lørdag, oktober 25, 2014

EN IDE, DER VIRKER og noget om at kunne tale sammen

Jeg havde set det før hos Inge, men nu fik jeg set det i fuld udfoldelse. Der var hektisk aktivitet, der blev heftigt diskuteret blandt de aktive og de passive lod sig indfange. Man kunne ikke lade være med at smile og latteren rungede også når det lykkedes. Kameraer blev flittigt brugt både af aktive og passive, og så kan man vel sige, at også de passive blev aktive.

20141023_161639

Navnet Happy Wall passede godt til aktiviteten, ja egentlig er det vel det man kalder installationskunst, måske netop mere det ord end event.

20141023_161647

Ude til venstre i billedet skiftede ordet, mens vi stod der. Et udenlandsk ægtepar sammen med deres teenagesøn havde travlt. Først havde de stavet til sønnens navn, og der skulle tages billeder med iPaden. Det gjorde forældrene ikke godt nok efter sønnens mening, så han viste og forklarede sig temmelig tydeligt med kropssprog, indtil han var tilfreds med billedet af sig selv og sit navn. Så stavede de til moderens navn, til faderens navn og til sidst var de i gang med at stave til efternavnet.

20141023_161831

Imens blev de tre unge mennesker i midten færdig med deres to projekter, ungersvenden havde stavet til nej tak og pigerne havde lavet et hjerte. Om det var nej tak til kærligheden eller om det var to selvstændige historier forlød der ikke noget om, men de var vældig tilfredse bagefter.

20141023_161837

Og vi andre, der stoppede op eller blot hastigt gik forbi, fik alle en lille oplevelse at gå videre med.

Senere fik vi en oplevelse mere, der fik latteren til at runge højt mellem de høje bygninger rundt omkring os. Måske var det ikke helt korrekt københavnsk at skraldgrine sådan, men hvad bryder jyder og skotter sig om det? Landmanden og jeg havde drukket te, og bagefter slog datteren med sin skotske kæreste sig ned ved cafebordet. Snakken gik vældigt på engelsk. Vi snakkede helt sikkert ikke korrekt engelsk, men vi snakkede sammen, og vi forstod hinanden. Landmanden skulle så betale for teen, han går ind i den mondæne cafe, henvender sig til en af tjeneren og beder om regningen – på engelsk! Tjeneren svarer på engelsk og da hun går hen for at taste regningen, kommer landmanden i tanke om, hvor han egentlig er – i Danmark! Så han siger til den unge pige, da hun kommer retur, at de lige så godt kan tale dansk, hvorefter han betaler, går ud og efterlader sig helt sikkert en forvirret tjener. Vi andre derimod skriger af grin, da vi hører historien.

Må du få en dejlig lørdag med plads til spontanitet, snak og latter.

24 kommentarer:

  1. Hvor Søren ligger det i København?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hanne, ja det glemte jeg at skrive, men det på væggen væk fra det Kongelige teater og ud mod D'Angleterre :-)

      Slet
    2. Charlotte, tak :-)

      Slet
  2. Ja HappyWall virker nemlig, det er så sjovt at se hvordan den hele tiden ændrer sig og sender forskellige budskaber af sted. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Inge, og som Charlotte skriver, så skal man nok blive der lidt for at få budskaberne med :-)

      Slet
  3. Jeg sidder også og griner her ved computeren. Det var en komisk situation ;-) Godt at engelsk flyder så nemt, når nu det er blevet jeres familiesprog sammen med den skotske kæreste.
    Det er en spændende Happy Wall, og en god ide. Jeg skal til Kbhvn om 14 dage. Måske er den der stadig? På Rådhuspladsen?

    SvarSlet
    Svar
    1. Betty, jeg kunne have gjort det samme og kæresten fortalte, hvordan hans danske venner fortsatte med at tale engelsk sammen, også selv om han var gået ud et stykke tid :-) Happy wall ligger på Kongens Nytorv.

      Slet
  4. Hvorfor skulle det ikke være københavnsk at skraldgrine på åben gade?
    God lørdag med plads til grin fra Kristine

    SvarSlet
    Svar
    1. Kristine, det var så lige bondekonens fordom om at man skal være mere kontrolleret i sine latterudbrud på åben gade i København ;-) og tak :-)

      Slet
  5. Vi går forbi stedet - men meget sjældent, er der faktisk noget at se på, andet end en masse farver. De færdige produktioner får helt sikkert kun lov at stå i ganske få øjeblikke.
    Mht sprog - det kunne ligeså godt ha været tjeneren som talte engelsk, fordi hun var udlænding! Mange i servicefagene er svenske - hvilket forvirrer mig, der jo forsøger at holde de to sprog fra hinanden. Når jeg så kommer hjem til Kbh og bliver tiltalt af et menneske, som helt tydeligt er svensk, men taler dansk - skal jeg så slå over i svensk (som helt klart lyder som om jeg er en dansker, der taler svensk. Selvom jeg er ret god til svensk:-) Ja, sådan er det, når bønder og andet godtfolk kommer til byen:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte, det kunne meget vel være fordi tjeneren var udlænding, men jeg havde talt med hende tidligere og da talte hun dansk :-) Du får det måske lige som en af vores overlæger, som er tysker, han bliver helt sprogforvirret, når han er til konferencer, hvor tyske kolleger vil tale tysk, alt konferencesprog er på engelsk og vi insisterer på at tale dansk med ham :-)

      Slet
    2. Ja - det værste er, når jeg er i Sverige, har talt svensk i flere dage og pludselig skal tale engelsk! Så står det helt stille i mit lille hoved:-)

      Slet
    3. Charlotte, det kan jeg levende forestille mig :-) Jeg plejer godt at kunne begå mig med tysk, men efter en hel dag på konference med engelsk, så kunne jeg overhovedet ikke finde tyske gloser i min hjerne :-)

      Slet
  6. Tænk Lene...jeg var også i København i går...drak kaffe med Ditte hos Mormors i Bredgade 45... Det sted skulle du prøve næste gang du er i Kæbenhavn...dernæst var jeg hos Matianne på Amager...sjovt hvis vi vat stødt ind i hinanden :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Anne, det kunne have været så sjovt hvis vi var mødtes :-)

      Slet
  7. Den væg er meget underholdende :-)
    Men Lene ... det er da netop jysk ikke at grine ... husker en komiker, som havde en bragende succes overalt, undtagen i Nordjylland, hvor folk ikke fortrak en mine, uanset hva pokker han fyrede af. Efter forestillingen sagde en tilskuer; "Du var godt nok god. Jeg var lige ved at komme til at smile!"

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, jyder griner, tro mig, jeg var til fætter/kusinekomsammen på Jørns side i går, og der blev grinet, meget,højt og længe. Serveringspersonalet blev smittet af latteren :-)

      Slet
  8. Jeg synes sådan en væg er en supergod ide... Men om jeg har været der? Næh sådan noget glemmer jeg, når jeg er indenom indre København.
    Måske næste gang :)

    Og så er det altid skønt at kunne grine af sig selv. Det havde jeg også gjort.

    SvarSlet
    Svar
    1. Pernille, du må tage metroen til Kongens Nytorv og så huske at se det ;-)

      Slet
  9. Det er dog en skøn "Happy wall".
    Og sikke da en historie med landmanden, der lufter sit engelsk. Jeg fik mig også lige et grin :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, det var Happy all over :-)

      Slet
  10. Ej hvor sjovt, den har jeg slet ikke set eller hørt om før, den må jeg da forbi og se live næste gang jeg kommer derover :-) Happy Wall et skønt navn :-) God søndag aften Lene, kram fra OddStyle

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Tina, ja der må du forbi :-)

      Slet