tirsdag, oktober 14, 2014

BÆLGRAVENDE MØRKT

er det udenfor, da jeg står op. Jeg er træt, men der hjælper ingen kære mor. Hvis jeg skal have vendt døgnrytmen til de næste tre dagvagter, så skal jeg tidligt op og tidligt i seng i dag. Det er lidt hyggeligt at gå sådan en stille tirsdag morgen og forberede tirsdagens fridag. Jeg brygger te som vanligt, jeg smører mad som vanligt, men jeg laver også aftensmad. Da jeg går over gårdspladsen for at komme ud i kartoffelhuset, mærker jeg den kolde luft og ser månens lys. Inde i kartoffelhuset finder jeg fem flotte bagekartofler, de skal forvandles til kartoffelmos, som skal danne låg oven på kødsovsen. Nu står begge dele og koger/simrer stille og roligt. Jeg nyder min te imens. Dagen startede som vanligt med morgenmad foran computeren, men i dag tog jeg en pause, Charlotte havde lagt link til en App med bønner til hver en dag. Musikken, mørket og den rolige engelske stemme gør morgenstarten godt. Jeg kan ikke høre, hvad den engelske stemme læser fra Bibelen, men heldigvis har jeg en lille Bikerbibel liggende i reolen ved siden af computeren, så jeg finder skriftstedet. Det handler om, at vi fokuserer så meget på det, der kan ses udenpå og glemmer det indre. Vi har så travlt med at fremstå perfekte, mens vores indre måske er fyldt med alt det uperfekte. “Gør op med jeres egoisme og vær i stedet for gavmilde og barmhjertige” Det emne handler mange interview om lige for tiden i diverse dameblade. Dette at vi har mere travlt med at fremstå perfekte, med at sende billeder af vores liv og se hvor mange “likes” vi får, i stedet for at være til stede hos de mennesker, vi er sammen med. Jeg er ikke på Instagram eller Facebook, det er helt bevidst, fordi jeg kan mærke, hvor let jeg finder hen til computeren for igen og igen at se, om nogen har læst mit sidste indlæg, har nogen kommenteret og har andre skrevet nyt? Det er nemmere at sidde der end at forholde sig til hverdagens mange gøremål. Hvis jeg også var på de andre sociale medier, ville min tid forsvinde foran computer, tablet og mobil. Jeg har dog ingen problemer med at slippe det hele, når der skal ske dejlige ting i hverdagen, og sådan en dag er det i dag. Mine to jyske søstre og jeg har sat hinanden stævne på cafe i Viborg til frokost, inden vi sammen besøger vores far. Og som bonus har vores københavnske bror meldt sin ankomst også, det bliver hyggeligt. Men først skal aftensmaden gøres klar, der skal ordnes vasketøj, og fysioterapeuten skal tjekke min skulder og arm.

Og som en understregning af tidsforbruget ved computeren, så har min optagethed af at skrive indlæg sammen med min døvhed gjort, at jeg ikke hørte uret i køkkenet, så nu har kødsovs og kartofler da fået rigeligt! I dag gør det ikke noget, kødsovse vinder i smag ved at simre længe og kartoflerne skal forvandles til kartoffelmos. Nu vil jeg lukke computeren ned, så jeg når alle forberedelserne, inden jeg skal nyde mine søskende og min fars nærvær. God tirsdag til dig.

P1010272

20 kommentarer:

  1. Jeg kan godt genkende det der med at være optaget af de sociale medier. Jeg tænker, at du er et godt eksempel på én, der bruger din blog til at formidle nærvær og fastholde det gode, - og som har taget aktivt stilling til, hvor og hvordan det skal gøres. Man får altid gode ord og tanker om stort eller småt med her fra.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, tusind tak for dine ord, de gjorde mig glad :-)

      Slet
  2. Mørket har i den grad taget fat. Det er svært at komme op, men også hyggeligt at bygge rede og putte i tæppet om aftenen. Jeg er vidst også ved at have siddet for længe ved tastaturet nu. Arbejdet kalder og om lidt bliver det rigtigt lyst. God dag til dig....

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Susanne, at bygge rede er hyggeligt, jeg gør det også lidt om morgenen, jeg elsker at have tid om morgenen inden arbejdet :-I

      Slet
  3. Selvom jeg er blevet fanget ind af diverse sociale medier, synes jeg alligevel, at jeg prøver at tage den med ro. Nogle gange går der dage, uden at jeg tjekker eller lægger indlæg op, andre gange sker det lidt for tit. Men man skal være disciplineret for ikke at spilde sin tid der foran skærmen.
    Jeg bruger også min bloglæsning som indspark til eftertanke. Der er mange gode tanker derude, bl.a. på din blog.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Conny, jeg ville ønske at jeg var så disciplineret som du, men det er jeg ikke. Jeg bliver hængende i håb om at der sker noget et eller andet sted, som jeg kan læse :-) Bloglæsning sætter så mange tanker i gang og i går røg jeg ind i et radiointerview med en dansk sydslesviger, som føler sig glemt af Danmark og jeg tænkte på dit indlæg.

      Slet
  4. Tak for din fine morgen i mørke. Og dejligt, at du kan li appen! Min morgen blev helt anderledes. Jeg var i søvnunderskud og havde mulighed for at sove længe - så jeg vågnede lige før kl 11. Tja, jeg har jo ikke nattevagter - men det var nødvendigt at få sovet ordentligt. Lyder hyggeligt med søskende-træf idag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte, søvn må der til :-) Vi havde en dejlig dag sammen

      Slet
  5. Tak - du formidler dine hverdage så smukt!

    Om næstekærlighed: Den har vi alt for lidt af. Der er så mange, der kalder sig kristne og alligevel har glemt, hvad næstekærlighed er. Og det behøver jo ikke være store selvopofrende handlinger, men bare en tier til den hjemløse på S-togsperronen, et smil til en gammel dame i buslyet (hedder det sådan?) osv osv.. Hvordan kan en hjemløs få lov at ligge og dø på Amagerbro? Måske er de "bare" kulturkristne, og så skal man ikke være næstekærlig? Snik snak vi har alle en pligt til at forholde os positivt til vores medmennesker.

    Om de sociale medier: Jeg er meget på Facebook, og det har jeg meget gavn af.
    Jeg er med i to grupper om slægtsforskning og kan hjælpe nye slægtsforskere i gang.
    Jeg er med i to grupper om computere og computersikkerhed. Det lærer jeg meget af, og har selv fået hjælp til forskellige problemer. Jeg læser mest med for at lære, og der sidder virkelig nogen kapaciteter, der deler ud af deres viden.
    Jeg har sorteret de "venner" fra, der laver statusopdateringer om, hvad de skal have til aften.
    Jeg lægger selv sjældent statusopdateringer op, bortset fra reklamerne for nye blogposter, som jeg lægger på Twitter, der automatisk sender dem videre til Facebook.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hanne, jeg kan høre fra mine søstre at de der grupper på facebook er det geniale ved FB :.-)

      Slet
  6. Tak for et rigtigt dejligt skriv. Bliver lige pludselig helt rolig indeni! Jeg må kigge nærmere på den app, alle metoder til indre fred er velkomne her :-) Måske jeg skulle gøre som du, selvom klokken er noget senere, og gå igang med aftensmaden..

    Ønsker dig en god dag og kh
    Henriette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Henriette, håber du fik lavet aftensmad :-)

      Slet
  7. Altid gode, kloge og tankevækkende ord fra dig, Lene :-)
    FB tager nu ikke så lang tid - ikke for mig i hvert fald - jeg kigger mere, end jeg skriver, og jeg synes ikke, det er et mål i sig selv at have 872 venner eller flere, så det er faktisk meget hyggeligt med den FB. Den har ændret sig lidt, synes jeg; der er ikke så mange fuldstændig ligegyldige opdateringer mere vedr. folks totalt uinteressante gøremål, hvilket gør det lidt hyggeligere at følge lidt med hos familie og venner. Og i sproggrupperne ;-)
    Men det er bloggene - min egen og andres, der er den store tidsrøver for mig, må jeg indrømme.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, blogland er en kæmpetidsrøver :-)

      Slet
  8. Sikke et skønt billede af mine ynglingsheste Lene :-)
    Dejlige refleksioner du gør dig og jo de sociale medier er på mange måder, en integreret del af mit private liv (bloggen og Hjemmesiden), men det er bestemt også en stor del af mit arbejdsliv.

    Den mørke tid indbyder til indendørs hygge, film, bøger og sociale medier...
    Det er jo en måde at holde sig opdateret og i gang på og samtidigt have en kontaktflade, som senere kan bruges. Vi har besøgt mange af mine mands bekendtskaber, som er opstået via de sociale medier igennem hans hobby - og det har udviklet sig til venskaber...

    Gennem mit blog udvikler jeg mig, reflektere, debattere og får nye input (også på et fagligt plan indimellem) som kan krydre min til tider lidt travle hverdag... :o)

    Ha´ en rigtig dejlig dag Lene - kram fra OddStyle

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Tina, dejligt at medierne har givet jer gode venskaber :-)

      Slet
  9. Ja det er godt nok blevet mørkt både morgen og aften.

    Jeg er på både Facebook og Instagram, men aldrig fra pc'en. Jeg er på begge dele fra iPhone og iPads, og nyder at kunne følge med i venner og families gøren og laden, og jeg synes egentlig ikke jeg bruger voldsomt meget tid i nogen af de to apps. Når jeg alligevel står og venter på toget "koster" det ikke noget at løbe gennem en stribe status opdateringer, og evt. selv smide et billede og et par ord.

    SvarSlet
    Svar
    1. Inge, det må være dejligt med sådan en togtur, så man kan bruge tiden til opdateringer :-)

      Slet
  10. Hvor heldigt, begge dine retter til middagen kunne tåle at stå længere end beregnet. ;-) Jeg har prøvet at glemme en gryde, som jeg først huskede, da det lugtede brændt.
    Jeg kender godt det med tidsforbruget ved computeren - og overvejelser ... Gode tanker, du gør dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Betty, ja det er ikke alting man kan glemme på en kogeplade :-)

      Slet