OG KULDE 2

Som mange af jer skev til forrige indlæg, så var vejene fine, især motorvejen; de små villaveje nede i midtjylland ser ud som heroppe; sne og is godt presset sammen, men fortovene var dog pænt ryddet.

Det betød, at min far og jeg vovede os ud på en lille gåtur ind til byen og til kirkegården. Vi trængte begge til frisk luft, og teen smagte dobbelt så godt bagefter sammen med en ostemad.

DSC00524

Nu har mørket sænket sig, jeg skaber mine egne lyskilder herinde, mens jeg stadig tænker på, hvilken sang der rummer ordene i overskriften; melodien kører inde i mit hoved, men der kommer kun de tre ord, så hvis du kender en sang med ordene, må du gerne hjælpe mig, google kan ikke.

18 kommentarer:

  1. Dit billede er meget smukt og stemningsfyldt med lys og blomster og vintermørke....

    Umiddelbart tænkte jeg på sangen: I sne står urt og busk i skjul, det er så koldt derude. Men det er nok ikke den, du tænker på.

    Fortsat dejlig januaraften til dig, kære du ;-)

    SvarSlet
  2. Billederne at et snedækket Nordjylland er uforståelig for os i hovedstaden. Men det er så smukt at man helt for lyst til at sne inde....bare en dag.....

    SvarSlet
  3. Jeg har ikke kunnet finde præcis de ord, men kommer til at tænke på "Kyndelmisse slår sin knude" i sammenhæng med dine ord. (http://www.fotografer-digitalt.dk/kyndelmisse/index.htm). Men i den tekst står der blot "Det er hvidt derude" og ikke noget med frost og kulde.
    Hos os er der lige nu kun -0,2 grader, men det virker lidt koldere, når man løber derude.
    Vores Aalborg-medarbejdere havde "skovler sne" og "skal finde bil under 1,5 m sne" etc. på den fælles kalender forleden dag, så vi var indirekte involveret i jeres kamp med snemasserne.

    SvarSlet
  4. Måske tænker du på Årstidskanon af Jens Nielsen. Den starter med Frost og kulde. Og er en dejlig sang.

    SvarSlet
  5. Jeg kom til at tænke på "Vinterbyøster", men det er noget helt andet :)

    SvarSlet
  6. hmm frost og kulde? - ikke lige umiddelbart, men det kan være, det kommmer! Ja, her er stadig sne på vej og fortov og i kæmpe dynger, hvor ploven har kørt det sammen. Hvor længe mon det kan ligge?

    SvarSlet
  7. De to ord får ikke noget til at ringe hos mig, Lene, men det lyder som en dejlig dag, I havde, med en tur på kirkegården.

    SvarSlet
  8. Tak Jeannette, og jeg fik flere blomster, da landmanden kom hjem :-)

    Marianne, det er smukt og stemningsfuldt, men jeg nyder at kunne køre på sorte veje :-)

    Conny, nej den sang er det ikke. Fagre elektronisk verden holder os alle a jour :-)

    Eva, jeg tror du har fat i noget af det rigtige :-) Jeg må på biblioteket for at få fat i teksten. Desværre er din blog vist lukket land ;-) jeg kan i hvert fald ikke komme ind :-)

    Helle, den kan jeg så synge mens jeg søger videre :-)

    Charlotte, mon ikke det varer flere uger før det er helt væk?

    Madame, det var en dejlig dag :-)

    SvarSlet
  9. Desværre, der er ikke noget der ringer mht. en sang der indeholder de ord. Men det ser ud til at I har haft en dejlig dag med spadseretur.

    SvarSlet
  10. Jeg har sendt en mail til dig med sangen:) Og så håber jeg da, at det er den.

    SvarSlet
  11. Eva, tusind tak :-) det var den! Da min mor levede, skulle vi altid lære nye sange, når vi var samlet til jul, jeg tror måske, det var hende, der introducerede den til mig :-)

    SvarSlet
  12. Det var da dejligt. Og så har jeg i mellemtiden oprettet min helt egen, lille, spæde blog.Bare jeg nu kan finde ud af det...

    SvarSlet
  13. Sidder og smiler for mig selv... så overskriften forleden, men blev afbrudt og fik ikke læst indlægget. Har dog siden gået og nytten en sang jeg sang med puslingene dengang jeg var FDF-leder i 90'erne... 'frost og kulde, kolde dage, se så at få fjernvarme på...' men jeg kan ikke finde teksten eller de gamle March & Lejr bøger.

    SvarSlet
    Svar
    1. http://www.frydhaven.dk/Morgensang/Aarstidskanon.pdf

      Slet
  14. Kagekone, og det er jo lige nøjagtig den og med den samme gruppe at jeg sang den sang tilbage i 90erne :-)

    SvarSlet
  15. ...og jeg skrev "Frost og kulde" en juleaftensdag i 1988 - samme dag skrev jeg også "I en stald i Betlehem", som nogen af I fdf'ere måske også husker. Hvor er det sjovt at se jeres diskussioner. Men I må da altid gerne bare spørge mig :-) Mange hilsner fra Jens Nielsen (www.musikfabrik.nu)

    SvarSlet
  16. Aj, hvor er det sjovt. Her går jeg i 2015 og nynner "frost og kulde, kolde dage, se så at få fjernvarme på. Isen drypper fra din hage, næsen bliver blå! Det er blevet forår, solens milde charme..." og så kan jeg ikke huske mere. Så prøver jeg Google for a finde teksten og finder denne gamle blog tråd, og ser at andre har tænkt det samme som mig! Jeg var FDFer først i 90'erne og var godt nok tumling,men hvor jeg elskede at synge den sang. tak for en dejlig sang, Jens Nielsen. Mvh Charlotte Olesen

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte, og se nu fik jeg også læst Jens Nielsens kommentar igen, og det må have været gennem FDF at jeg også lærte sangen :-)

      Slet